36-72 aylık çocukların mizaç tipi ile doğal oyun oynama eğilimi arasındaki ilişkinin incelenmesi
No Thumbnail Available
Date
2020
Authors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Open Access Color
OpenAIRE Downloads
OpenAIRE Views
Abstract
Bu çalışma, okul öncesi eğitim kurumuna devam eden 36- 72 aylık çocukların Mizaç Tipi ile Doğal Oyun Oynama Eğilimi arasındaki ilişkinin çeşitli demografik değişkenler açısından farklılık gösterip göstermediğinin araştırılması amacıyla yapılmıştır. Araştırma nicel araştırma yöntemlerinden ilişkisel tarama modeline uygun olarak hazırlanmıştır. Bu çalışmanın evrenini, 2019-2020 eğitim-öğretim yılında İstanbul ili, Avrupa Yakasında okul öncesi kurumuna devam eden 36-72 ay grubundaki çocuklar; çalışmanın örneklemini ise bu evrenden tabakalı rastgele örnekleme yöntemiyle seçilen 385 çocuk oluşturmaktadır. Çocukların doğal oyun oynama eğilimlerine, mizaç tiplerinin etkisinin belirlenmesinde, 'Oyun Oynama Eğilimleri Ölçeği' ve 'Kısa Mizaç Ölçeği' kullanılmıştır. Araştırmada kişisel bilgi formu ve ölçekler aracılığıyla okul öncesi eğiim kurumuna devam eden 36-72 aylık 385 çocuktan elde edilen verilerin analizinde istatistiksel paket analiz programı kullanılmış ve p<0.05 istatistiksel olarak anlamlı kabul edilmiştir. Araştırmada sonucuna göre, 36-72 aylık çocukların oyun oynama eğilimleriyle çocuğun kardeş sayısı ve doğum sırası değişkenleri arasında anlamlı farklılık bulunmamış, fakat çocuğun yaşı, cinsiyeti, okul öncesi eğitimden yararlanma süresi, anne ve baba öğrenim düzeyi, değişkenleri arasında anlamlı bir farklılık bulunmuştur. Ayrıca 36-72 aylık çocukların mizacı ile çocuk yaşı değişkenleri arasında kardeş sayısı ve doğum sırası anlamlı bir farklılığa rastlanmamış, fakat çocuğun yaşı, cinsiyeti, okul öncesi eğitimden yararlanma süresi, anne ve baba öğrenim düzeyi değişkenleri arasında anlamlı farklılıklara rastlanmıştır. Sonuç olarak Çocuklar İçin Oynama Eğilimi Ölçeği ile Çocuklar için Kısa Mizaç Ölçeği arasında Pearson Korelasyon Analizi sonucuna göre; ölçekler arasında pozitif yönde orta düzeyde bir ilişki tespit edilmiştir.
This study was conducted to investigate whether the relationship between 'Temperament Type' and the ' Playfulness' of children 36-72 months old children who attended a pre-school institution differed in terms of various demographic variables. The research was prepared to utilize the relational screening model, which is one of the quantitative research methods. The population of this study consists of the children in the group of 36-72 months old children attending a pre-school institution in the European Side of Istanbul during 2019-2020 academic year, while the sample of the study consists of 385 children selected by stratified random sampling method. The 'Children's Playfulness Scale' and 'The Short Temperament Scale for Children' have been used to determine the effect of temperament types on the playfulness of the children. A statistical software package is used in the analysis of the collected data that are collected from 385 36-72 months old children who attend a pre-school institution through personal information sheets and scales, and P<0.05 has been deemed to be statistically significant. According to the results of the study, there is no statistically significant relationship between the natural playfulness of the child and number of siblings & birth order; however, a notable correlation is found between the natural playfulness of the children and age, gender, the duration of the enrolment in the pre-school institution and the parents' educational status. There has been no significant difference between the temperament of the 36-72 months old children and the number of sibling or birth order, but the age of the child, gender, and parents' educational status have created a notable difference. Besides, no significant relationship between the temperament type, number of siblings, and the birth rate are observed; however, the child's age, gender, the duration of the enrolment in the pre-school institution and the parents' educational status are seen to be in close correlation with the temperament type. Overall, according to the Pearson Correlation Analysis results, a moderately positive relationship between Temperament Scale and Playfulness Scale levels is observed.
This study was conducted to investigate whether the relationship between 'Temperament Type' and the ' Playfulness' of children 36-72 months old children who attended a pre-school institution differed in terms of various demographic variables. The research was prepared to utilize the relational screening model, which is one of the quantitative research methods. The population of this study consists of the children in the group of 36-72 months old children attending a pre-school institution in the European Side of Istanbul during 2019-2020 academic year, while the sample of the study consists of 385 children selected by stratified random sampling method. The 'Children's Playfulness Scale' and 'The Short Temperament Scale for Children' have been used to determine the effect of temperament types on the playfulness of the children. A statistical software package is used in the analysis of the collected data that are collected from 385 36-72 months old children who attend a pre-school institution through personal information sheets and scales, and P<0.05 has been deemed to be statistically significant. According to the results of the study, there is no statistically significant relationship between the natural playfulness of the child and number of siblings & birth order; however, a notable correlation is found between the natural playfulness of the children and age, gender, the duration of the enrolment in the pre-school institution and the parents' educational status. There has been no significant difference between the temperament of the 36-72 months old children and the number of sibling or birth order, but the age of the child, gender, and parents' educational status have created a notable difference. Besides, no significant relationship between the temperament type, number of siblings, and the birth rate are observed; however, the child's age, gender, the duration of the enrolment in the pre-school institution and the parents' educational status are seen to be in close correlation with the temperament type. Overall, according to the Pearson Correlation Analysis results, a moderately positive relationship between Temperament Scale and Playfulness Scale levels is observed.
Description
Keywords
Eğitim ve Öğretim, Mizaç, Okul öncesi çocuklar, Education and Training, Oyun davranışı, Temperament, Preschool childrens, Oyunseverlik, Play behaviour, Çocuk oyunları, Playfulness, Children's games, Ölçekler, Scales