Hâfızlıktan Münir Nurettin Selçuk ekolüne Türk müziği vokal tekniğinin incelenmesi icrada yaşanan temel sorunlar, eğitim ve egzersiz önerileri

No Thumbnail Available

Date

2020

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Open Access Color

OpenAIRE Downloads

OpenAIRE Views

Research Projects

Organizational Units

Organizational Unit

Journal Issue

Abstract

Bu tezde, Cumhuriyet dönemi öncesinde çoğunlukla meşk geleneği ile öğretilen, Cumhuriyet sonrasında ise konservatuvarlar dahilindeki şan dersleriyle öğretimine devam edilen Türk müziği vokal tekniği incelenmiş, şan eğitiminin gereklilikleri ve temel sorunlarına değinilmiştir. Bu inceleme dahilinde, hafızlık geleneğinden gelen Münir Nurettin Selçuk'un Paris Konservatuvarı'nda almış olduğu Klasik Batı müziği eğitiminin ardından ortaya koyduğu yeni icra stili ortaya çıkarılmış ve yetiştirmiş olduğu öğrenciler ile yapılan görüşmelerden edinilen bilgiler kullanılmıştır. Hafızlık geleneğinden, konservatuvarlarda başlayan eğitime ve ardından 'Münir Nurettin Selçuk Ekolü' olarak tanımlanan ekol ile günümüze ulaşan süreci inceleyen bu çalışmanın amacı; meşk sistemine dayanan ve hafızlık geleneğinden etkilenerek günümüzdeki icra biçimine ulaşan Türk müziğinin, yaşayan önemli isimlerinden edinilen bilgiler referans alınarak ses kullanımı hakkında yazılı bir veri oluşturmak ve gelecek nesillerdeki ses sanâtkarları için önerilerini yazılı hale getirmektir. Bu isimler Münir Nurettin Selçuk ile bire bir çalışma fırsatına erişmiş olan devlet sanatçısı İnci Çayırlı, Türk müziğinin önemli ses sanatkârlarından Tülin Yakarçelik, Doğan Dikmen ve Dr. Öğr. Üyesi Çetin Körükçü'den oluşmaktadır. Ayrıca, ses sanatçısı olmanın yanı sıra akademik kariyerlerinde de önemli görevler üstlenmiş olan bu değerli sanatçıların ses egzersizlerine de yer verilerek, Türk müziği vokal kullanım alanında faydası bu değerli isimlerce onaylanmış egzersizler yazılı hale getirilmiştir. Yapılan bu araştırmada, meşk geleneği, hafızlıkta ses kullanımının incelenmesi, insan sesinin oluşumu, Türk müziğinde ses kullanımı ve Batı müziğinde ses kullanımı üzerine incelemelerde de bulunularak ortak bir paydanın olup olmadığı araştırılmıştır. Son olarak ise değerli ses sanatkarlarının Türk müziğinin günümüzdeki durumu üzerine görüşleri alınarak, hem eğitim hem de icra ile ilgili önerileri sonuçlara eklenmiştir.
In this study, studies on music of Post-Republic Era; the formation of the human voice; the tradition of Meşk; the use of voice in Hafizlık tradition, the use of voice in Turkish Music, and the use of voice in Western Classical Music were examined, and according to these examinations, the similarities and differences between them were investigated. Finally, the opinions of the interviewed vocal artists on the current situation of Turkish Music, and their suggestions on both education and performance were included in the thesis. Also, the exercise suggestions were shared and a written resource was presented in this field. In this thesis, the vocal technique of Turkish Music, which was mostly taught by the way of Meşk tradition in Pre-Republic Era and continued with singing lessons in the conservatories in Post-Republic Era, was examined and the necessities, and basic problems of the performance were mentioned. Within the scope of this study, the information obtained from the interviews with the students who were educated and trained by Münir Nurettin Selçuk, who came from the Hafiz tradition and later studied Western Classical Music at the Paris Conservatory, was used. Also, Selçuk's new style of interpretation after his studies in Paris is examined. The purpose of this study which examines the process that starts from the Hafızlık tradition, continuing with the education in conservatories in the post-republic era and then coming to the present day with 'Münir Nurettin Selçuk School', is to present a written source about the use of voice by referring to the information obtained from the most important names of Turkish Music, which is based on the Meşk system and reached the current form of performance by the influence of Hafızlık tradition, and to write their suggestions for future generations of Turkish Music singers. These names include state artist İnci Çayırlı who has had the opportunity to work one-on-one with Münir Nurettin Selçuk; one of the most proficient singers of Turkish Music Tülin Yakarçelik; Doğan Dikmen; and Assoc. Prof. Çetin Körükçü. In addition, the vocal exercises which are used by these artists, who have assumed important roles in their academic careers as well as being a vocal artist, have been written and included in the thesis. In this research, studies on music of Post-Republic Era; the formation of the human voice; the tradition of Meşk; the use of voice in Hafızlık tradition, the use of voice in Turkish Music, and the use of voice in Western Classical Music were examined, and according to these examinations, the similarities and differences between them were investigated. Finally, the opinions of the interviewed vocal artists on the current situation of Turkish Music, and their suggestions on both education and performance were included in the thesis.

Description

Keywords

Müzik, Music

Turkish CoHE Thesis Center URL

Fields of Science

Citation

WoS Q

Scopus Q

Source

Volume

Issue

Start Page

End Page

93