Güzel sanatlar fakülteleri ve eğitim fakültelerindeki temel piyano eğitiminin yeterliliği
Abstract
Bu araştırma mesleki eğitim veren Güzel Sanatlar Fakülteleri ve Eğitim Fakülteleri Müzik bölümü öğrencilerinin aldıkları temel piyano eğitiminin yeterliliğini araştırmaktadır. Piyanonun müzik eğitiminde temel bir çalgı olması sebebi ile her enstrümanistin iyi bir piyano eğitimi alması önemlidir. Bu temel piyano eğitimi Eğitim Fakülteleri ve Güzel Sanatlar Fakültelerinde 1 yıl zorunlu kılınmıştır. Bu araştırma verilen bu 1 yıllık eğitim müfredatını ve öğrencilerin geldikleri seviyeyi incelemektedir. Bu çalışmanın amacı 1 yıllık zorunlu temel piyano eğitiminin öğrenciler için nasıl daha yararlı ve geliştirilebilir olacağıdır. Mezun olan öğrenciler aldıkları bu eğitimi mesleki yaşamlarında da kullanacaklardır. Mesleki yaşamlarında branşı piyano olmamasına rağmen piyano öğretmenliği yapan bu öğrenciler aldıkları bu eğitim sayesinde düzgün ve doğru bir eğitim vereceklerdir. Bu çalışmanın amacı hem öğrencilerin yeterli bir düzeyde (kendi seviyesindeki eserleri deşifre etme, teknik yeterlilik vb.) piyano öğrenmelerini bunun sonucunda kendi mesleki yaşamlarında piyano eğitmenliği yaparken doğru bir şekilde öğretmelerini amaçlamaktadır. Bu 1 yıllık eğitim her okulda farklı bir şekilde ele alınmaktadır. Bu araştırmada bu okulların müfredatları incelenmiş olup, veri toplamak için anket yapılmıştır. Bu tez çalışmasında literatür taraması yapılmıştır. Bu araştırmanın sonucunda ortak bir 'eğitim birliği' sağlanması için tüm derslerin kurumlar arasında koordineli şekilde hazırlanması önerilir.
This research investigates the adequacy of the basic piano education received by the students of Faculties of Fine Arts and Education Faculties Music Department. Since the piano is a basic instrument in music education, it is important for every instrumentalist to have a good piano education. This basic piano education is compulsory for 1 year in Education Faculties and Faculties of Fine Arts. This research examines the given 1-year education curriculum and the level students come from. The aim of this study is to show how the 1-year compulsory basic piano education will be more beneficial and developable for students. Graduates will also use this education in their professional lives. These students, who teach piano despite not having piano as a branch in their professional life, will give a proper and correct education thanks to this education they receive. The aim of this study is to both learn the piano at a sufficient level (deciphering works at their own level, technical competence, etc.), and as a result, teach them correctly while they are piano instructors in their professional lives. This 1-year education is handled differently in each school. In this study, the syllabus of these schools were examined and a survey was conducted to collect data. In this thesis study, a literature review was made. As a result of this research, it is recommended that all courses be prepared in coordination among institutions in order to ensure a common 'educational union'.
This research investigates the adequacy of the basic piano education received by the students of Faculties of Fine Arts and Education Faculties Music Department. Since the piano is a basic instrument in music education, it is important for every instrumentalist to have a good piano education. This basic piano education is compulsory for 1 year in Education Faculties and Faculties of Fine Arts. This research examines the given 1-year education curriculum and the level students come from. The aim of this study is to show how the 1-year compulsory basic piano education will be more beneficial and developable for students. Graduates will also use this education in their professional lives. These students, who teach piano despite not having piano as a branch in their professional life, will give a proper and correct education thanks to this education they receive. The aim of this study is to both learn the piano at a sufficient level (deciphering works at their own level, technical competence, etc.), and as a result, teach them correctly while they are piano instructors in their professional lives. This 1-year education is handled differently in each school. In this study, the syllabus of these schools were examined and a survey was conducted to collect data. In this thesis study, a literature review was made. As a result of this research, it is recommended that all courses be prepared in coordination among institutions in order to ensure a common 'educational union'.
Description
Keywords
Müzik, Music