Sağlık kurumlarında insan kaynakları sürecinin reorganizasyonu İstanbul'da 100'den fazla yatak kapasiteli bir özel hastane örneği

No Thumbnail Available

Date

2016

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Open Access Color

OpenAIRE Downloads

OpenAIRE Views

Research Projects

Organizational Units

Journal Issue

Abstract

Bu çalışmada sağlık sektöründe sıkça görülen ISO 9001, Sağlıkta Kalite Standartları ve JCI Standartlarına göre reorganizasyon uygulamalarında insan kaynakları sürecine dair bir model oluşturmak amaçlanmıştır. Reorganizasyon işletmenin amaçlarına ulaşması için değişen koşullara uyum sağlayacak şekilde yapısını yeniden oluşturmasıdır. Organizasyon yapısının, departmanlaşmaların, görevlerin, yetkilendirmelerin, haberleşme ilişkilerinin işletmenin hedefleri doğrultusunda yeniden gözden geçirilerek yenilenmesidir. Küreselleşen bir iş dünyasında kurumlar arasındaki rekabetin artması, daha fazla pazar payı elde etme gayreti tüm işletmeleri sürekli bir değişim içinde bulunmaya mecbur etmektedir. Türkiye'de Sağlıkta son 15 yılda Sağlıkta Dönüşüm Programının getirdiği hem yapısal, hem politik, hem de yasal değişiklikler, 'değişim' kavramının işletmelere etkisini sağlık işletmelerinde daha yoğun hissettirmektedir. Birinci bölümde tez çalışmasına giriş ve genel bilgilere yer verilmiştir. İkinci bölümde organizasyon kavramı açıklanmıştır. Üçüncü bölümde reorganizasyon ve ilişkili kavramları, reorganizasyonu gerektiren nedenler ve zorluklarla başa çıkma yöntemleri anlatılmıştır. Dördüncü bölümde sağlıkta insan kaynaklarının yeri, önemi, mevcut durumu ve işleyişi anlatılarak insan kaynakları sürecinin fonksiyonlarına değinilmiştir. Beşinci bölümde reorganizasyon uygulamasında dikkate alınan standart setleri olan Sağlık Bakanlığı Sağlıkta Kalite Standartları, Joint Commission International Akreditasyon Standartları ve ISO 9001 standartları ile genel bilgi verilip bu standartların insan kaynakları ile ilgili maddelerine yer verilmiştir. Altıncı bölümde insan kaynakları sürecinin reorganizasyonuna ilişkin bir hastane uygulaması örneği paylaşılmıştır. Anahtar kelimeler: Organizasyon, reorganizasyon, sağlıkta insan kaynakları, sağlıkta kalite, Joint Commission International, Sağlıkta Kalite Standartları, ISO 9001
In this dissertation, it has been aimed to create a model regarding the human resources process in the reorganization applications according to ISO 9001, Quality Standards in Health Care and JCI standards which are common in the health sector. Reorganization is to recreate the structure in order to adapt to changing conditions to achieve the objectives of the organization. It is revision and regeneration of the organization structure, structure of setting up departments, authorizations and communication relationships in accordance with the goals of the organization. In a globalized business world, increase competition between institutions, effort to obtain more market share force all organizations to exist in a constant state of change. Structural, political and legal changes that the health transformation program have brought in health in Turkey in the past 15 years have made the impact of the concept of 'change' on organizations more intense. Introduction and general information have been given in the first chapter of the dissertation. In the second chapter the concept of the organization has been explained. In the third chapter, reorganization and related concepts, reasons for reorganization and methods of coping with the difficulties have been covered. In the fourth chapter the process of the functions of human resources has been discussed by explaining the role of human resources, the current status and the functioning of human resources in health. In the fifth chapter, general information related to Ministry of Health Standards for Health Care Quality, Joint Commission, International Accreditation Standards and ISO 9001 Standards which are the standards that have been taken into consideration in the reorganization applications has been provided and human resources-related items of these standards have been included. In the sixth chapter, an example of hospital practice related to the reorganization of human resources process has been shared.

Description

Keywords

Hastaneler, Sağlık Kurumları Yönetimi, İşletme, Hastaneler, ISO 9001, Hospitals, Kalite, Health Care Management, Kalite standartları, Business Administration, Hospitals, Organizasyon, ISO 9001, Sağlık hizmetleri, Quality, Quality standards, Sağlık kuruluşları, Organization, Health services, Özel hastaneler, Health institutions, İnsan kaynakları, Private hospitals, Human resources, İnsan kaynakları yönetimi, Human resources management

Turkish CoHE Thesis Center URL

Fields of Science

Citation

WoS Q

Scopus Q

Source

Volume

Issue

Start Page

End Page

169