10-13 YAŞ ÇOCUKLARI İÇİN EVRENSEL AHLAKİ DEĞERLER ÖLÇEĞİNİN GELİŞTİRİLMESİ ÇALIŞMASI
No Thumbnail Available
Date
2018
Authors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Open Access Color
OpenAIRE Downloads
OpenAIRE Views
Abstract
Bu çalışmada 10-13 yaş çocuklarının bazı evrensel ahlakideğerlerini belirlenmesine yönelik geçerli ve güvenilir bir ölçme aracınıngeliştirilmesi amaçlanmaktadır. Araştırmada genel tarama modelikullanılmıştır. Araştırmanın evrenini 2015-2016 eğitim-öğretim yılındaİstanbul İlindeki resmi/özel okullarda eğitim-öğretim gören 10-13 yaşaralığındaki çocuklar oluşturmaktadır. Araştırma örneklemi için İstanbulİlindeki Küçükçekmece ve Bağcılar ilçeleri tesadüfî olarak seçilmiştir. Builçelerde rastgele bir şekilde ilk ve ortaokullar seçilmiştir. Seçilen farklıdevlet ve özel okullarında yapılan uygulamalarda toplam 328 öğrenciyeulaşılmıştır. Tüm cevap formları incelendiğinde eksik cevaplanmış 28cevap formu geçersiz sayılmıştır. Evrensel Ahlaki Değerler Ölçeği’ninmadde havuzu 48 maddeden oluşturulmuştur. Evrensel Ahlaki DeğerlerÖlçeği’nin KMO değeri ve Bartlett testi sonuçları incelenmiş ve değerlerinistatistiksel olarak anlamlı olması [KMO: 0.932 x 2 =11924,522, sd =1128, p < .001] sonucundan hareketle veri setinin faktörleştirmeyeuygun olduğuna karar verilmiştir. Ölçeğin yapı geçerliliği açımlayıcıfaktör analizi ile belirlenmiştir. Yapı geçerliliği kuramsal açıklamalardoğrultusunda “bilişsel, duyuşsal ve davranışsal” olmak üzere üçfaktörlü olarak analiz edilmiştir. Bu üç boyut toplam varyansın %53,733’ünü açıklamaktadır. Evrensel Ahlaki Değerler Ölçeği’ninCronbach Alpha güvenirlik katsayısı 0,97 olarak bulunmuştur. Buçalışma sonucunda, Evrensel Ahlaki Değerler Ölçeği’nin 10-13 yaşçocuklarının bazı evrensel ahlaki değerlerini bilişsel, duygusal vedavranışsal boyutta belirlemede kullanılabilecek geçerli ve güvenilir birölçme aracı olduğu söylenebilir.
Description
Keywords
Etik, Eğitim, Eğitim Araştırmaları, Davranış Bilimleri
Turkish CoHE Thesis Center URL
Fields of Science
Citation
2
WoS Q
Scopus Q
Source
Turkish Studies (Elektronik)
Volume
13
Issue
15
Start Page
401
End Page
418