Özel eğitim öğretmenlerinin empatik çatışma eğilimleri ile tükenmişlik düzeylerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi
No Thumbnail Available
Date
2016
Authors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Open Access Color
OpenAIRE Downloads
OpenAIRE Views
Abstract
Bu araştırmada ''Özel Eğitim Öğretmenlerinin Empatik Çatışma Eğilimleri ile Tükenmişlik Düzeylerinin Bazı Değişkenler Açısından ''incelenmiştir.Araştırmaya katılan özei eğitim öğretmenlerine ''Kİşisei Bilgi Formu'',Empatik Çatışma Eğilimi Ölçeği''ve ''Maslach Tükenmişlik Ölçeği''uygulanarak,araştırmanın verileri toplanmıştır.Verilerin analizinde betimsel analizler,t testi,F testi ve çoklu karşılaştırma testi kullanılmıştır.Araştırma Bursa ilinde çalışan özel eğitim öğretmenlerinden oluşmaktadır.Araştırma örneklemi ise random örnekleme yöntemiyle belirlenmiştir.Araştırmaya özel eğitim okullarında görev yapan 105 kadın ve 121 erkek olmak üzere toplam 226 özel eğitim öğretmeni katılmıştır. Araştırma bulgularında özel eğitim öğretmenlerinin cinsiyetlerine göre empatik çatışma eğilimleri incelendiğinde,kadın özel eğitim öğretmenlerinin pasif çatışma stratejisini erkek özel eğitim öğretmenlerinden daha fazla kullandıkları, Aktif ön yargılı çatışma alt boyutunda kadın özel eğitim öğretmenlerinin aktif ön yargılı çalışma stratejisini erkek özel eğitim öğretmenlerinden daha fazla kullandıkları belirlenmiştir. Özel eğitim öğretmenlerinin cinsiyetlerine göre tükenmişlik düzeyleri incelendiğinde, kadınların erkek özel eğitim öğretmenlerinden daha fazla duygusal tükenme yaşadıkları görülmektedir.Özel eğitim öğretmenlerinin mesleki doyumlulukları tükenmişlik düzeylerine göre incelendiğinde mesleki doyum aldığını belirten öğretmenlerin duygusal tükebme düzeyleri mesleki doyum almadıklarını belirten öğretmenlere göre daha düşük bulunmuştur.
In this study''Special Education Teachers Empathic Confliction Trends and Burnout Levels in Terms of Some Variables''was analyzed.''Personel Information Form'',''Empathic Confliction Tendency Scale ''and ''Maslach Burnout Scale'' were applied to the special education teachers participated in the study and the data was collected.In analyzing the data descriptive analysis,t test,F test and multiple comparison tests were used.The study consistsof special education teachers working in Bursa.The research sample was determined by the sampling method.In this research 105 female and 121 male in total 226 teachers working in special education schools were participated.Considering emphatic confliction trends by gender of special teachers in the research findings female special education teachers use passive confliction strategy more and in the active prejudiced confliction dimension,females use active prejudiced confliction strategy more than the male teachers.When the burnout level of special education teachers was examined by gender,it was clarified that female special education teachers experience more emotional exhaustion than male special education teachers.When the professional satisfaction of a special education theachers was analyzed according to their burnout level,the Emotional Exhaustion levels of special aducation teachers indicating that they have professonal satisfaction was lower than the teachers indicating that they don't.
In this study''Special Education Teachers Empathic Confliction Trends and Burnout Levels in Terms of Some Variables''was analyzed.''Personel Information Form'',''Empathic Confliction Tendency Scale ''and ''Maslach Burnout Scale'' were applied to the special education teachers participated in the study and the data was collected.In analyzing the data descriptive analysis,t test,F test and multiple comparison tests were used.The study consistsof special education teachers working in Bursa.The research sample was determined by the sampling method.In this research 105 female and 121 male in total 226 teachers working in special education schools were participated.Considering emphatic confliction trends by gender of special teachers in the research findings female special education teachers use passive confliction strategy more and in the active prejudiced confliction dimension,females use active prejudiced confliction strategy more than the male teachers.When the burnout level of special education teachers was examined by gender,it was clarified that female special education teachers experience more emotional exhaustion than male special education teachers.When the professional satisfaction of a special education theachers was analyzed according to their burnout level,the Emotional Exhaustion levels of special aducation teachers indicating that they have professonal satisfaction was lower than the teachers indicating that they don't.
Description
Keywords
Eğitim ve Öğretim, Education and Training
Turkish CoHE Thesis Center URL
Fields of Science
Citation
WoS Q
Scopus Q
Source
Volume
Issue
Start Page
End Page
68