Milli Eğitim Bakanlığına bağlı resmi ortaöğretim kurumlarında görev yapan öğretmen ve yöneticiler ile bu okullarda okuyan öğrenci ve velilerinin disipline ilişkin algıları : Sakarya örneği

No Thumbnail Available

Date

2013

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Open Access Color

OpenAIRE Downloads

OpenAIRE Views

Research Projects

Organizational Units

Journal Issue

Abstract

Bu araştırmada Sakarya ilinde resmi ortaöğretim kurumlarında görev yapan öğretmenler ve yöneticiler ile bu okullarda okuyan öğrenci ve velilerinin disipline ilişkin algıları incelenmiştir. Araştırma Sakarya ilinde, resmi ortaöğretim kurumlarında görev yapan yönetici ve öğretmenlerle, ayrıca bu okullarda okuyan öğrenciler ve bu öğrencilerin velileriyle sınırlandırılmıştır. Araştırma okullardaki disiplinsizliklerin nedenlerini ortaya koyma açısından önemlidir. Araştırma grubunu 525 denek oluşturmuştur. Denekler; 150 öğrenci, 150 veli, 125 öğretmen ve 100 yöneticiden oluşmuştur. Araştırmadan elde edilen veriler, ilk önce elektronik ortama aktarılmış, daha sonra spss programında, ortalamaları, standart sapmaları, bağıl değişim katsayıları hesaplanmış, tek örneklem t-testi ve tek yönlü analizlerle değişkenler arasındaki ilişkilerin anlamlılıkları tespit edilmiştir. Analizlerde ortaya çıkan farklar, cinsiyet, mezun olunan fakülte, öğrenim durumu, statü (öğrenci, veli, öğretmen ve yönetici), yaş ve çalışma yılına göre ele alınıp incelenmiş ve yorumlanmıştır. Anahtar Kelimeler : Disiplin, Algı, Disiplin Algısı
In this research, the perceptions of discipline of the administrators and teachers working at secondary state schools connected to the Ministry of Education and parents and students studying there have been examined. The research has been carried out in Sakarya with the teachers working at secondary state schools connected to the Ministry of Education and with the parents and students studying there. The research is important for revealing the causes of the indiscipline at schools. The research grup consists of 525 subjects. The subjects consist of 150 students, 125 teachers, 100 administrators. The results taken out of the research at first have been transferred to the electronic platform, then on the SPSS, the averages, standard deviations, the dependent coefficient variations have been checked out and the relationship between the one sample t-test, one way analysis and variations have been detected. The differences that revealed in the research have been analized and interpreted according to the gender, faculty of graduation, educational background, status (student, parent, teacher, administrator), age and the year of working. Key Words : Discipline, perception, discipline perception

Description

Keywords

Eğitim ve Öğretim, Education and Training

Turkish CoHE Thesis Center URL

Fields of Science

Citation

WoS Q

Scopus Q

Source

Volume

Issue

Start Page

End Page