Erkeklere verilen meme kanseri ve kendi kendine meme muayenesi eğitiminin bilgi düzeyine etkisinin incelenmesi

No Thumbnail Available

Date

2022

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Open Access Color

OpenAIRE Downloads

OpenAIRE Views

Research Projects

Organizational Units

Journal Issue

Events

Abstract

Bu araştırma, erkeklere verilen meme kanseri ve kendi kendine meme muayenesi eğitiminin etkinliğinin incelenmesi amacıyla yapılmıştır. Yarı deneysel nitelikteki araştırmanın evrenini İstanbul ili Ayrupa yakasında bulunan bir sitede ikamet eden erkekler, örneklemini 9 Ağustos-10 Eylül 2021 tarihinde İstanbul ili Ayrupa yakasında bulunan bir sitede ikamet eden 18 yaş üstü, okuryazar, araştırmaya katılmaya gönüllü 100 erkek oluşturdu. Araştırma verilerinin toplanmasında, Kişisel Bilgi Formu ve 'Erkeklerde Kendi Kendine Meme Muayenesi Adımları'' ölçeği kullanıldı. Araştırma verileri IBM SPSS 24.0 paket prıgramına aktarılarak değerlendirildi. Verilerin değerlendirilmesinde bağımsız gruplar t testi, Pearson ki-kare test, Fisher-Freeman-Halton exact test, Fisher's exact kullanıldı. İstatistiksel değer p<0,05 olarak kabul edildi. Müdahale ve kontrol grubu erkeklerin sosyodemografik özelliklerine göre gruplar arasında istatistiksel olarak anlamlı fark saptanmadı (p>0,05). Meme kanseri ve kendi kendine meme muayenesi eğitiminden sonra müdahele ve kontrol grubundaki erkeklerde meme kanseri risk faktörleri, meme muayenesi adımları ve kendi kendine meme muayenesi yönetimini bilme durumlarına göre gruplar arasında istatistiksel olarak anlamlı fark bulundu (p<0,05). Müdahale ve kontrol grubundaki erkeklerde eğitim sonrası ve eğitim sonrası 1. aydaki kendi kendine meme muayenesi yönetimini bilme durumları arasında istatistiksel olarak anlamlı fark bulunmadı (p>0,05). Bu araştırmada erkeklere verilen meme kanseri ve kendi kendine meme muayenesi eğitiminin etkin olduğu sonucuna ulaşıldı. Erkeklerin meme kanseri ve kendi kendine meme muayenesi adımları hakkında bilgilendirilmesi, araştırmanın farklı değişkenler ile daha büyük örneklem grubunda yapılması önerilmektedir.
This research was conducted to examine the effectiveness of breast cancer and breast self-examination training given to men. The sample of the quasi-experimental study consisted of 100 men over the age of 18 who were literate and volunteered to participate in the research, residing in a site located on the Ayrupa side of Istanbul between August 9 and September 10, 2021. Personal Information Form and 'Steps for Breast Self-Examination in Men' scale were used to collect the research data. The research data were evaluated by transferring them to the IBM SPSS 24.0 package program. Independent groups t test, Pearson chi-square test, Fisher-Freeman-Halton exact test, Fisher's exact test were used to evaluate the data. Statistical value was accepted as p<0.05. There was no statistically significant difference between the groups according to the sociodemographic characteristics of the intervention and control groups (p>0.05). After breast cancer and breast self-examination training, a statistically significant difference was found between the groups in terms of breast cancer risk factors, breast examination steps, and knowledge of breast self-examination management in men in the intervention and control groups (p<0.05). There was no statistically significant difference between the knowledge of self-examination management in the intervention and control groups after the training and at the 1st month after the training (p>0.05). In this study, it was concluded that breast cancer and breast self-examination training given to men was effective. It is recommended to inform men about breast cancer and breast self-examination steps, and to conduct the study in a larger sample group with different variables.

Description

Keywords

Hemşirelik, Bilgi düzeyi, Erkekler, Nursing, Hasta eğitimi, Level of knowledge, Men, Kendi kendine muayene, Patient education, Meme hastalıkları, Self-examination, Breast diseases, Meme neoplazmları, Breast neoplasms

Turkish CoHE Thesis Center URL

Fields of Science

Citation

WoS Q

Scopus Q

Source

Volume

Issue

Start Page

End Page

81