9-15 yaş arası piyano eğitimi alan çocukların müzikal özgüven düzeylerinin incelenmesi
No Thumbnail Available
Date
2019
Authors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Open Access Color
OpenAIRE Downloads
OpenAIRE Views
Abstract
Bu araştırma amatör (özengen) piyano eğitimi alan 9–15 yaş arası öğrencilerin müzikal özgüven düzeylerini ölçüp, öğrencilerin sosyo-demografik özellikleri ile arasındaki bağıntıların hangi koşullar halinde farklılıklar gösterebileceğini ortaya çıkarmak amacıyla yapılmıştır. Bu araştırmada psikoloji alanının özgüven boyutundan faydalılmıştır. Bu çalışma, bir alan araştırmasıdır. Araştırmada Survey (tarama) yöntemi kullanılmıştır. Örneklemini Alternatif Atölye LTD de farklı yaşlarda amatör piyano eğitimi almakta olan toplam 83 kişi (n=63 kız, n=20 erkek) oluşturmaktadır. Araştırmada 2 temel veri toplama aracı kullanılmıştır. İlki, örnekleme kalıtan öğrencilerin demografik özelliklerini tespit etmek için oluşturulan 'Öğrenci Bilgi Formu'dur. Bu formda belirlenmiş 8 adet soru bulunmaktadır. İkincisi ise Schmitt (1979)'in 'Müzikal Özgüven Ölçeği'dir. Bu ölçekte 43 adet yönerge bulunmaktadır. Araştırma, 'Müzikal Özgüven' ölçeğinin, İstanbul'da amatör (özengen) piyano eğitimi alan n=9 ile n=15 yaş arasındaki öğrenciler için ilk kez uygulanması bakımından önem arz etmektedir. Araştırmanın sonuçlarına göre, amatör (özengen) piyano eğitimi alan 9-15 yaş arası öğrencilerin müzikal özgüven düzeylerinin bazı demografik özelliklerine göre farklılıklar gösterdiği tespit edilmiştir.
This thesis investigates the relationship between musical self-esteem levels of amateur piano students (aged between 9-15 years) in order to reveal how these dynamics can vary according to some demographic characteristics. In this research self-esteem, a dimension of the psychology, was utilized. The research draws on survey data conducted with 83 students (n=63 girl, n=20 boy) who have piano education at Alternatif Atölye LTD in Istanbul/Turkey. The study employs two main data gathering tools. First one is for determine the students demographic characteristics 'Student Information Form'. In this form there are 8 questions. Second one is Schmitt's (1979) 'The Self-Esteem of Music Ability Scale'. In this form there are 43 istructions. Considering its focus of interest, this thesis provides novel empirical data by adopting 'The Self-Esteem of Music Ability Scale' for students who receive amateur piano education in Istanbul. According to the results of the research, musical self-esteem levels of amateur piano students (aged between 9-15 years) show diversity with some demographical characteristics.
This thesis investigates the relationship between musical self-esteem levels of amateur piano students (aged between 9-15 years) in order to reveal how these dynamics can vary according to some demographic characteristics. In this research self-esteem, a dimension of the psychology, was utilized. The research draws on survey data conducted with 83 students (n=63 girl, n=20 boy) who have piano education at Alternatif Atölye LTD in Istanbul/Turkey. The study employs two main data gathering tools. First one is for determine the students demographic characteristics 'Student Information Form'. In this form there are 8 questions. Second one is Schmitt's (1979) 'The Self-Esteem of Music Ability Scale'. In this form there are 43 istructions. Considering its focus of interest, this thesis provides novel empirical data by adopting 'The Self-Esteem of Music Ability Scale' for students who receive amateur piano education in Istanbul. According to the results of the research, musical self-esteem levels of amateur piano students (aged between 9-15 years) show diversity with some demographical characteristics.
Description
Keywords
Eğitim ve Öğretim, Müzik, Müzik, Müzik eğitimi, Education and Training, Müzikal, Music, Music, Müzikal yetenek, Music education, Musical, Piyano, Musical ability, Çalgılama teknikleri, Piano, Instrumentation techniques, Öz güven, Self confidence
Turkish CoHE Thesis Center URL
Fields of Science
Citation
WoS Q
Scopus Q
Source
Volume
Issue
Start Page
End Page
61