Elektronik parkedecilik sektöründe tedarik yönlü tedartik zincir yönetimi uygulamaları ve elektronik sistem başarı fakttörlerinin organizasyon performansı üzerine etkisi

No Thumbnail Available

Date

2014

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Open Access Color

OpenAIRE Downloads

OpenAIRE Views

Research Projects

Organizational Units

Journal Issue

Abstract

Bu tezin amacı tedarik yönlü tedarik zinciri yönetimi uygulamaları (stratejik tedarikçi işbirliği, paylaşılan bilginin seviyesi, paylaşılan bilginin kalitesi), elektronik ticaret sistem başarı faktörleri (kullanıcı memnuniyeti, algılanan fayda, sistem kalitesi, hizmet kalitesi, bilgi kalitesi) ve organizasyonların performansı arsındaki ilişkiyi araştırmaktır. Araştırma Türkiye'de elektronik perakendecilik sektöründe yapılmıştır. Bu çalışmada verileri toplamak ve tedarik yönlü tedarik zincir yönetimi uygulamaları, elektronik ticaret sistem başarı faktörleri ve organizasyon performansı arasındaki ilişkiyi ortaya çıkarmak için anket yöntemi kullanılmıştır. Araştırma Türkiye'de elektronik perakendecilik sektöründe 131 organizasyon temsilcisi üzerinde yapılmıştır. Sonuçlar gösteriyor ki; stratejik tedarikçi işbirliği, paylaşılan bilgi seviyesi, paylaşılan bilgi kalitesi, kullanıcı memnuniyeti ve algılanan fayda önemli boyutlardır ve organizasyon performansı üzerinde önemli pozitif etkisi vardır. Ayrıca sonuçlar gösteriyor ki; sistem kalitesi, hizmet kalitesi ve bilgi kalitesi önemli değişkenlerdir ve kullanıcı memnuniyeti ve algılanan fayda üzerinde önemli etkisi vardır.
The purpose of this dissertation is to investigate the relationship between upstream supply chain management practices (strategic supplier partnership, level of information sharing, quality of information sharing), e-commerce system success factors (user satisfaction, perceived usefulness, system quality, service quality, information quality) and organizational performance. The fieldwork of the research is conducted in e-tailing sector in Turkey. In this study self-administered questionnaire is used to collect the related data to establish the relationship between upstream supply chain management practices, e-commerce system success factors and organizational performance. Research is carried out with 131 representatives of organizations in e-tailing in Turkey. The results of this study show that strategic supplier partnership, level of information sharing, quality of information sharing, user satisfaction, perceived usefulness are the important dimensions and have significant positive impact on organizational performance. The results also show that system quality, service quality and information quality are the important dimensions and have significant positive impact on user satisfaction and perceived usefulness.

Description

Keywords

İşletme, Elektronik sektörü, Elektronik ticaret, Business Administration, Perakende sektörü, Electronic sector, Electronic commerce, Performans, Retail sector, Tedarik zinciri yönetimi, Performance, Supply chain management, Örgütsel performans, Organizational performance

Turkish CoHE Thesis Center URL

Fields of Science

Citation

WoS Q

Scopus Q

Source

Volume

Issue

Start Page

End Page

251