Okul öncesi dönemde kaynaştırma uygulamalarına ilişkin öğretmen görüşleri(Trabzon ili örneği)
Abstract
Okul öncesi eğitim döneminin, çocuğun gelişimi açısından kritik bir süreç olduğu bilinmektedir. Bu dönemde kaynaştırma eğitimi yetersizliği olan çocukların gelişimi açısından da büyük önem taşır. Kaynaştırma eğitiminin başarısı özel eğitime gereksinim duyan çocuğun, erken dönemde gerekli özel eğitim hizmetlerinden yararlanmasına bağlıdır. Özel gereksinimli çocukların normal gelişim gösteren çocuklarla birlikte kaynaştırma eğitimine alınmalarında ve başarılı bir eğitim sürecinden geçmelerinde öğretmenin görüş ve tutumları önemlidir. Bu araştırma, okul öncesi dönemde kaynaştırma uygulamalarına ilişkin öğretmen görüşlerini belirlemek amacıyla yapılmıştır. Araştırmanın örneklemini, 2012-2013 eğitim öğretim yılında Trabzon ilinde bulunan Milli Eğitim Bakanlığı'na bağlı resmi bağımsız anaokulları, bünyesinde anasınıfı bulunan ilkokul, ortaokul ve liselerde görev yapmakta olan 579 okul öncesi öğretmeni oluşturmuştur. Araştırmada okul öncesi dönemde kaynaştırma uygulamalarına ilişkin öğretmen görüşlerini belirlemek amacıyla, araştırmacı tarafından hazırlanan ve öğretmenlerin kişisel bilgilerini içeren anket ile Antonak ve Larrivee (1995) tarafından geliştirilen Türkçe'ye uyarlama çalışmaları Kırcaali-İftar (1996), tarafından yapılan 'Opinions Relative to Mainstreaming Scale ' KİGÖ (Kaynaştırmaya İlişkin Görüşler Ölçeği) kullanılmıştır. Araştırmada örneklem seçilme yoluna gidilmemiş olup tam sayım yapılarak söz konusu anasınıfı öğretmenlerinin tamamına ulaşılmaya çalışılmış anket uygulamasını kabul etmeyen öğretmenler ile birlikte eksik-hatalı ve düşük güvenirlikteki anketler çıkarılmış toplam 422 anket değerlendirilmeye alınmıştır. Okul öncesi öğretmenlerinin kaynaştırma uygulamalarına yönelik görüşlerinin cinsiyet, yaş, medeni durum, kıdem, sınıfında kaynaştırma öğrencisi bulunup bulunmadığı, daha önce kaynaştırma eğitimi verip vermediği, özel eğitimle ilgili kurs ya da eğitim programına katılıp katılmadığı, yetersizliği olan bir yakının olup olmadığına göre farklılaşıp farklılaşmadığını belirlemek için t testi kullanılmıştır. Araştırmada verilerin analizi ve çözümlenmesi için SPSS paket programı ve içerik analizi yöntemlerinden yararlanılmıştır. Araştırma sonuçları öğretmenlerin kişisel özelliklerini içeren değişkenlere göre kaynaştırma uygulamalarına yönelik görüşlerinin farklılaşmadığını ortaya koymuştur. Okul öncesi dönemde kaynaştırma uygulamalarına yönelik öğretmen görüşlerinin daha önce kaynaştırma eğitimi verme durumuna göre karşılaştırılmasında önceden eğitim veren öğretmenlerin ortalama değerlerinin vermeyenlere oranla daha olumlu olduğu görülse de gruplar arasında istatistiksel olarak (p>0,05) anlamlı bir farklılık bulunmamıştır. Anahtar sözcükler: Özel Eğitim, Özel Eğitime Gereksinimi Olan Birey, Kaynaştırma Eğitimi , Okul Öncesi Öğretmeni, Okul Öncesi Eğitim. Tarih : Haziran, 2014
Period of the pre-school education, is known to be a critical process in terms of the child's development. Also, this era is very important for children' development who are disability of inclusive education. The success of inclusive education, is related to child who requires special education benefits from special education services at an early stage. Teacher's opinions and attitudes are important for the normal development of children with special needs in inclusive education and go through the process of a successful education. The purpose of this study is to determine of the theachers' opinions about inclusive applications in pre-school period. Research group is composed of 579 pre-school teachers who work in the primary school , the secondary school and the high school which incorporate the pre-school into formal ,independent pre-schools that are loyal to the ministry of national education in Trabzon in the academic year of 2012-2013. in order to define teachers' opinions about inclusive applications in pre-school period, questionnaire which is prepared by reseacher contains teachers' personal informations Turkish adaptation workings , Kırcali-Iftar (1996), made by 'Opinions Relative to Mainstreaming Scale' Kigo (mainstreaming Opinions Scale) is used. .In the study, it has not been sought any sample for the questionnaire ,it has been tried to reach all pre-school techers by taking a census ,it has been taken out questionnaires of teachers who do not accept to participate it and questionnaires that is lack ,faulty and low reliability ,and it has totaly been used 422 questionnaires to evalute. ' t' test is used to determine whether or not the pre –school teacher' opinions change according to their gender ,their age their marital status ,their seniority ,whether or not they already provide mainstream education ,whether or not they participate any courses or any instructional programmes about the special training , and whether or not they have any relatives who have any deficiencies. In this research , for the purpose of determining data analysis, SPSS packet program and content analysis method were utilized. According to research results views did not differ When teachers' opinions about inclusive application in pre-school period are contrasted to condition whether or not they already provide mainstream education. Although teachers' value avarage who already provide the inclusive education is more positive than teachers' who do not already provide. it has not been found any statistically significant differences between groups (p>0,05). Key Words: The special education ; Person who requaries special education ; Inclusive Education; The pre school teacher ; Pre school education. Date: May,2014
Period of the pre-school education, is known to be a critical process in terms of the child's development. Also, this era is very important for children' development who are disability of inclusive education. The success of inclusive education, is related to child who requires special education benefits from special education services at an early stage. Teacher's opinions and attitudes are important for the normal development of children with special needs in inclusive education and go through the process of a successful education. The purpose of this study is to determine of the theachers' opinions about inclusive applications in pre-school period. Research group is composed of 579 pre-school teachers who work in the primary school , the secondary school and the high school which incorporate the pre-school into formal ,independent pre-schools that are loyal to the ministry of national education in Trabzon in the academic year of 2012-2013. in order to define teachers' opinions about inclusive applications in pre-school period, questionnaire which is prepared by reseacher contains teachers' personal informations Turkish adaptation workings , Kırcali-Iftar (1996), made by 'Opinions Relative to Mainstreaming Scale' Kigo (mainstreaming Opinions Scale) is used. .In the study, it has not been sought any sample for the questionnaire ,it has been tried to reach all pre-school techers by taking a census ,it has been taken out questionnaires of teachers who do not accept to participate it and questionnaires that is lack ,faulty and low reliability ,and it has totaly been used 422 questionnaires to evalute. ' t' test is used to determine whether or not the pre –school teacher' opinions change according to their gender ,their age their marital status ,their seniority ,whether or not they already provide mainstream education ,whether or not they participate any courses or any instructional programmes about the special training , and whether or not they have any relatives who have any deficiencies. In this research , for the purpose of determining data analysis, SPSS packet program and content analysis method were utilized. According to research results views did not differ When teachers' opinions about inclusive application in pre-school period are contrasted to condition whether or not they already provide mainstream education. Although teachers' value avarage who already provide the inclusive education is more positive than teachers' who do not already provide. it has not been found any statistically significant differences between groups (p>0,05). Key Words: The special education ; Person who requaries special education ; Inclusive Education; The pre school teacher ; Pre school education. Date: May,2014
Description
Keywords
Eğitim ve Öğretim, Anaokulları, Kaynaştırma eğitimi, Okul öncesi dönem, Education and Training, Kindergartens, Okul öncesi eğitim, Inclusive education, Preschool period, Okul öncesi çocuklar, Preschool education, Okul öncesi öğretmenler, Preschool children, Preschool teachers, Öğretmen görüşleri, Teacher opinions