Yük Taşıyan İşçilerde Ergonomi Eğitiminin Vücut Farkındalığı, Postür ve Yaşam Kalitesi Üzerine Etkileri
No Thumbnail Available
Date
2023
Authors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Abstract
Bu çalışmanın amacı yük taşıyan işçilerde ergonomi eğitimin vücut farkındalığı, postür ve yaşam kalitesi üzerine etkisini araştırmaktır. Çalışmaya katılan kişiler basit randomizasyon yöntemi ile deney (n=10) ve kontrol grubu (n=10) olarak ayrıldı. Deney grubuna doğru pozisyonda yük kaldırma eğitimi 1 sefer olmak üzere seminer şeklinde verildi. Kontrol grubuna ise eğitim verilmedi. Çalışmaya alınan bireylere vücut farkındalığı için Vücut Farkındalık Anketi (VFA), postür değerlendirmesi için New York Postür Analizi Yöntemi (NYPAY) ve yaşam kalitesi değerlendirmesi için SF-36 Yaşam Kalitesi Ölçeği uygulandı. Cornell Kas iskelet sistemi rahatsızlığı taraması anketi (CKİSRA) ile kas iskelet sistemi rahatsızlıklarını değerlendirildi. Değerlendirmeler eğitim öncesi ve eğitimden 45 gün geçtikten sonra tekrar edildi. Her iki grupta da vücut farkındalığında anlamlı bir değişiklik görülmedi (p>0,05). Postür analizi bulgularına göre eğitim öncesi ile eğitim sonrası deney grubunda anlamlı düzeyde farklılık görüldü (p<0,05). SF-36 alt skorlarından fiziksel aktivite, fiziksel rol güçlüğü, ağrı ve genel sağlık algısında deney grubunda eğitim öncesi ve sonrası arasında anlamlı farklar görüldü (p<0,05). Kontrol grubunda ise eğitim öncesi ve sonrası sadece ağrı alt skorunda anlamlı değişiklik bulundu (p<0,05). Çalışmanın sonuçları yük taşıyan işçilerde kas iskelet sisteminin sağlık risklerini önlemeye yönelik etkin bir ergonomi eğitiminin mesleki hastalıklardan korunmada, yaşam kalitesi ve postür üzerinde etkili olacağını göstermiştir.
Description
Keywords
Turkish CoHE Thesis Center URL
Citation
0
WoS Q
N/A
Scopus Q
N/A
Source
Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi
Volume
12
Issue
3
Start Page
1213
End Page
1220