Anne-baba iletişim becerilerinin 60-66 ay grubu çocukların iletişim becerilerine etkisinin incelenmesi

No Thumbnail Available

Date

2019

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Open Access Color

OpenAIRE Downloads

OpenAIRE Views

Research Projects

Organizational Units

Journal Issue

Abstract

Bu araştırmada anne-baba iletişim becerilerinin 60-66 ay grubu çocukların iletişim becerilerine etkisinin incelenmesi amaçlanmıştır. Bu temel amacın yanı sıra, 60-66 ay grubu çocukların cinsiyetinin, doğum sırasının, anne-baba yaşı ve eğitim durumunun çocukların iletişim becerileri üzerindeki etkileri incelenmiştir. Ayrıca anne-babaların eğitim düzeyi, yaşının anne-baba iletişim becerileri üzerindeki etkisi incelenmiştir. Ek olarak anne-babaların iletişim becerileri karşılaştırılmıştır. Araştırma Kadıköy ilçesi sınırlarında bulunan resmi okul öncesi eğitim kurumlarına devam eden 60-66 ay grubu 176 çocuk ve anne-babalarıyla gerçekleştirilmiştir. Çocukların iletişim becerileri düzeyine ilişkin verilerin toplanmasında '5-6 Yaş Çocukları İçin İletişim Becerileri Ölçeği' kullanılmıştır, ölçekleri çocukların öğretmenleri doldurmuştur. Anne-babaların iletişim becerileri düzeyinin belirlenmesinde 'İletişim Becerileri Envanteri' kullanılmıştır. Anne-baba ve çocukların demografik özelliklerine dair bilgiler araştırmacı tarafından hazırlanan 'Kişisel Bilgi Formu' kullanılarak elde edilmiştir. Anne-babaların iletişim becerileri ile 60-66 ay grubu çocukların iletişim becerileri arasındaki ilişkinin analizinde Pearson Korelasyon tekniğinden yararlanılmıştır. Anne-baba iletişim becerileri puan ortalamalarının yaş, eğitim durumu değişkenlerine göre anlamlı düzeyde farklılaşıp farklılaşmadığına dair, tek yönlü varyans analizi (ANOVA) kullanılmıştır. ANOVA testi sonucunda farklılaşma gözlenen durumlarda farklılaşmanın kaynağını belirlemek için Post-Hoc analizi olarak Scheffe testi kullanılmıştır. Anne ve baba arasındaki, iletişim becerileri genel puanı ve iletişim becerileri alt boyutları zihinsel, duygusal ve davranışsal puanları arasındaki farka t-testi sonucu ile ulaşılmıştır. 60-66 ay grubu çocukların iletişim becerilerinin cinsiyet, doğum sırası, anne-baba yaş ve anne-baba eğitim durumu değişkenlerine göre anlamlı düzeyde farklılaşıp farklılaşmadığına dair, ANOVA kullanılmıştır. ANOVA testi sonucunda farklılaşma gözlenen durumlarda farklılaşmanın kaynağını belirlemek için Post-Hoc analizi olarak Scheffe testi kullanılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre anne-baba iletişim becerileri ile 60-66 ay grubu çocukların iletişim becerileri arasında pozitif yönde anlamlı bir ilişki olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Anne-baba iletişim becerilerinin 60-66 ay grubu çocukların iletişim becerilerini artırmada etkisinin olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Ek olarak cinsiyet değişkenine göre kız çocuklarının iletişim becerilerinin erkek çocuklardan yüksek olduğu bulunmuştur.
In this study, we aim to investigate the effect of parents' communication skills on the communication skills of 60-66 months of children. In addition to this main objective, the effect of gender, birth order of 60-66 months of children, and parents' age and educational status on children's communication skills were examined. The effect of parents' educational status and age on parents' communication skills was also investigated. Additionally, the communication skills of mothers and fathers were compared. The study was carried out with 176 60-66 months of children who were attending to official preschool education institutions in Kadıköy district and their parents. 'Communication Skills Scale for 5-6 Age Children' was used to collect data for communication skills level and the scales were filled by teachers. To collect data for parents' communication skills level, 'Communication Skills Inventory' was used. Information about the demographic characteristics of parents and children was collected by using 'Personal Information Form' prepared by the researcher. Pearson correlation analysis was used to investigate the relationship between parents' communications skills and the communication skills of 60-66 months old children. One-way analysis of variance (ANOVA) was used to determine whether parents' communication skills mean scores differed significantly in terms of age and educational status. In differentiated cases as the result of ANOVA, Scheffe test was used as a post-hoc analysis to determine the source of differentiation. A t-test was conducted to see whether there were differences between mothers' and fathers' general scores on communication skills and sub-dimensions of communication skills (mental, emotional, behavioral). Another ANOVA was used to determine whether the communication skills of 60-66 months-old children differed significantly according to gender, birth order, parental age, and parent education status variables. In differentiated cases as the result of ANOVA, Scheffe test was used as a post-hoc analysis to determine the source of differentiation. According to the results of the study, it was concluded that there is a positive relationship between the communication skills of parents and the communication skills of 60-66 months old children. So, it was concluded that the communication skills of parents are effective in increasing the communication skills of 60-66 months old children. Additionally, it was found that girls' communication skills were higher than boys'.

Description

Keywords

Eğitim ve Öğretim, Ana-çocuk iletişimi, Baba-çocuk iletişimi, Education and Training, Okul öncesi dönem, Mother-child communication, Father-child communication, Okul öncesi çocuklar, Preschool period, İletişim, Preschool childrens, Communication, İletişim becerisi, Communication skill

Turkish CoHE Thesis Center URL

Fields of Science

Citation

WoS Q

Scopus Q

Source

Volume

Issue

Start Page

End Page

108