Elektrikli aracın değerlendirilmesi ve onun iklim değişikliğindeki etkisi

No Thumbnail Available

Date

2022

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Open Access Color

OpenAIRE Downloads

OpenAIRE Views

Research Projects

Organizational Units

Journal Issue

Abstract

Bu tezde elektrikli araç incelendi ve onun iklim değişikliğindeki etkisi değerlendirildi. İlk olarak pilli elektrikli araç ve onun fosil yakıtlı araçlar ile karşılaştırılarak avantajları ve dezavantajları ifade edildi. İkinci olarak pilli elektrikli araçların markaları ele alındı ve dünya çapındaki ve Çin'deki elektrikli araç satışları ile birlikte gelecekteki elektrikli araç satışlarından söz edildi. Üçüncü olarak elektrikli araçların karbon dioksit emisyonu üzerine kuyudan tekerleğe bakış açısıyla bir çalışma yapıldı. Elektrikli bir aracın yolda seyir halindeyken elektrik tükettiği bilinmiştir. Ancak elektrik üretimi sırasında fosil yakıtlar kullanıldı ve çevreye karbon dioksit salındı. Bu doğrultuda doğal gaz, petrol, ve kömür gibi farklı birincil enerjiler için elektrik üretilirken karbon dioksit emisyon faktörleri hesaplanmıştır. Fosil yakıtların elektrik üretiminde kullanımının ülkeden ülkeye farklılık gösterdiği ve elektrikli araçların tükettiği elektriğin bu açıdan değerlendirilmesi gerektiği belirtilmiştir. Bu çalışma, çeşitli ülkeler için elektrik enerjisi üretirken ortaya çıkan karbon dioksit emisyonlarını sunmuş ve 2019, 2020, 2021, 2030 ve 2040 yılları için sunulmuştur. Dördüncü olarak yukarıda bahsedilen çalışmalar ve çeşitli ülkelerde yıldan yıla istatistiksel değişimler değerlendirilmiştir. Son olarak farklı ülkelerde aynı araç için 100 kilometrede karbon dioksit emisyonu tabloda gösterilmiştir.
In this thesis, the evaluation of battery electric vehicle and its impact on climate change was studied. First of all, battery electric vehicles and their advantages and disadvantages comparing with fossil fueled cars have been expressed. Secondly, the brands of battery electric vehicles have been handled and electric vehicle sellings which are in the future have been mentioned together with electric vehicle sellings which are both worldwide and in China. Thirdly, a study on the carbon dioxide emission of the electric vehicles from the Well to Wheel point of view has been conducted. It has been known that an electric vehicle consumes electricity while it is travelling on the road. Nevertheless, the fossil fuels were used and carbon dioxide was emitted during the generation of electricity. In this respect, the carbon dioxide emission factors have been calculated while producing electricity for different primary energies, such as natural gas, oil, and the coal. It has been noted that the use of fossil fuels in electricity production varies from country to country and the electricity consumed by electric vehicle must be considered from this point of view. This study presented the carbon dioxide emissions while electric energy producing for various countries and was presented for the years of 2019, 2020, 2021, 2030, and 2040. Fourthly, the above mentioned studies and the year by year statistical changes in various countries have been evaluated. Finally, carbon dioxide emission per 100 kilometers for same vehicle in different countries has been showed in table.

Description

Keywords

Enerji, Energy

Turkish CoHE Thesis Center URL

Fields of Science

Citation

WoS Q

Scopus Q

Source

Volume

Issue

Start Page

End Page

92