Tek dil ve iki dille büyüyen çocukların sosyal gelişimleri üzerine karşılaştırmalı bir çalışma
No Thumbnail Available
Date
2016
Authors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Open Access Color
OpenAIRE Downloads
OpenAIRE Views
Abstract
Bu çalışma, İstanbul ili Zeytinburnu ilçesinde anasınıfına devam eden; ana dili Türkçe olan ve iki dille büyüyen çocukların, sosyal gelişimlerini incelemek amacıyla gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın evreni 2013 – 2014 Eğitim – Öğretim yılında, İstanbul ilinde, Zeytinburnu ilçesinde Milli Eğitim Bakanlığına bağlı okul öncesi eğitim kurumlarına devam eden; sadece Türkçe konuşan ve iki dille büyüyen 5 – 6 yaş grubu çocuklardan oluşmaktadır. Araştırmanın örneklemini belirlemek için, öncelikle Zeytinburnu ilçesindeki tüm okulların idarecileri ile görüşülerek okullardaki iki dille büyüyen 5 -6 yaş grubu çocukların sayıları belirlenmeye çalışılmıştır. Bu okullarda iki dilli öğrenci sayısı belirlenmiştir (75) ve tamamı çalışmaya dahil edilmiştir. Aynı okullardan ana dili Türkçe olan yine 5-6 yaş grubu 75 çocuk rastgele seçme yolu ile seçilerek araştırmaya dahil edilmiştir. Çalışma toplam 150 çocuk ile yapılmıştır. Araştırmanın verileri, Kişisel Bilgi Anketi ve Sosyal Yetkinlik ve Davranış Değerlendirme - 30 Ölçeği (SYDD – 30) kullanılarak toplanmıştır. Verilerin analizinde, SPSS ( Statistical Package for Social Sciences) analiz programı kullanılmıştır. Bu çalışmanın sonucunda; Ana dili Türkçe olan ve iki dille büyüyen çocukların sosyal yetkinlik ve anksiyete içe dönüklük açısından karşılaştırıldıklarında, aralarında istatistiksel açıdan anlamlı farklar bulunmuştur. İki grubu, kızgınlık – saldırganlık açısından karşılaştırıldığında aralarında anlamlı fark bulunmamıştır. İki dil bilen grubu sosyal yetkinlik, kızgınlık – saldırganlık ve anksiyete içe dönüklük durumları ile yaş ve cinsiyet faktörleri açısından değerlendirildiğinde, arasında anlamlı farklar bulunmamıştır. Aynı şekilde, ana dili türkçe olan grubu sosyal yetkinlik, kızgınlık – saldırganlık ve anksiyete içe dönüklük durumları ile cinsiyet arasında anlamlı farklar bulunmamıştır. Ancak, ana dili Türkçe olan grubu sosyal yetkinlik, kızgınlık – saldırganlık ve anksiyete içe dönüklük durumları ile yaş açısından değerlendirildiğinde anlamlı farklar bulunmuştur. Anahtar Kelime: İki Dillilik, Ana Dil, Sosyal-Duygusal Gelişim
This study is carried out to analyze social- emotional development of monolingual and bilingual children who are living in Zeytinburnu/ İstanbul. The sample group for this study includes 5-6 years old children whose mother tongue is Turkish and who grow up bilingually and attend governmental preschools in 2013-2014 school years. The number of bilingual children was defined by asking school directors. 75 children were defined as bilingual so 75 children were chosen randomly from the same classes. Totally, 150 children were included in the study. The data of the study were collected using Personal Information Form and Social Competence and Behavior Evaluation Scale – 30(SCBE – 30). The data has been acquired through SPSS (Statistical Package for Social Sciences 21). According to the findings, there are significant differences between monolingual and bilingual groups in social competence and anxiety-withdrawal. There is no significant difference in comparison two groups in terms of anger-aggression. There is no significant difference in bilingual group in comparison social competence, anger-aggression and anxiety-withdrawal with age and gender. Similarly, there is no significant difference in monolingual group in comparison social competence, anger-aggression and anxiety-withdrawal with gender. There is significant difference in monolingual group in comparison social competence, anger-aggression and anxiety-withdrawal with age. Key words: Bilingualism, Mother Tongue, Social-Emotional Development
This study is carried out to analyze social- emotional development of monolingual and bilingual children who are living in Zeytinburnu/ İstanbul. The sample group for this study includes 5-6 years old children whose mother tongue is Turkish and who grow up bilingually and attend governmental preschools in 2013-2014 school years. The number of bilingual children was defined by asking school directors. 75 children were defined as bilingual so 75 children were chosen randomly from the same classes. Totally, 150 children were included in the study. The data of the study were collected using Personal Information Form and Social Competence and Behavior Evaluation Scale – 30(SCBE – 30). The data has been acquired through SPSS (Statistical Package for Social Sciences 21). According to the findings, there are significant differences between monolingual and bilingual groups in social competence and anxiety-withdrawal. There is no significant difference in comparison two groups in terms of anger-aggression. There is no significant difference in bilingual group in comparison social competence, anger-aggression and anxiety-withdrawal with age and gender. Similarly, there is no significant difference in monolingual group in comparison social competence, anger-aggression and anxiety-withdrawal with gender. There is significant difference in monolingual group in comparison social competence, anger-aggression and anxiety-withdrawal with age. Key words: Bilingualism, Mother Tongue, Social-Emotional Development
Description
Keywords
Eğitim ve Öğretim, Anadil, Okul öncesi çocuklar, Education and Training, Mother tonque, Sosyal gelişme, Preschool childrens, Tek dilli, Social development, Monolingual, İki dilli, Bilungualism
Turkish CoHE Thesis Center URL
Fields of Science
Citation
WoS Q
Scopus Q
Source
Volume
Issue
Start Page
End Page
121