Ortaöğretim okullarında öğretmenlerin örgüt kültürüne ilişkin görüşleri ve okul yönetimine katılma düzeyleri

No Thumbnail Available

Date

2015

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Research Projects

Organizational Units

Journal Issue

Abstract

Bu araştırmanın amacı, ortaöğretim okullarında öğretmenlerin örgüt kültürüne ilişkin görüşleri ve okul yönetimine katılma düzeylerinin incelenmesidir. Öğretmenlerin örgüt kültürü ve okul yönetimine katılma düzeyleri arasında olan ilişki, öğretmenlerin demografik değişkenlerine göre, örgüt kültürü ve okul yönetimine katılma düzeyleri arasındaki farklara göre incelenmiştir. Araştırma, öğretmenlerin demografik değişkenlerine göre örgütsel kültür ve yönetime katılma düzeyleri arasındaki farkları incelemesinden dolayı tarama modelindedir. Araştırma aynı zamanda öğretmenlerin örgütsel kültürüleri ve yönetime katılma düzeyleri arasında olan ilişkileri incelemesinden dolayı da ilişkisel modeldedir. Araştırmanın çalışma grubunu uygun örneklem yöntemiyle seçilen 428 öğretmen oluşturmaktadır. Araştırmanın verileri öğretmenlere ölçek uygulama yoluyla elde edilmiştir. Verilerin toplanması için 'Örgütsel Kültür' ve 'Yönetime Katılma Ölçeği' olmak üzere iki ölçekten yararlanılmıştır. Araştırma bulgularına göre; öğretmenlerin cinsiyetlerine göre yönetime katılma puanları ve rol puanları arasında anlamlı bir farklılık varken, örgütsel kültür puanları arasında anlamlı bir farklılık yoktur. Erkek öğretmenlerin yönetime katılma puanları kadın öğretmenlerin puanlarından daha yüksektir. Mesleki kıdem değişkenine göre öğretmenlerin yönetime katılma puanları arasındaki fark anlamsızdır. Kıdem gruplarının yönetime katılma puanları arasında fark yoktur. Ancak öğretmenlerin örgütsel kültür, başarı, rol ve destek puanları mesleki kıdem değişkenine göre farklılaşmaktadır. 1-5 yıl kıdem grubunun puanının oldukça yüksek olduğu görülmüştür. Öğretmenlerin örgütsel kültür ve yönetime katılma puanları okuldaki hizmet süresi değişkenine göre farklılaşmamaktadır. Öğretmenlerin örgütsel kültür ve yönetime katılma puanları branş değişkenine göre farklılaşmamaktadır. Öğretmenlerin rol puanları hariç örgütsel kültür ve yönetime katılma puanları eğitim düzeyi değişkenine göre farklılaşmamaktadır. Son olarak öğretmenlerin örgütsel kültür, başarı, destek boyutları ve yönetime katılma puanları arasında anlamlı ilişki vardır. Ülkemizde ortaöğretim okullarında öğretmenlerin örgüt kültürüne ilişkin görüşleri ve yönetime katılma düzeyleri arasındaki ilişkiyi inceleyen çalışmalar yapılması varolan durumu ortaya koyması açısından önemlidir.
The purpose of this study is to examine teachers' levels of participating in management and the opinions about organizational culture. The differences between teachers' levels of participating in management and the opinions about organizational culture according to independent variables and the relationship between the levels of participating in management and the opinions about organizational culture are examined. Research design is determined as survey model to examine the differences between teachers' levels of participating in management and the opinions about organizational culture according to independent variables. Besides, the study's design is correlational because predicting statistics are used to examine whether the relationship between the levels of participating in management and the opinions organizational culture. The sample of the study is determined by convenience sampling method and the research was conducted with 428 teachers. Research data were obtained through the application scales. Two scales were used to 'Organizational Culture' and 'Management Participation Scale' for data collection. According to the findings; teachers' levels of participating in management and role points differ according to gender and their opinions about organizational culture don't differ acoording to gender. Male teachers have higher management participation points than female teachers. There isn't a significant difference between management participation points of teachers according to seniority. But the opinions about organizational culture, success, support and role points of teachers differ acoording to seniority. Points of 1-5 years group were found to be quite high. Teachers' levels of participating in management and the opinions about organizational culture don't differ according to working time at school . Teachers' levels of participating in management and the opinions about organizational culture don't differ according to branch. Teachers' levels of participating in management and the opinions about organizational culture don't differ according to level education. Finally there is a significant relationship between teachers' levels of participating in management and the opinions about organizational culture, success, suuport points. In our country, conducting studies that examine the relationship between the opinions of the organizational culture and participation levels in management in secondary education is important.

Description

Keywords

Eğitim ve Öğretim, Kurum kültürü, Kurumsal kültür, Kurumsal kültür, Okul yönetimi, Education and Training, Yönetime katılma, Corporate culture, Corporate culture, Yönetime katılma, School administration, Participation management, Örgüt kültürü, Participation management, Öğretmen görüşleri, Organizational culture, Teacher opinions, Öğretmenler, Teachers

Turkish CoHE Thesis Center URL

Citation

WoS Q

Scopus Q

Source

Volume

Issue

Start Page

End Page