Trafik kazası yapan ve yapmayan motosiklet sürücülerinde kas iskelet sistemi rahatsızlıkları, yorgunluk, uyku, depresyon ve anksiyete ilişkisinin araştırılması

No Thumbnail Available

Date

2019

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Research Projects

Organizational Units

Journal Issue

Abstract

Trafik kazaları, karayolunu kullanan yaya, taşıt ve hayvan unsurlarının beklenmedik ve amacı dışında birbirleriyle veya çevreyle olumsuz etkileşime girmesi, çarpmaları sonucu oluşmaktadır. Dünyada her yıl 1 milyona yakın insanın ölümüne ve 6 milyona yakın insanın yaralanmasına, engelli kalmasına neden olmaktadır. Gelişmekte olan ülkelerde ise motosiklet kullanımının yaygınlaşmasına bağlı kazalar, ölümler ve yaralanmalar oldukça çok artmaktadır. Trafik kazası oluşumları her yıl artmakta ve önlemler yetersiz kalmaktadır. Motosiklet kazaları ve tüm araç kazaları sebepleri olarak kayda geçen kısımlarda sürücü hataları ve kural ihlalleri olarak kalmaktadır. Motosiklet kazalarını önleme kapsamında motosiklet sürücülerinde fiziksel (kas iskelet sistemi rahatsızlıkları, ağrı, fonksiyon, yorgunluk) ve psikososyal (anksiyete ve depresyon) özellikler dair araştırmaya rastlanmamıştır. Bu çalışmada, trafik kazası yapan ve yapmayan motosiklet sürücülerinde kas iskelet sistemi ağrıları, üst ekstremite fonksiyonel durum, yorgunluk şiddeti, uyku hijyeni, depresyon ve anksiyete düzeyi karşılaştırılmıştır. Araştırmamız tanımlayıcı tipte bir çalışmadır. 45 kişi trafik kazası yapan sürücülerden 20 kişi de trafik kazası yapmamış sürücülerden toplam 65 kişi alınmıştır. Çalışmamıza şehir içi kısa mesafe kuryeleri, uzun yol yapan kuryeler ve gönüllü motosiklet sürücüleri dâhil edilmiştir. Bireylerin demografik özellikleri, motosiklet kullanımı ve trafik kazalarından oluşan bir anket formu kullanılmıştır. Kas-iskelet sistemi problemlerini değerlendirmek için Nordic Kas İskelet Sistemi Anketi, üst ekstremite fonksiyonel durumunu değerlendirmek için Kol, Omuz ve El Sorunları Anketi, yorgunluk şiddeti için Yorgunluk Şiddet Ölçeği, uyku hijyeni davranışları için Uyku Hijyeni İndeksi, depresyon düzeyi için Beck Depresyon Envanteri ve anksiyete düzeyi için Beck Anksiyete Envanteri uygulanmıştır. Trafik kazası yapan ve yapmayan motosiklet sürücüleri karşılaştırıldığında yaş, cinsiyet, medeni durum ve öğrenim durumu ile motosiklet tipi, kullanım süreleri ve ortalama hızda istatistiksel olarak anlamlı fark bulunmuştur (p<0,005). Trafik kazası yapan motosiklet sürücülerinde yapmayanlara göre boyun ağrıları, el bilek-el ağrıları, sırt-bel ağrıları ve üst ekstremite fonksiyonel durum yönünden istatistiksel olarak anlamlı fark bulunmuştur (p<0,005). Trafik kazası yapan motosiklet sürücülerinde, yapmayanlara göre yorgunluk şiddeti ve uyku hijyeni ile depresyon ve anksiyete düzeyinde istatistiksel olarak anlamlı fark bulunmuştur (p<0,005). Trafik kazası yapan motosiklet sürücülerinde; boyun, el bilek-el, sırt-bel, üst ekstremite ağrılarının daha fazla görüldüğü, yorgunluk şiddetinin, depresyon ve anksiyete düzeyinin daha yüksek olduğu ve kötü uyku hijyeni davranışlarına sahip oldukları bulunmuştur. Trafik kazalarını önlemek için sürücü belgesi alırken veya trafiğe çıkmak için yapılan sağlık kontrollerinde, motosiklet sürücülerinin kas-iskelet sistemi rahatsızlıkları, yorgunluk, uyku, depresyon ve anksiyete düzeyi değerlendirilmelidir. Anahtar Kelimeler: Motosiklet kazaları, Kas-iskelet sistemi rahatsızlıkları, Yorgunluk, Uyku, Depresyon ve anksiyete
Traffic accidents occur as a result of unexpected and unexpected interaction of pedestrian, vehicle and animal elements using the highway and collision with each other or the environment. It causes the death of approximately 1 million people and injuries and disabilities of nearly 6 million people every year in the world. In developing countries, accidents, fatalities and injuries increase considerably due to the widespread use of motorcycles. Traffic accident occurrences increase every year and precautions are insufficient. In the parts that are recorded as the causes of motorcycle accidents and all vehicle accidents, they remain as driver errors and rule violations. In the scope of preventing motorcycle accidents, no research has been found on physical (musculoskeletal system disorders, pain, function, fatigue) and psychosocial (anxiety and depression) features in motorcycle riders. This study, musculoskeletal system pain, upper extremity functional status, fatigue severity, sleep hygiene, depression and anxiety levels were compared in motorcycle riders who had or did not have a traffic accident. The research is a descriptive study. A total of 65 people were recruited from 45 people who had traffic accidents and 20 people who did not have a traffic accident. In our study, short distance couriers, long distance couriers and volunteer motorcycle riders were included. A questionnaire consisting of demographic characteristics of individuals, motorcycle use and traffic accidents was used. Nordic Muscle Skeletal System Questionnaire to evaluate musculoskeletal system problems, Arm, Shoulder and Hand Problems Survey to evaluate the functional state of the upper limb, Fatigue Severity Scale for sleep hygiene behaviors, Sleep Hygiene Index, Beck Depression Inventory for the level of depression and Beck Anxiety Inventory for the level of anxiety. When comparing motorcycle drivers with and without traffic accidents, a statistically significant difference was found in age, gender, marital status and educational status, motorcycle type, duration of use and average speed (p <0.005). There was a statistically significant difference in terms of neck pain, wrist, hand and back pain, back-waist pain and upper extremity functional status compared to those who did not do in motorcycling traffic accidents (p <0.005). There was a statistically significant difference in fatigue intensity and sleep hygiene and depression and anxiety levels in motorcyclists who had traffic accidents compared to those who did not (p<0.005). Motorcycle accidents with traffic accidents; It was found that neck, hand, wrist, hand, back, waist, upper extremity pain were more common, the severity of fatigue, depression and anxiety levels were higher and they had poor sleep hygiene behaviors. Order to prevent traffic accidents, while obtaining a driver's license or during health check-ups, the level of musculoskeletal disorders, fatigue, sleep, depression and anxiety should be evaluated. Keywords: Motorcycle accidents, Musculoskeletal disorders, Fatigue, Sleep, Depression and anxiety

Description

Keywords

Fizyoterapi ve Rehabilitasyon, Kazalar, Trafik, Anksiyete, Depresyon, Kas-iskelet hastalıkları, Physiotherapy and Rehabilitation, Accidents, Kas-iskelet sistemi, Traffic, Anxiety, Kazalar, Depression, Motosikletler, Musculoskeletal diseases, Musculoskelatal system, Sürücüler, Accidents, Motorcycles, Trafik kazaları, Drivers, Uyku, Traffic accidents, Sleep, Yorgunluk, Fatigue

Turkish CoHE Thesis Center URL

Citation

WoS Q

Scopus Q

Source

Volume

Issue

Start Page

End Page