Sosyal medya pazarlamanın mekanizmaları ve COVID-19 süresince yükselişi
No Thumbnail Available
Date
2023
Authors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Open Access Color
OpenAIRE Downloads
OpenAIRE Views
Abstract
Covid-19 salgını, dünya genelinde hızla yayılan ve tüm sektörleri derinden etkileyen bir kriz olarak ortaya çıkmıştır. Bu salgın, iş dünyasını, tüketicileri ve pazarlama stratejilerini etkileyerek, özellikle sosyal medya pazarlaması alanında önemli değişikliklere yol açmıştır. Salgın döneminde insanlar, sosyal izolasyon önlemleri nedeniyle daha fazla zamanlarını çevrimiçi ortamlarda geçirirken, markalar da hedef kitlelerine ulaşmak ve bağlantı kurmak için dijital platformlara daha fazla yönelmeye başlamıştır. Sosyal medya pazarlaması, markaların duyarlılık, empati ve anlayış ile dolu içerikler üretmelerini gerektirdiği gibi, aynı zamanda tüketici davranışlarındaki değişikliklere hızlı bir şekilde adapte olma zorunluluğunu ortaya çıkarmıştır. Bu süreç, markaların dijital varlıklarını güçlendirmeleri, çevrimiçi etkileşimleri artırmaları ve tüketicilerle daha anlamlı bağlantılar kurmaları için bir fırsat dönemine dönüşmüştür. Bu çalışmada, Covid-19 pandemisine bağlı olarak sosyal medya pazarlamasının değişimi ele alınmıştır. Araştırma kapsamında 389 bireyden online ortamda veri toplanmıştır. Araştırma sonuçları, Covid-19 pandemisi sonucunda tüketicilerde sosyal medya alışkanlıklarının değiştiğini ve online alışverişin arttığını ortaya koymaktadır. Dolayısıyla bu durum, Covid-19 pandemisine bağlı olarak artan sosyal medya pazarlaması faaliyetlerinin bir göstergesi niteliğindedir. Anahtar Kelimeler: Covid-19, Pandemi, Sosyal medya pazarlaması, Sosyal medya, Tüketici davranışları
The Covid-19 pandemic has emerged as a crisis rapidly spreading worldwide, profoundly affecting all sectors. This outbreak has led to significant changes in the business world, consumer behaviors, and marketing strategies, particularly in the field of social media marketing. During the pandemic, as people spent more time online due to social isolation measures, brands increasingly turned to digital platforms to reach their target audiences and establish connections. Social media marketing not only necessitated brands to produce content filled with sensitivity, empathy, and understanding but also highlighted the imperative to quickly adapt to changes in consumer behavior. This process has transformed into an opportunity for brands to strengthen their digital presence, enhance online interactions, and establish more meaningful connections with consumers. This study addresses the changes in social media marketing due to the Covid-19 pandemic. Data were collected from 389 individuals in an online environment. The research findings reveal that consumer social media habits have changed as a result of the Covid-19 pandemic, with an increase in online shopping. Therefore, this situation serves as an indicator of the heightened social media marketing activities in response to the Covid-19 pandemic. Keywords: Covid-19, Pandemic, Social media marketing, Social media, Consumer behaviors
The Covid-19 pandemic has emerged as a crisis rapidly spreading worldwide, profoundly affecting all sectors. This outbreak has led to significant changes in the business world, consumer behaviors, and marketing strategies, particularly in the field of social media marketing. During the pandemic, as people spent more time online due to social isolation measures, brands increasingly turned to digital platforms to reach their target audiences and establish connections. Social media marketing not only necessitated brands to produce content filled with sensitivity, empathy, and understanding but also highlighted the imperative to quickly adapt to changes in consumer behavior. This process has transformed into an opportunity for brands to strengthen their digital presence, enhance online interactions, and establish more meaningful connections with consumers. This study addresses the changes in social media marketing due to the Covid-19 pandemic. Data were collected from 389 individuals in an online environment. The research findings reveal that consumer social media habits have changed as a result of the Covid-19 pandemic, with an increase in online shopping. Therefore, this situation serves as an indicator of the heightened social media marketing activities in response to the Covid-19 pandemic. Keywords: Covid-19, Pandemic, Social media marketing, Social media, Consumer behaviors
Description
Keywords
İşletme, Business Administration
Turkish CoHE Thesis Center URL
Fields of Science
Citation
WoS Q
Scopus Q
Source
Volume
Issue
Start Page
End Page
104