Ortaöğretim Öğrencilerinin Fizik Dersine Ait Motivasyon Düzeylerini Belirlemeye Yönelik Ölçek Geliştirme

No Thumbnail Available

Date

2018

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Open Access Color

OpenAIRE Downloads

OpenAIRE Views

Research Projects

Organizational Units

Journal Issue

Abstract

Bu çalışmada ortaöğretim öğrencilerinin fizik dersine ait motivasyon düzeylerinibelirlemeye yönelik bir ölçeğin geliştirilmesi amaçlanmıştır. Fizik Dersi Motivasyon Ölçeği(FDMÖ)’nin geliştirilmesinde ilk olarak; Tuan, Chin ve Shieh (2005), Dede ve Yaman(2008) ile Glynn vd. (2011) tarafından geliştirilen ölçeklerden yararlanarak madde havuzuoluşturulmuştur. Ardından ölçeğin kapsam geçerliği için eğitim bilimci ve alan eğitimcisiuzmanların görüşüne başvurulmuştur. Uzman görüşü doğrultusunda 55 maddeden oluşanölçeğin ilk hali oluşturulmuştur. FDMÖ’nün 55 maddelik ilk hali, Türkiye’nin üç farklıbölgesindeki fen ve anadolu liselerinde öğrenim gören 492 ortaöğretim öğrencisineuygulanmıştır. Ölçeğin yapı geçerliğinin belirlenmesi için açımlayıcı faktör analizi (AFA)yapılmış, elde edilen faktör yapısının uygunluğunu test etmek için doğrulayıcı faktöranalizi (DFA) gerçekleştirilmiştir. AFA sonuçları 38 maddenin yedi faktörde toplandığınıgöstermektedir. Yedi faktörün toplam varyansa yaptığı katkı %57.50 olup, faktör yükleri .47ile .85 arasında değişmektedir. DFA analizi sonucunda elde edilen uyum indekslerinin kabuledilebilir düzeyde olduğu bulunmuştur. Ölçeğin faktörlerinin güvenirliği için hesaplananCronbach alpha katsayıları .60 ile .87 arasında değişirken, ölçeğin tümü için Cronbachalpha iç tutarlılık katsayısı .92 olarak hesaplanmıştır. Çalışma bulguları geliştirilen ölçeğinortaöğretim öğrencilerinin fizik dersine yönelik motivasyon düzeylerinin belirlenmesinde,geçerli ve güvenilir bir ölçme aracı olarak kullanılabileceğini göstermektedir.

Description

Keywords

[Sosyal > Sosyal > Eğitim, Eğitim Araştırmaları]

Turkish CoHE Thesis Center URL

Fields of Science

Citation

2

WoS Q

Scopus Q

Source

Kastamonu Eğitim Dergisi

Volume

26

Issue

5

Start Page

1497

End Page

1507