Browsing by Author "Gümüşeli, Ali Ilker"
Now showing 1 - 3 of 3
- Results Per Page
- Sort Options
Master Thesis 2001-2014 yılları arasında Türkiye'de uygulanan eğitim yöneticisi yetiştirme, seçme ve atama ile ilgili düzenlemeler ve eğitim sendikalarının görüşleri(2018) Gümüşeli, Ali İlker; Gümüşeli, Ali Ilker; Eğitim Yönetimi, Teftişi, Planlaması ve Ekonomisi / Educational Administration, Supervision Planning And EconomicsBu araştırmada Türkiye Eğitim Sistemi içindeki eğitim kurumlarımızda 2001-2014 yılları arasındaki yönetici atamalarının hukuki düzenlemelerinin, yargı kararlarının ve sendika görüşlerinin incelenmesi amaçlanmıştır. Bunun için 2001-2014 yılları arasında yayımlanan yönetmelikler ve bu yönetmeliklerin karşılaştırmalarının yanı sıra sendikalar tarafından yapılan eleştiriler ve açıklamalar irdelenmiştir. Dünyada yaşanan hızlı gelişim ve değişime ayak uydurmak ancak eğitimle mümkün olacağından ve eğitimin en önemli birimi okullar olduğundan okulların yöneticilerinin de önemi büyüktür. Buradan hareketle özellikle 2001-2014 yılları arasında eğitim kurumları yöneticiliğine Türkiye'de yaşanan değişiklikler özellikle yönetmelikler düzeyinde olmak üzere mevzuat boyutunda incelenmiş, yapılan düzenleme ve değişikliklerin içerdiği kriterler yorumlanmıştır. 2001 yılında yürürlükte olan 1998 yönetmeliği ile yazılı imtihan, hizmet içi eğitim ve eğitim sonrası imtihan esas alınırken 2004'te yayımlanan yönetmelikle bunlardan vazgeçilmiş mülakata dayalı bir sistem getirilmiş, yargı kararları sonrasında 2006'da yapılan değişiklikle yazılı imtihanın yanında sözlü imtihan getirilmiş, yine yargı kararı sonrasında 2007'da tamamen idarenin takdirine bırakan bir düzenleme yapılmış, 2008'de yazılı ve sözlü imtihanın da olmadığı değerlendirme formunu esas alan bir sistemden sonra 2009'da yazılı imtihan ve değerlendirme formunu esas alan bir sisteme geçiş şeklinde düzenleme yapılmıştır. 2013 ve son olarak 2014'te sözlü imtihanı esas alan bir düzenlemeye gidilmiştir. Sözlü imtihan ya da mülakat sistemi ile idarenin takdirine bağlı atamalar konusunda yargıda bir içtihat oluşmuş bu tür kriterlerin objektiflikten uzak, liyakat ve kariyer ilkesi ile kamu yararı ve hizmetin gereğine aykırı olduğu kararlarda yer almış ve bu konular irdelenmiştir. Yine araştırmada Milli Eğitim Şûralarında eğitim kurumları yöneticiliğine ilişkin tavsiye niteliğindeki kararlar, sendikaların yönetici atamalarında yapılan değişikliklere ilişkin verdikleri tepkiler ve yaptıkları açıklamalar araştırılarak eğitim sistemi için önemli olan eğitim yöneticiliği konusunda 2001-2014 tarihleri arasındaki durum ortaya konularak yorumlanmıştır.Master Thesis İlkokul ve ortaokullarda görev yapan yöneticilerin örgütsel stres kaynakları ve çözüm yolları(2018) Gümüşeli, Ali İlker; Gümüşeli, Ali Ilker; Eğitim Yönetimi, Teftişi, Planlaması ve Ekonomisi / Educational Administration, Supervision Planning And EconomicsGünümüzün başlıca sorunlarından bir tanesi konumunda olan stres ve stresin iş yaşamına olan etkileri, kişiler üzerinde ciddi sorunlara sebebiyet vermekte bu istenmeyen ve baskı yaratan durumdan kurtulmak istemektedir. Çalışmanın amacı stresin kavramsal çerçevesinin oluşturulması, eğitim kurumlarında görev yapan yöneticilerde örgütsel stres kaynaklarının ele alınması, stresin sonuçları ve çözüm yollarının açıklanmasının yanında ilkokul ve ortaokullarda görev yapan yöneticilerin örgütsel stres kaynakları ve çözüm yollarının ortaya koyulmasıdır.Bu araştırma ilkokul ve ortaokullarda görev yapan yöneticilerin görüşlerine dayalı olarak, Örgütsel Stres Kaynakları ve Çözüm Yollarının yöneticinin cinsiyetine, medeni duruma, görevli olunan okul kademesine, yaşına, çocuk sahibi olma durumuna, eğitim durumuna, toplam hizmet süresine, kurumdaki hizmet süresine, okul türüne göre istatistiksel olarak anlamlı düzeyde bir farklılık gösterip göstermediği incelenmiştir.Master Thesis Ortaokullarda görev yapan öğretmenlerin algılarına göre okul müdürlerinin dönüşümcü liderlik davranışları ile öğretmenlerin psikolojik sözleşmeleri arasındaki ilişki (Üsküdar ilçesi örneği)(2016) Gümüşeli, Ali İlker; Gümüşeli, Ali Ilker; Eğitim Yönetimi, Teftişi, Planlaması ve Ekonomisi / Educational Administration, Supervision Planning And EconomicsSürekli değişen ve insan psikolojisinin ön plana çıktığı eğitim kurumlarında en önemli unsurlardan biri olan öğretmenlerin psikolojik sözleşme algıları önemsenmektedir. Diğer taraftan eğitim kurumlarının yöneticileri olan okul müdürlerinin dönüşümcü liderlik davranışlarını göstermeleri beklenilmektedir. Bu iki durumun birbiri ile ilişkisinin yüksek olması eğitim kurumlarının verimliliğini arttıracağı düşünülmektedir. Bu çalışmada ortaokul müdürlerinin dönüşümcü liderlik davranışları ile öğretmenlerin psikolojik sözleşme algıları arasındaki ilişki belirlenmeye çalışılmıştır. Bu çalışmanın teorik kısmında liderlik, dönüşümcü liderlik davranışları, psikolojik sözleşme, psikolojik sözleşmenin oluşumu, ihlali ve psikolojik sözleşme türleri başlıkları detaylı bir şekilde açıklanmıştır. Çalışmanın ampirik kısmında ise, teorik kısmında verilen bilgileri sınamak amacıyla, ortaokullarda görev alan öğretmenleri kapsayan ankete dayalı bir araştırmaya yer verilmiştir.74 maddelik anket uygulanmıştır. Dağıtılan 424 anketten 301 tanesi doldurularak geri gönderilmiştir. Verilerin analizinde yüzde, frekans hesaplamaları, aritmetik ortalama, standart sapma, t- testi, anova ve korelasyon istatistiksel yöntemleri kullanılmıştır. Araştırmanın sonucunda elde edilen bilgiler doğrultusunda, okul müdürlerinin dönüşümcü liderlik davranışları ile öğretmenlerin psikolojik sözleşme algıları arasındaki ilişki tespit edilmeye çalışılmış ve sonuçlara ilişkin değerlendirmeler yapılmıştır.