Turizm sektöründe finansal oran analizi: Örnek firma uygulamaları
No Thumbnail Available
Date
2020
Authors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Open Access Color
OpenAIRE Downloads
OpenAIRE Views
Abstract
Günümüz rekabete dayalı dünyasının yarışmacıları olarak, içinde koşuşturulan ekonomik düzen, insanların hayatlarını derinden etkileyen en önemli olgular arasında yer almaktadır. Sistemin bir parçası olmak, kaçınılmaz bir sonuç olarak onu anlamayı zorunlu kılar. Yaşanılan çevre, coğrafya, ülke politikaları, toplumsal düzenler, dinler ve daha birçok şey birbiriyle kimi zaman bağımsız gibi dursa da hiçbir zaman bağımsız olmayan bir bütündür. Bu bütünlük içerisinde kişiler, sürekli olarak yaşadıkları çevrenin dışına çıkmak isteyip yeni deneyimler yaşamak istemektedirler. Bu istek ile şekillenen ve ekonomik, kültürel, sosyal, siyasi vb. birçok açıdan önemli bir değer yaratma kabiliyetine sahip olan turizm, tüm bu özelliklerinden dolayı özel bir sektördür. Çalışma, bu ekonomik önemi dördüncü bölümde yer verilen temel problem sorusu ve hipotezlerle yorumlayarak sektördeki firmaları karlılıkları yönünden incelemektedir. İlk olarak çalışma amacı detaylıca anlatılmış, sonrasında ikinci bölümünde turizm hakkında detaylı bilgilere çalışma amacı doğrultusunda yer verilmiştir. Üçüncü bölümde asıl amaca ulaşmak için gerekli olan sermaye yapısı ve finansal analiz kavramları birlikte incelenmiş, dördüncü bölümde ise uygulama kısmı karlılık oranları üzerinden yapılarak ortaya çıkmıştır. Sonuç bölümünde ise, kişisel görüşlere yer verilip öneriler sunulmuştur.
The economic order rushed in as the competitors of today's competitive world is among the most important facts that deeply affect people's lives. Being part of the system, makes it imperative to understand it as an inevitable result. Although the environment, geography, country policies, social orders, religions and many other things seem to be independent from each other, but they are never independent. In this integrity, people want to constantly go out of their environment and have new experiences. Shaped by this desire and economic, cultural, social, political, etc. tourism which has the ability to create significant value in many respects, is a private sector due to all these features. The study, interprets this economic importance with the main problem question and hypotheses in the fourth section and examines the companies in the sector in terms of their profitability. At first, the purpose of the study is explained in detail, and in the second part, detailed information about tourism is given in line with the purpose of the study. In the third part, the concepts of capital structure and financial analysis, which are necessary to reach the main purpose, were examined together, and in the fourth part, the application part was created through profitability ratios. In the conclusion part, personal opinions are included and suggestions are presented.
The economic order rushed in as the competitors of today's competitive world is among the most important facts that deeply affect people's lives. Being part of the system, makes it imperative to understand it as an inevitable result. Although the environment, geography, country policies, social orders, religions and many other things seem to be independent from each other, but they are never independent. In this integrity, people want to constantly go out of their environment and have new experiences. Shaped by this desire and economic, cultural, social, political, etc. tourism which has the ability to create significant value in many respects, is a private sector due to all these features. The study, interprets this economic importance with the main problem question and hypotheses in the fourth section and examines the companies in the sector in terms of their profitability. At first, the purpose of the study is explained in detail, and in the second part, detailed information about tourism is given in line with the purpose of the study. In the third part, the concepts of capital structure and financial analysis, which are necessary to reach the main purpose, were examined together, and in the fourth part, the application part was created through profitability ratios. In the conclusion part, personal opinions are included and suggestions are presented.
Description
Keywords
Turizm, İşletme, Finansal analiz, Finansal oranlar, Tourism, Business Administration, Karlılık, Financial analysis, Financial rates, Oran analizi, Profitability, Turizm işletmeleri, Rate analysis, Tourism businesses, Turizm sektörü, Tourism sector
Turkish CoHE Thesis Center URL
Fields of Science
Citation
WoS Q
Scopus Q
Source
Volume
Issue
Start Page
End Page
145