Öğretmenlerin kadın yöneticilerin dönüşümcü liderlik yeterliliklerine ilişkin algıları

No Thumbnail Available

Date

2018

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Open Access Color

OpenAIRE Downloads

OpenAIRE Views

Research Projects

Journal Issue

Abstract

Bu araştırmanın genel amacı; öğretmenlerin kadın yöneticilerin dönüşümcü liderlik yeterliliklerine ilişkin algılarını belirlemek ve öğretmenlerin bireysel özelliklerine göre dönüşümcü liderlik yeterliliklerine ilişkin algılarının farklılık gösterip göstermediğini tespit etmektir. Araştırmanın çalışma evrenini, İstanbul ili Avrupa Yakasında 2014-2015 Eğitim-Öğretim yılındayöneticisi kadın olan ilkokullarda görev yapan 1168 öğretmen oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemi, seçkisiz olmayan örnekleme yöntemi kullanılarak belirlenen Bağcılar, Zeytinburnu, Fatih ve Küçükçekmece ilçelerinde görev yapan 184 öğretmenden oluşmaktadır. Araştırmada Podsakoff ve diğerleri (1990) tarafından geliştirilen dönüşümcü liderlik ölçeği kullanılmıştır. Ölçeğin Türkçe uyarlaması İşcan (2002) tarafından yapılmıştır.Elde edilen veriler SPSS istatistik programı kullanılarak çözümlenmiştir. Verilerin analizinde betimsel istatistikler, tek yönlüvaryans analizi (ANOVA) ve T- Testi kullanılmıştır. Araştırmanın sonucunda, öğretmenlerin kadın yöneticilerin dönüşümcü liderlik yeterliliklerine ilişkin algıları ''kararsızım'' düzeyindebulunmuştur. Dönüşümcü liderliğin boyutları açısından bakıldığında,öğretmenlerin kadın yöneticilerde en yüksek algıladıkları boyut yüksek başarı beklentisine sahip olma, bunu ikinci sırada grup amaçlarının kabulünü sağlama, üçüncü sırada vizyon ilham sağlama ve uygun rol modeli olma, dördüncü sırada bireysel ilgi gösterme boyutu izlemektedir. En düşük algılanan dönüşümcü liderlik boyutu ise entelektüel teşvikte bulunmadır. Öğretmenlerin algılarında cinsiyet, yaş ve kıdem yılı değişkenine göre farkların anlamlı olmadığı belirlenmiştir. Bunun yanında medeni durum ve öğrenim durumu değişkenine göre istatistiksel açıdan anlamlı farklar bulunmuştur. Anahtar Kelimeler: Liderlik, Dönüşümcü Liderlik, Öğretmen, Okul, Kadın Yönetici
The general purpose of this research is; to determine the perceptions of the teachers about the managerial leadership qualities of the managers and to determine whether the perceptions of the managerial leadership qualities differ according to the individual characteristics of the teachers. The study's universe constitutes 1168 teachers working in primary schools in the province of Europe in the year 2014-2015 academic year in Istanbul. The sample of the study consisted of 184 teachers working in Bağcılar, Zeytinburnu, Fatih and Küçükçekmece districts determined by using random sampling method. In the research, a transformative leadership scale developed by Podsakoff et al. (1990) was used.The Turkish version of the scale was made by İşcan (2002).The obtained data were analyzed using SPSS statistical program.Descriptive statistics, one-way analysis of variance (ANOVA) and T-test were used in the analysis of the data. As a result of the research, the perceptions of the teachers about the leadership qualities of the female managers were found to be 'undecided'. In terms of the dimensions of transformational leadership, the most perceived dimension of the teachers in female managers is having a high expectation of success, second is the acceptance of group goals, third is vision inspiration and appropriate role model, and fourth is individual attention.The least perceived transformative leadership dimension is intellectual incentives.It was determined that there were no significant differences in perceptions of teachers according to gender, age and seniority variable.There were statistically significant differences according to marital status and education status variable. Key Words : Leadership, Transformational leadership, Teacher, School, Headmistress.

Description

Keywords

Eğitim ve Öğretim, Dönüşümcü liderlik, Kadın yöneticiler, Liderlik, Education and Training, Transformational leadership, Okul yöneticileri, Women managers, Leadership, Öğretmen algısı, School administrators, İlkokul öğretmenleri, Teacher perception, Primary school teachers, İlkokullar, Primary schools

Turkish CoHE Thesis Center URL

Fields of Science

Citation

WoS Q

Scopus Q

Source

Volume

Issue

Start Page

End Page

87