Üniversite öğrencilerinde sosyal medya bağımlılığının depresyon ve anksiyete düzeyleri arasındaki ilişki
Abstract
Bu araştırma sosyal medya bağımlılığı, depresyon ve anksiyete arasındaki ilişkinin incelenmesi amacıyla gerçekleştirilmiştir. Araştırma kapsamında üniversite öğrencilerinin sosyal medya bağımlılığı düzeylerinin cinsiyet, yaş, eğitim durumu, yaşanılan yer, sosyal medya kullanma süresi, en sık kullanılan sosyal medya platformu sigara kullanma durumu ve alkol kullanma durumu değişkenleri açısından anlamlı derecede farklılaşıp farklılaşmadığı da incelenmiştir. Araştırma grubu, ön lisans, lisans veya lisansüstü eğitimlerine devam eden üniversite öğrencilerinden oluşmaktadır. Araştırmaya, 397 üniversite öğrencisi katılmıştır. Araştırma genel tarama modellerinden, ilişkisel tarama modeli ile gerçekleştirilmiştir. Araştırma kapsamında üniversite öğrencilerinin demografik bilgilerine ulaşmak amacıyla araştırmacı tarafından oluşturulan demografik bilgi formu kullanılmıştır. Ayrıca öğrencilerin sosyal medya bağımlılığını ölçmek için 'Sosyal Medya Bağımlılığı Ölçeği', depresyon düzeylerini ölçmek için 'Beck Depresyon Envanteri', anksiyete düzeylerini ölçmek için ise 'Beck Anksiyete Ölçeği' kullanılmıştır. Sosyal medya bağımlılığı, depresyon ve anksiyete arasındaki ilişkinin belirlenmesi için Pearson Momentler Çarpımı Korelasyon analizi yapılmıştır. Analiz sonucunda sosyal medya bağımlılığı, depresyon ve anksiyete arasında pozitif yönde anlamlı bir ilişki bulunmuştur.
This research was carried out to examine the relationship between social media addiction, depression and anxiety. Within the scope of the study, it was also examined whether the social media addiction levels of university students differ significantly in terms of gender, age, educational status, place of residence, duration of social media use, most used social media platform, smoking status and alcohol use status. The research group consists of university students who continue their associate, undergraduate or graduate education. 397 university students participated in the study. The research was carried out with relational scanning model, one of the general scanning models. Within the scope of the research, the demographic information form created by the researcher was used in order to reach the demographic information of the university students. In addition, the 'Social Media Addiction Scale' was used to measure the social media addiction of the students, the 'Beck Depression Inventory' to measure their depression levels, and the 'Beck Anxiety Inventory' to measure their anxiety levels. Pearson Product Moment Correlation analysis was conducted to determine the relationship between social media addiction, depression, and anxiety. As a result of the analysis, a positive significant relationship was found between social media addiction, depression and anxiety.
This research was carried out to examine the relationship between social media addiction, depression and anxiety. Within the scope of the study, it was also examined whether the social media addiction levels of university students differ significantly in terms of gender, age, educational status, place of residence, duration of social media use, most used social media platform, smoking status and alcohol use status. The research group consists of university students who continue their associate, undergraduate or graduate education. 397 university students participated in the study. The research was carried out with relational scanning model, one of the general scanning models. Within the scope of the research, the demographic information form created by the researcher was used in order to reach the demographic information of the university students. In addition, the 'Social Media Addiction Scale' was used to measure the social media addiction of the students, the 'Beck Depression Inventory' to measure their depression levels, and the 'Beck Anxiety Inventory' to measure their anxiety levels. Pearson Product Moment Correlation analysis was conducted to determine the relationship between social media addiction, depression, and anxiety. As a result of the analysis, a positive significant relationship was found between social media addiction, depression and anxiety.
Description
Keywords
Psikoloji, Anksiyete, Bağımlılık, Depresyon, Psychology, Kaygı düzeyi, Anxiety, Dependency, Sosyal medya, Depression, Anxiety level, Ölçekler, Social media, Üniversite öğrencileri, Scales, University students, İnternet bağımlılığı, Internet addiction
Turkish CoHE Thesis Center URL
WoS Q
Scopus Q
Source
Volume
Issue
Start Page
End Page
84