Doktora Tezleri / Phd Degree Theses
Permanent URI for this collectionhttps://hdl.handle.net/20.500.14517/23
Browse
Browsing Doktora Tezleri / Phd Degree Theses by Author "Gümüşeli, Ali İlker"
Now showing 1 - 2 of 2
- Results Per Page
- Sort Options
Doctoral Thesis Okul müdürlerinin çatışma yönetim stillerinin öğretmenlerin işlerini anlamlı bulma düzeyine etkisi(2023) Avcı, Büşra Begüm; Gümüşeli, Ali İlker; Eğitim Yönetimi, Teftişi, Planlaması ve Ekonomisi / Educational Administration, Supervision Planning And EconomicsNicel yöntemle yürütülmüş olan bu araştırmanın amacı, devlet ilkokul ve ortaokullarında görev yapan okul müdürlerinin çatışma yönetim stillerinin öğretmenlerin işlerini anlamlı bulma düzeyine etkisini incelemektir. Araştırmanın evreni İstanbul'un Anadolu yakasındaki 14 merkez ilçede yer alan ilkokul ve ortaokulda çalışmakta olan 23.215 öğretmenden meydana gelmektedir. Araştırmanın örneklemini oranlı küme örnekleme tekniği ile seçilen 378 öğretmen oluşturmaktadır. Araştırmanın verileri; 'kişisel bilgi formu', Rahim'in izniyle Gümüşeli (1994) tarafından Türkçe'ye uyarlanmış olan 'Rahim Örgütsel Çatışma Ölçeği' ve Toptaş (2016) tarafından geliştirilen 'Öğretmenlere göre İşin Anlamlılığı Ölçeği' ile toplanmıştır. 378 katılımcıdan toplanan nicel veriler bir istatistik paket programı kullanılarak çözümlenmiştir. Araştırmada saptanan bulgular incelendiğinde, katılımcıların algılarına göre okul müdürlerinin en sık kullandığı çatışma yönetimi stillerinin sırasıyla 'tümleştirme, uzlaşma, ödün verme, kaçınma ve hükmetme' olduğu tespit edilmiştir. Öğretmenlerin okul müdürlerinin kullandıkları çatışma yönetim stillerine yönelik algıları demografik değişkenler açısından incelendiğinde; cinsiyet, eğitim durumu ve mesleki kıdem değişkenleri açısından manidar farklılaşma bulunmazken, medeni durum, yaş ve görev yapılan okul türü değişkenleri açısından manidar farklılaşma gözlemlenmiştir. Çalışanların işlerini anlamlı bulma düzeyleri incelendiğinde ise, öğretmen algılarının en yüksekten en düşüğe doğru sırasıyla, 'hizmet ideali, sosyal ilişki, işle bütünleşme, özerklik, mesleki gelişim ve tanınma' alt boyutlarında olduğu görülmektedir. Bunun yanı sıra, ölçek aralıklarına göre bir değerlendirme yapıldığında, öğretmenlerin iş anlamlılığına yönelik algılarının bütün boyutlarda yüksek olduğu anlaşılmaktadır. Öğretmenlerin iş anlamlılığına yönelik algıları demografik değişkenler açısından incelendiğinde; eğitim durumu ve görev yapılan okul türü değişkenleri açısından anlamlı farklılık bulunmazken, cinsiyet, medeni durum, yaş ve mesleki kıdem değişkenleri açısından anlamlı farklılık gözlemlenmiştir. Araştırmanın bulguları incelendiğinde, okul müdürlerinin kullandıkları çatışma yönetim stillerinin öğretmenlerin iş anlamlılığı algısını yordadığı tespit edilmiş, başka bir deyişle çatışma yönetim stillerinin istatistiki olarak iş anlamlılığını manidar bir şekilde etkilediği saptanmıştır. Okul müdürlerinin çatışma yönetim stilleri ile iş anlamlılığı ve bu değişkenlerin alt boyutlarına yönelik öğretmen algıları arasında manidar bir ilişkinin mevcut olup olmadığını saptamak amacıyla gerçekleştirilen analizler neticesinde; tümleştirme, uzlaşma ve ödün verme stillerinin kullanım sıklığı ile öğretmenlerin işlerini anlamlı bulma düzeyleri arasında orta düzeyde pozitif yönde bir ilişki olduğu, tümleştirme, uzlaşma ve ödün verme stilinin kullanım sıklığı ile işle bütünleşme, mesleki gelişim (ödün verme hariç), hizmet ideali ve tanınma alt boyutları arasında pozitif yönde düşük düzeyde bir ilişki olduğu, özerklik ve sosyal ilişkiler alt boyutları ile pozitif yönde orta düzeyde bir ilişki olduğu tespit edilmiştir. Diğer yandan, kaçınma stilinin kullanım sıklığı ile öğretmenlerin işlerini anlamlı bulma düzeyleri arasında genel olarak düşük düzeyde pozitif yönde bir ilişki olduğu, kaçınma stilinin kullanım sıklığı ile işle bütünleşme, mesleki gelişim, hizmet ideali, özerklik, tanınma ve sosyal ilişki alt boyutları arasında pozitif yönde düşük düzeyde bir ilişki olduğu, hükmetme stilinin kullanım sıklığı ile özerklik ve sosyal ilişki alt boyutları arasında ise olumsuz yönde düşük düzeyde bir ilişki olduğu tespit edilmiştir.Doctoral Thesis Suriyeli göçmen öğrencilerin okullarda karşılaştıkları sorunlar ile bu sorunların çözümüne ilişkin uygulamalarının belirlenmesi(2022) Garan, Sadet; Gümüşeli, Ali İlker; Eğitim Yönetimi, Teftişi, Planlaması ve Ekonomisi / Educational Administration, Supervision Planning And EconomicsBu çalışmanın amacı, okullarında Suriyeli göçmen öğrencileri olan okul yöneticileri ve öğretmenlerin görüşlerine göre Suriyeli göçmen öğrencilerin bu okullarda karşılaştıkları sorunların tespit edilerek, okul yöneticileri ve öğretmenlerin bu sorunların çözümüne ilişkin yaptıkları uygulamalarının neler olduğunun belirlenmesidir. Çalışmanın amacına yönelik olarak, nitel araştırma yöntemlerinden olgubilim deseni kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubu, amaçlı örnekleme yöntemlerinden kolay ulaşılabilir durum örneklemesine göre oluşturulan 20 yönetici ve 40 öğretmenden oluşan 60 kişidir. Katılımcılar, Suriyeli öğrencilerin yoğun bulunduğu İstanbul İli ilçelerinden olan Avcılar, Bahçelievler, Bahçeşehir, Esenyurt ve Zeytinburnu İlçelerinde bulunan anaokulu, ilkokul, ortaokul ve lise düzeyinde okullarda görev yapmaktadırlar. Araştırmanın veri toplama aracı olarak; araştırmanın çalışma grubunun demografik özelliklerini belirlemeye yönelik 6 soru ile görev yaptıkları okullarda öğrenim gören Suriyeli göçmen öğrencilerin karşılaştıkları sorunlar ve bu sorunların çözümüne yönelik uygulamaların belirlenmesine yönelik 2 yarı yapılandırılmış sorudan oluşan görüşme formu kullanılmıştır. Çalışma sonuçlarına göre elde edilen veriler ışığında Suriyeli göçmen öğrencilerin; sosyo-kültürel kaynaklı, dil kaynaklı, aile kaynaklı, COVID-19 kaynaklı, psikoloji kaynaklı, okulların yapısal koşulları kaynaklı, ve kurumsal kaynaklı sorunlarla karşılaştıkları ortaya çıkmıştır. Yöneticilerin ve öğretmenlerin, öğrencilerin karşılaştıkları bu sorunların çözümüne yönelik yaptıkları uygulamaları ise; okul kültürünün ve fiziksel/ sosyal yapısının güçlendirilmesi, Türkçe'nin ikinci dil olarak öğretimine yönelik uygulamalar ve ailelerin okula dahil edilmesine yönelik uygulamalar şeklinde ortaya çıkmıştır. Çalışma sonuçları katılımcıların deneyim ve çıkarımlarından elde edildiğinden çözüm üreten uygulamaların, eğitimin uygulayıcıları olan yöneticilere ve öğretmenlere yol gösterici bir rehber olabileceği ve ilgili alanyazına katkı sağlayabileceği düşünülmektedir.