21 yy. işletme dünyasında Z kuşağının sürdürülebilir istihdamında kuşaksal etkiler

No Thumbnail Available

Date

2024

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Open Access Color

OpenAIRE Downloads

OpenAIRE Views

Research Projects

Organizational Units

Journal Issue

Abstract

Z kuşağının iş hayatına katılımı, işletmelerin faaliyetlerinde önemli bir evrimi beraberinde getirmiştir. Bu çalışmanın ana amacı, çeşitli kuşakları tanımlamak ve özellikle Z kuşağını analiz etmek; bu kuşağın değerleri, motivasyon kaynakları, iş yaşamından ve yönetimden beklentileri, çalışma tarzları gibi konuları ele alarak araştırmaktır. Z kuşağının iş dünyasına getirdiği değişiklikler ve diğer kuşaklarla olan farkları da kısaca incelenmiştir. Bu yazıda, kuşaklar, aynı yaş grubundaki bireylerin benzer özellikler yaşamaları açısından sınıflandırıldığından bahsedilmiştir. Kuşakları ayıran faktörler arasında; yaş, bölgesel farklılıklar, toplumsal yapı, etnik köken gibi unsurlar öne çıkmaktadır. Belirli bir zaman diliminde doğan ve aynı kuşak kategorisine ait olan bireylerin, zamanlarının koşullarıyla şekillenen değerleri, tutumları ve yaşam tarzları konusunda benzerlik gösterdikleri vurgulanmıştır. Dolayısıyla, kurumların kuşakların isteklerini ve davranışlarını doğru analiz edebilmesinin, çalışanların motivasyonunu artırmada önemli bir rol oynadığı belirtilmiştir. Bununla birlikte, yaşa bağlı olarak çeşitlilik gösteren iş gücünün, şirketler için yeni bir meydan okuma oluşturduğuna dikkat çekilmiştir. Çeşitlilik yönetimi, bu tür zorluklarla başa çıkma yeteneğini de destekleyebilmektedir. İş yaşamına yeni katılacak olan Z kuşağını anlamak ve X , Y kuşaklarından farklılıklarını analiz etmek, gelecekteki çalışma potansiyelini öngörebilmek için önemlidir. Günümüzde üç kuşağın bir arada çalışması ve Z kuşağının iş yaşamına yeni adım atması, bu araştırmanın önemini artırmaktadır.
The participation of Generation Z in business life has brought about an important evolution in the activities of businesses. The main purpose of this study is to define various generations and to analyse especially Generation Z; to investigate the values, motivation sources, expectations from business life and management, working styles of this generation. The changes brought by Generation Z to the business world and its differences with other generations are also briefly analysed. In this article, it is mentioned that generations are categorised in terms of individuals in the same age group experiencing similar characteristics. Among the factors that distinguish generations; factors such as age, regional differences, social structure and ethnic origin come to the fore. It is emphasised that individuals born in a certain period of time and belonging to the same generation category show similarities in terms of values, attitudes and lifestyles shaped by the conditions of their time. Therefore, it is stated that the ability of organisations to correctly analyse the desires and behaviours of generations plays an important role in increasing the motivation of employees. However, it was pointed out that the age-diverse workforce poses a new challenge for companies. Diversity management can also support the ability to cope with such challenges. It is important to understand Generation Z, who will join the work life, and to analyse their differences from Generations X and Y in order to foresee their future work potential. Today, the fact that three generations work together and Generation Z is a newcomer in business life increases the importance of this research.

Description

Keywords

İşletme, Business Administration

Turkish CoHE Thesis Center URL

Fields of Science

Citation

WoS Q

Scopus Q

Source

Volume

Issue

Start Page

End Page

69