İlköğretim kurumlarında görev yapan müdürlerin etkili müdürlük davranışları
Abstract
İlköğretim Kurumlarında görev yapan öğretmen ve yönetici algılarına göre etkili müdürlük davranışlarını belirlemek amacıyla yapılmış bu araştırmada, İzmir İlinin Konak, Karabağlar, Buca ve Bornova İlçelerinin ilköğretim kurumlarında görev yapan öğretmenlerin müdürlerinin etkili müdürlük davranışlarını gösterme sıklığına ilişkin algıları ve bu öğretmen algıları arasında onların kişisel ve mesleki özellikleri ile okulun resmi ya da özel olması değişkenlerine göre istatistiksel olarak anlamlı farklılık olup olmadığı belirlenmeye çalışılmıştır. Bu araştırmanın evrenini, 2014 – 2015 Eğitim – Öğretim yılında, İzmir ili Konak, Karabağlar, Buca ve Bornova İlçelerinin resmi ve özel ilkokul ve ortaokullarında görev yapan öğretmen ve yöneticiler oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemini ise 679 öğretmen, 45 yönetici olmak üzere 724 ilkokul ve ortaokul öğretmenleri ve yöneticileri oluşturmaktadır. Araştırmada verilerin toplanmasında ''Etkili Müdürlük Davranışları'' ölçeği kullanılmıştır. Verilerin çözümlenmesinde frekans, yüzde, aritmetik ortalama, standart sapma, t- testi, tek yönlü varyans analizi (ANOVA) testi kullanılmıştır. Araştırmada şu sonuçlara ulaşılmıştır: İlköğretim kurumları müdürlerinin etkili müdürlük davranışına ilişkin algıları öğretmenlerinkinden daha yüksektir. İlköğretim kurumu öğretmenlerinin kurum müdürlerinin etkili okul müdürü davranışlarına ilişkin algıları okuldaki görev, branş ve okul türü değişkenleri açısından önemli fark göstermektedir. İlköğretim kurumu öğretmenlerinin kurum müdürlerinin etkili okul müdürü davranışlarına ilişkin algıları branş bazında sınıf öğretmenlerinin lehine, okul türüne göre de özel okul öğretmenlerinin lehine gerçekleşmiştir. Katılımcıların kurum müdürlerinin etkili okul müdürü davranışlarına ilişkin algıları cinsiyet, yaş, öğrenim düzeyi, görev yaptıkları okuldaki çalışma süresi ve öğretmenlik mesleğindeki kıdemlerine göre ise önemli bir farklılık göstermemektedir. Anahtar Kelimler: Etkili Okul, Etkili Okul Müdürü, Yönetici, Etkili Müdürlük DavranıĢları
This research has been carried out in order to determine effective management behaviours according to the perspectives of teachers and administrators who work at Primary Education Institutions. Whether there is a statistically meaningful difference according to the perception of the teachers who work at primary education institutions of Konak, Karabağlar, Buca and Bornova provinces of İzmir about the frequency of the directors' effective management behaviours and the variants which are related to their personal and professional characteristics and the school's status, namely, being private or state school has been tried to be determined. The teachers and directors who work at official and private primary and secondary schools in Konak, Karabağlar, Buca and Bornova provinces of İzmir in 2014-2015 Academic Year constitute population of this research. In total 724 primary and secondary teachers and directors including 679 teachers, 45 directors constitute the sample of the research. 'Effective Management Behaviours' scale has been used to collect the data in research. In order to analyse the data, frequency, percentage, arithmetic averages, standard deviation analyses and t - test, one way analysis of variance (ANOVA) test were used. Those conclusions were reached in the research: Primary Institution Directors' perceptions regarding the effective management behaviour are higher than teachers'. The perception of teachers concerning effective management behaviours of institutions' directors shows significant difference in terms of their jobs, branches and school type variables. The perceptions of Primary Institutions teachers according to directors' effective management behaviours were in favor of class teachers in terms of branch and were in favor of private school teachers in terms of school type. Participants' perceptions regarding the directors' effective management behaviours didn't show any significant differences according to gender, age, educational level, work period at their school and seniority in teaching profession.
This research has been carried out in order to determine effective management behaviours according to the perspectives of teachers and administrators who work at Primary Education Institutions. Whether there is a statistically meaningful difference according to the perception of the teachers who work at primary education institutions of Konak, Karabağlar, Buca and Bornova provinces of İzmir about the frequency of the directors' effective management behaviours and the variants which are related to their personal and professional characteristics and the school's status, namely, being private or state school has been tried to be determined. The teachers and directors who work at official and private primary and secondary schools in Konak, Karabağlar, Buca and Bornova provinces of İzmir in 2014-2015 Academic Year constitute population of this research. In total 724 primary and secondary teachers and directors including 679 teachers, 45 directors constitute the sample of the research. 'Effective Management Behaviours' scale has been used to collect the data in research. In order to analyse the data, frequency, percentage, arithmetic averages, standard deviation analyses and t - test, one way analysis of variance (ANOVA) test were used. Those conclusions were reached in the research: Primary Institution Directors' perceptions regarding the effective management behaviour are higher than teachers'. The perception of teachers concerning effective management behaviours of institutions' directors shows significant difference in terms of their jobs, branches and school type variables. The perceptions of Primary Institutions teachers according to directors' effective management behaviours were in favor of class teachers in terms of branch and were in favor of private school teachers in terms of school type. Participants' perceptions regarding the directors' effective management behaviours didn't show any significant differences according to gender, age, educational level, work period at their school and seniority in teaching profession.
Description
Keywords
Eğitim ve Öğretim, Etkili iletişim, Etkililik, Eğitim yönetimi, Education and Training, Müdürler, Efficient communication, Okul yöneticileri, Effectiveness, Educational administration, Yönetici davranışı, Directors, School administrators, Yöneticiler, Manegerial behavior, İlköğretim, Managers, Primary education, İlköğretim okulları, Primary education schools