Frédéric Chopin'in si bemol minör sonatı ile Franz Liszt'in si minör sonatının stil ve virtüozite açısından karşılaştırılması
No Thumbnail Available
Date
2022
Authors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Open Access Color
OpenAIRE Downloads
OpenAIRE Views
Abstract
Bu sanatta yeterlik tezinde, Frédéric Chopin ve Franz Liszt'in stil ve virtüozite açısından karşılaştırmasının detaylı bir şekilde araştırma ve incelemesi yapılmaktadır. Romantik dönemin bu en önemli iki bestecisinin hayatları ve sanatsal gelişimleri ele alınarak müziğe yaptıkları büyük katkıları incelenmiştir. Romantizmin tüm Avrupa'da egemen olduğu dönemde besteler yapmış ve her ikisi de çok iyi piyanist ve besteci olmalarına rağmen, aralarında stil (üslup) ve virtüozite (çalgıda ustalık) bakımından önemli farklar mevcuttur. Mevzu bahis bu farkları tespit etmeye yönelik olarak, belli başlı eserleri arasından en önemlileri olan Chopin'in Si bemol minör no. 2 ve Liszt'in Si minör sonatlarının müziksel analizleri yapılmıştır. Chopin; genel olarak piyano müziğine yoğunlaşmış tek besteci olarak orkestrasyonu daha arka planda bırakmıştır. Ayrıca kendisi modern piyano tekniğinin kurucusu olarak anılmanın ötesinde, şahsına has rubatosu olan ve süs notalarını ezgi ile bütünleştiren ilk besteci ve piyanisttir. Liszt ise; piyano virtüozlerinin en parlağı olarak, piyanoyu sanki tek başına bir orkestra imiş gibi ele alarak orkestranın tüm renklerini piyanoda arayan besteci olarak bilinmektedir. Bunun dışında, 'senfonik şiir' adını alan yeni bir türü orkestra müziğine kazandırmıştır. Daha da ileri giderek, orkestranın bulunmadığı yerlerde halka orkestra eserlerini tanıtmak için bu eserleri solo piyanoya uyarlamıştır.
In this art proficiency thesis, the comparison of Frédéric Chopin and Franz Liszt in terms of style and virtuosity is the subject of the detailed research and examination. The lives and artistic developments of these two most important composers of the Romantic period were discussed and their great contributions to music were examined. Even though these two artists, both very good pianists and composers, created compositions at a time when romanticism was dominant all over Europe, the differences in style and virtuosity between them is a well-known fact and are analyzed by selecting Chopin's B flat minor No.2 and Liszt's B minor sonatas as one of their most important and major works. Chopin is the only composer, who only concentrated on piano music and left the orchestration in the background. Chopin is the founder of the modern piano technique, by being the first pianist and composer who integrated his unique rubato and ornamental notes with the melody. Liszt as being the brightest of the piano virtuosos has brought a new genre to orchestral music that seeks the colors of the orchestra on the piano by treating the piano like an orchestra, also called 'symphonic poetry'. He adapted these works for solo piano in order to introduce orchestral works to the public in places where there is no orchestra.
196
In this art proficiency thesis, the comparison of Frédéric Chopin and Franz Liszt in terms of style and virtuosity is the subject of the detailed research and examination. The lives and artistic developments of these two most important composers of the Romantic period were discussed and their great contributions to music were examined. Even though these two artists, both very good pianists and composers, created compositions at a time when romanticism was dominant all over Europe, the differences in style and virtuosity between them is a well-known fact and are analyzed by selecting Chopin's B flat minor No.2 and Liszt's B minor sonatas as one of their most important and major works. Chopin is the only composer, who only concentrated on piano music and left the orchestration in the background. Chopin is the founder of the modern piano technique, by being the first pianist and composer who integrated his unique rubato and ornamental notes with the melody. Liszt as being the brightest of the piano virtuosos has brought a new genre to orchestral music that seeks the colors of the orchestra on the piano by treating the piano like an orchestra, also called 'symphonic poetry'. He adapted these works for solo piano in order to introduce orchestral works to the public in places where there is no orchestra.
196
Description
Keywords
Müzik, Bestekarlar, Besteler, Chopin, Frederic, Liszt, Franz, Music, Müzik, Composers, Compositions, Müzik eserleri, Chopin, Frederic, Liszt, Franz, Müzik sanatı, Music, Music works, Sonat, Music art, Sonata, Çalgılama teknikleri, Instrumentation techniques
Turkish CoHE Thesis Center URL
Fields of Science
Citation
WoS Q
Scopus Q
Source
Volume
Issue
Start Page
End Page
196