Okul öncesi eğitim kurumlarına devam eden60-72 aylık çocukların akademik benlik saygısıdüzeyi ile saldırganlık yönelimi arasındakiilişkinin incelenmesi

No Thumbnail Available

Date

2019

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Open Access Color

OpenAIRE Downloads

OpenAIRE Views

Research Projects

Organizational Units

Journal Issue

Abstract

Bu çalışma, okul öncesi eğitim kurumlarına devam eden 60- 72 aylık çocukların akademik benlik saygısı ile saldırganlık yönelim düzeyleri arasındaki ilişki ve bunların çeşitli demografik değişkenler açısından farklılık gösterip göstermediğinin araştırılması amacıyla yapılmıştır. Araştırma nicel araştırma yöntemlerinden ilişkisel tarama modeline uygun bir şekilde hazırlanmıştır. Bu araştırmanın genel evrenini 2018-2019 öğretim yılında İstanbul ili Avrupa yakasında bulunan Milli Eğitim Bakanlığı'na bağlı yedi devlet anaokulu sekiz özel anaokulunda öğrenim gören 60- 72 aylık 177 kız ve 205 erkek olmak üzere toplam 382 çocuk oluşturmaktadır. Araştırmanın evreni tabakalı rastgele örneklem yöntemi ile belirlenmiştir. Bu araştırmada, öğrencilerin kendileri ve aileleri ile ilgili verileri toplamak amacıyla araştırmacı tarafından geliştirilen kişisel bilgi formu hazırlanmıştır. Araştırmada öğrencilerin saldırganlık yönelim düzeyini saptamak amacıyla Kaynak, Kan ve Kurtulmuş (2016) tarafından geliştirilen '36-72 Aylık Çocuklara Yönelik Saldırganlık Yönelim Ölçeği', öğrencilerin akademik benlik saygısı düzeyini ölçmek amacıyla Cevher ve Buluş (2006) tarafından geliştirilen 'Akademik Benlik Saygısı Düzeyi Ölçeği' kullanılmıştır. Bu araştırmanın sonucuna göre, okul öncesi eğitim kurumuna devam etmekte olan 60-72 aylık çocukların saldırganlık yönelim düzeyleri arttıkça akademik benlik saygısı düzeylerinde azalma görülmüştür. Çalışma sonucuna göre, anne ve baba yaşı, baba öğrenim düzeyi, anne ve baba çalışma durumu, doğum sırası, kardeş sayısı ve ailenin boşanma durumu değişkenleri ile çocukların akademik benlik saygı düzeyleri arasında anlamlı bir farklılaşma bulunmazken, cinsiyet, anne öğrenim düzeyi, algılanan gelir düzeyi ve çocuğa bakan kişi değişkenleri arasında anlamlı bir farklılaşma görülmüştür. Bu çalışma sonucunda, çocukların saldırganlık yönelim düzeyleri ile anne ile baba öğrenim düzeyi, baba çalışma durumu, doğum sırası, kardeş sayısı ve boşanma durumu değişkenleri arasında anlamlı bir farklılaşmaya rastlanmazken, cinsiyet, anne yaşı, algılanan gelir düzeyi, anne çalışma durumu ve çocuğa bakan kişi değişkenleri arasında anlamlı bir farklılaşma saptanmıştır. Anahtar Kelimeler: Okul Öncesi Eğitim, Akademik Benlik Saygısı, Saldırganlık.
THE CORRELATION BETWEEN ACADEMIC SELF RESPECT OF 60-72 MONTH-OLD CHILDREN ATTENDING PRE-SCHOOL EDUCATION INSTITUTES AND THEIR LEVEL OF TENDENCY TOWARDS AGGRESSION This research aims to study the correlation between academic self-respect of 60- 72-month-old children and their level of tendency towards aggression and to find out whether they differ depending on various demographical variables. The research is designed in correlational survey model among the quantitative research methods. The research population sample group consist of a total of 382 (177 girls and 205 boys) 60-72-month-old preschools studying at seven public and eight private preschools operating in Istanbul under the Ministry of National Education. Research population was determined by stratified random sampling method. Personal information form developed by the researcher to collect data about the students and their families were used to gather information about independent variables. In the research, the 'Aggression Tendency Scale for children' developed by Kaynak, Kan and Kurtulmus (2016) was used to determine the students' level of tendency towards aggression; and the 'Academic Self-Respect Level Scale' developed by Cevher and Bulus (2006) was used to assess the students' level of academic self-respect. According to research findings, as the children's level of tendency towards aggression increased, their level of academic self-respect decreased. Whereas research findings revealed no significant difference preschoolers' level of academic self-respect and the variables of the ages of parents, educational background of the father, employment of parents, order of birth, number of siblings and divorcement of parents; it revealed a significant difference with regards to gender, educational background of the mother, perceived income level and the person who had raised the child. According to research findings, preschoolers' level of tendency towards aggression and the variables of the educational background of the parents, employment of the father, order of birth, number of siblings and divorcement of parents, there was a significant difference with regards to gender, age of the mother, perceived level, employment of the mother and the person who had raised the child. Keywords: Preschool Education, Academic Self-respect, Aggression.

Description

Keywords

Eğitim ve Öğretim, Education and Training

Turkish CoHE Thesis Center URL

Fields of Science

Citation

WoS Q

Scopus Q

Source

Volume

Issue

Start Page

End Page

109