Mobilya sektöründe pazarlama ve marka stratejilerinin tüketici karar alma davranışı arasındaki ilişki üzerine bir araştırma
No Thumbnail Available
Date
2017
Authors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Open Access Color
OpenAIRE Downloads
OpenAIRE Views
Abstract
Tüketici güvendiği ve kullanımından tecrübe edindiği bir markayı satın almakta, tanımadığı ve herhangi bir ilişki içerisinde bulunmadığı markayı satın alması arasında risk teşkil ettiği düşüncesiyle fiyatı daha fazla olmasına rağmen tanıdığı ve olumlu deneyimler edindiği markayı tercih etmektedir. Dolayısıyla tüketicilere doğru marka ve pazarlama stratejisi ile ulaşan işletmeler rakiplerine karşı üstünlük sağlamış olmaktadır. Bu noktadan hareketle hazırlanan araştırmada mobilya işletmeleri tarafından uygulanan pazarlama, marka stratejilerinin tüketici karar alma davranışlarının üzerindeki etkisinin araştırılması amaçlanmıştır. Araştırma büyük ölçekli bir mobilya markasından Ocak – Mayıs 2017 döneminde alışveriş yapan 448 müşteriye anket uygulanması sureti ile yapılmıştır. Uygulanan anket formunda Pazarlama Stratejileri, Marka Stratejileri ve Tüketici Karar Alma Tarzları ölçekleri ile birlikte kişisel bilgi formu yer almaktadır. Araştırmadan elde edilen bilgilere göre; uygulanan pazarlama stratejileri ile tüketicilerin mükemmeliyetçi, eğlence ve alışveriş odaklı, fiyat odak odaklı, değişiklik ve moda odaklı, kararsızlık ve ani satın alma/umursamama davranışları arasında anlamlı ilişki vardır. Benzer şekilde marka stratejileri ile de tüm tüketici karar alma tarzları arasında anlamlı ilişkiler bulunmuştur.
The consumer prefers a brand that he knows and experiences positive though he thinks that he is buying a brand that he has confidence in and uses, and that he poses a risk between acquiring a brand that he does not know and does not have any relationship with. Therefore, it has gained a superiority over the competitors of the companies that reach the consumers with the right brand and marketing strategy. In this research, it is aimed to investigate the effect of marketing and brand strategies applied by furniture enterprises on consumer buying styles. The survey was conducted through a large-scale furniture brand with 448 customers surveyed in January-May 2017 period. In the questionnaire form, personal information form is included with marketing strategies, brand strategies and consumer decision making scales. According to the information obtained from the research; There is a significant relationship between applied marketing strategies and consumers' perceptions of perfectionism, entertainment and shopping, price focus, change and fashion focus, indecision and sudden purchase / disobedience. Similarly, there are significant relationships between brand strategies and all consumer decision-making styles.
The consumer prefers a brand that he knows and experiences positive though he thinks that he is buying a brand that he has confidence in and uses, and that he poses a risk between acquiring a brand that he does not know and does not have any relationship with. Therefore, it has gained a superiority over the competitors of the companies that reach the consumers with the right brand and marketing strategy. In this research, it is aimed to investigate the effect of marketing and brand strategies applied by furniture enterprises on consumer buying styles. The survey was conducted through a large-scale furniture brand with 448 customers surveyed in January-May 2017 period. In the questionnaire form, personal information form is included with marketing strategies, brand strategies and consumer decision making scales. According to the information obtained from the research; There is a significant relationship between applied marketing strategies and consumers' perceptions of perfectionism, entertainment and shopping, price focus, change and fashion focus, indecision and sudden purchase / disobedience. Similarly, there are significant relationships between brand strategies and all consumer decision-making styles.
Description
Keywords
İşletme, Karar verme, Karar verme süreci, Marka, Marka tercihi, Business Administration, Decision making, Marka yönetimi, Decision making process, Mobilya, Brand, Brand preference, Mobilya sektörü, Brand management, Furniture, Pazarlama, Firniture sector, Satınalma davranışı, Marketing, Purchasing behavior, Tüketici tercihleri, Consumer preferences
Turkish CoHE Thesis Center URL
Fields of Science
Citation
WoS Q
Scopus Q
Source
Volume
Issue
Start Page
End Page
177