Hafız Amir Ateşin dini eserlerinde profesyonel icraya yönelik yaklaşım ile kudüm çalım tekniği

No Thumbnail Available

Date

2023

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Open Access Color

OpenAIRE Downloads

OpenAIRE Views

Research Projects

Organizational Units

Journal Issue

Abstract

Amir Ateş, sayısı iki bini aşan eserleri ile Türk Müziğinin referans isimlerinden birisidir. İki bin eserin yanında yüzlerce öğrenci yetiştiren Ateş, bu birikimi klâsik bir konservatuvar eğitimi almadan edinmiştir. İlk olarak çocukluk yıllarında eğitim konusunda yaşadığı handikapı ailesinin tasavvufi birikiminden faydalanarak aşmıştır. On altı yaşında geldiği İstanbul'da önce hafızlık eğitimini tamamlayarak dinî mûsikî alanında birikim edinmeye başlamıştır. Üsküdar Mûsikî Cemiyetinde tanıdığı Emin Ongan vb. duayen isimlerin yanında sanat mûsikîsi alanındaki birikimini edinmiştir. Zaman içerisinde hocalık makamına yükselen Amir Ateş, günümüzde alanında talebe yetiştiren ve ödüller alan bir hocadır. Çalışmamız Amir Ateş'in engin sanat birikiminin ana kollarından birini teşkil eden dinî mûsikî eserleri üzerinden kurgulanmıştır. Tarafımızca tespit edilen 82 eser, öncelikle makam ve usûl yönünden incelenmiştir. Ardından bu eserlerde kullanılan usûllerin kudüm ile icrası yapılarak analiz sürecine geçilmiştir. Dinî mûsikînin önemli enstrümanlarından birisi olan kudüm, Anadolu'da yüzlerce yıldır önemli bir yere sahiptir. Kudüm, vurmalı bir çalgı olduğu için dinî ve millî kültürün içerisinde yer almıştır. Amir Ateş'in 82 eserine yaptığımız analiz ile kudümün günümüz koşullarında da icra için temel olabilecek enstürümanlardan birisi olduğu gerçekliğinin vurgulanmasına yönelik çaba gösterilmiştir. Elektronik teknolojinin müzikal alanda hızla yer edindiği bir dönemde geleneksel bir enstürümanın da beklendiğinden çok daha efektif şekilde kullanılabileceği vurgulanmıştır. Bu mukayese unsuru için en iyi örnek de şüphesiz köprü konumundaki Amir Ateş olmuştur.
Amir Ateş is one of the reference names of Turkish Music with his works exceeding two thousand. Amir Ateş, who has trained hundreds of students besides two thousand works, acquired this knowledge without having a classical conservatory education. For the first time, he overcame the handicap he experienced in education in his childhood by making use of his family's Sufi experience. He came to Istanbul at the age of sixteen, first completing his education as a hafiz and started to gain knowledge in the field of religious music. Emin Ongan, whom he knew at the Üsküdar Music Society, etc. In addition to doyen names, he gained his knowledge in the field of art music. Amir Ateş, who rose to the position of teacher in time, is a teacher who trains students in his field and receives awards today. Our work is based on religious musical works, which constitute one of the main branches of Amir Ateş's vast artistic accumulation. 82 works identified by us were primarily examined in terms of mode and style. Then, the usûls used in these works were performed with kudum and the analysis process was started. Kudum, one of the important instruments of religious music, has an important place in Anatolia for hundreds of years. Kudum has taken place in religious and national culture as it is a percussion instrument. With our analysis of Amir Ateş's 82 works, an effort has been made to emphasize the fact that kudum is one of the instruments that can be the basis for performance in today's conditions. It has been emphasized that in a period when electronic technology is rapidly gaining ground in the musical field, a traditional instrument can be used much more effectively than expected. The best example for this comparison element is undoubtedly Amir Ateş, who is a bridge.

Description

Keywords

Müzik, Music

Turkish CoHE Thesis Center URL

Fields of Science

Citation

WoS Q

Scopus Q

Source

Volume

Issue

Start Page

End Page

150