Küreselleşme sürecinde yerel yönetimlerin değişen rolü ve eğitim sistemine yansımaları
No Thumbnail Available
Date
2014
Authors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Open Access Color
OpenAIRE Downloads
OpenAIRE Views
Abstract
Eğitim sistematiğinde, sürekli gelişen ve gittikçe küçülen dünyada hâlâ merkeziyetçi bir yönetim anlayışına sahip ülkeler söz konusudur. Türkiye'de özellikle eğitimin finansmana ve yönetimine dayalı acil çözüm bekleyen birtakım sorunlar, bürokratik yapılanmanın getirdiği hantallığa takılmakta bu da eğitim kurumlarında çözümü bir hayli güç sorunlarla (Gordion Düğümü gibi) karşılaşmamıza neden olmaktadır. Bu durumunun sürdürülebilirliği söz konusu değildir. Çözüm yolu ise, artık klasik, hantal merkezi bürokratik yapılanmada köklü bir değişikliğe gidilmesi gerektiğini göstermektedir. Bu açıdan bakıldığında demokratik dünyanın uzun yıllardır benimsediği ve uygulamaya soktuğu eğitimde yerinde yönetim anlayışıyla yerel yönetimlere yeni yetki ve görevler verilmesi meselesini tartışmamızı gerektirmektedir.
Education in a systematic, constantly evolving and increasingly shrinking world countries still have a centralized approach to management is concerned. In Turkey, especially education financing and management based on the urgent to be solved a number of problems, bureaucratic restructuring brought clumsiness and attached to it in educational institutions solution to a very difficult problems (Gordian knot, etc.) to encounter causes. The sustainability of this situation is not the case. If remedy, now classic, cumbersome bureaucratic center embodiment illustrates a fundamental change should be sought. From this perspective, the democratic world has embraced and put into practice for many years, on-site management with an understanding of the training and tasks given new powers to local authorities require us to discuss the matter.
Education in a systematic, constantly evolving and increasingly shrinking world countries still have a centralized approach to management is concerned. In Turkey, especially education financing and management based on the urgent to be solved a number of problems, bureaucratic restructuring brought clumsiness and attached to it in educational institutions solution to a very difficult problems (Gordian knot, etc.) to encounter causes. The sustainability of this situation is not the case. If remedy, now classic, cumbersome bureaucratic center embodiment illustrates a fundamental change should be sought. From this perspective, the democratic world has embraced and put into practice for many years, on-site management with an understanding of the training and tasks given new powers to local authorities require us to discuss the matter.
Description
Keywords
Eğitim ve Öğretim, Kamu Yönetimi, Bilişim sistemleri, Eğitim sistemi, Education and Training, Küreselleşme, Public Administration, Information systems, Postmodernizm, Education system, Globalization, Türk eğitim sistemi, Postmodernism, Yerel yönetimler, Turkish education system, Local administrations, Yetki devri, Subsidiarity
Turkish CoHE Thesis Center URL
Fields of Science
Citation
WoS Q
Scopus Q
Source
Volume
Issue
Start Page
End Page
96