Öğretmen algılarına göre ilköğretim kurumları yöneticilerinin çatışma yönetimi stratejileri ile örgüt iklimi arasındaki ilişki: İzmir ili örneği

No Thumbnail Available

Date

2014

Authors

Çatakdere, Kadir

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Open Access Color

OpenAIRE Downloads

OpenAIRE Views

Research Projects

Organizational Units

Journal Issue

Abstract

Çatışma yönetimi, uzlaşmazlığı belirli bir yönde sonuca yöneltebilmek için çatışmaya taraf olanların ya da üçüncü bir tarafın karşılıklı olarak eylemde bulunmasıdır. Çatışma yönetimi örgütsel etkililik için belirli bir düzeyde çatışmanın varlığını ve çatışmanın farklı durumlarda uygun stratejilerle yönlendirilmesini gerektirebilir. Örgüt iklimi örgüte kimliğini kazandıran, gösterilen davranışları etkileyen ve onlar tarafından algılanan, örgüte egemen olan özellikler dizisidir. Okulun örgütsel iklimi üyelerin davranışlarını etkileyen ve bir okulu diğer okuldan ayırt eden iç özellikler bütünüdür. İklim okulun bireysel kişiliğidir. İlişkisel tarama modeli ile yapılan bu araştırmanın amacı, öğretmen algılarına göre ilköğretim kurumları (ilkokul-ortaokul) yöneticilerinin çatışma yönetimi stratejileri ile örgüt iklimi arasındaki ilişkiyi belirlemektir. Araştırma 2013-2014 eğitim-öğretim yılında İzmir ilindeki Tire ve Bayındır ilçesinde görev yapan toplam 230 ilkokul-ortaokul öğretmeni üzerinde yapılmıştır. Araştırmanın verileri, Şahin (2007) tarafından geliştirilen 'Okul Müdürlerinin Çatışma Yönetimi Stratejileri Ölçeği' ve Yalçınkaya (2000) tarafından Türkçeye uyarlanan ve geliştirilen; 'Örgütsel İklimi Betimleme Ölçeği' kullanılarak elde edilmiştir. Araştırmada, öğretmen algılarına göre okul müdürleri çatışma yöntemlerini kullanırken öğretmenlerin cinsiyet, görev yaptıkları okul türü, en son mezun oldukları okul, bulundukları kurumdaki çalışma süreleri ve branşlarına arasında anlamlı bir fark bulunmadığı; öğretmenlerin mesleğin ilk yıllarında okul müdürlerinin çatışma yöntemleri konusunda olumsuz düşüncelere sahip oldukları, zamanla okulu tanımaları ve iletişimi geliştirmeleriyle uzlaşma yoluna gittikleri; okul müdürlerinin iletişim becerileri arttıkça kullandığı çatışma yönetimi yöntemlerinin algısında da artış olduğu; ayrıca, okul müdürlerinin kullandıkları çatışma yönetimi yöntemlerinin öğretmenler tarafından algısında, müdürlerin çatışma yöntemlerindeki başarısındaki artışa paralel olarak okulların örgütsel ikliminin pozitif yönde bir artış gösterdiği; çatışma yönetimi stratejilerinden hükmetme ve kaçınma kavramı okul müdürlerinin örgütsel iklimi yönetme konusundaki algıları üzerinde anlamlı bir etkiye sahip olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Anahtar Sözcükler: Çatışma, Çatışma Yönetimi, Örgüt İklimi
Conflict management, result in a certain direction intransigence of the parties to the conflict to direct or reciprocal action is the presence of a third party. Conflict management for organizational effectiveness and the existence of a certain level of conflict in different situations of conflict may require appropriate strategies directed at (Karip, 2010:42-43). Organizational climate saving the identity of the organization, and they are perceived by affecting the behavior demonstrated, the organization is a series that has dominated features. Influence the behavior of members of the school organizational climate and internal features that distinguish it from other schools is the whole. Climate is the individual personality of the school. Relational model and the purpose of this research, according to teachers' perceptions of primary education (primary-secondary) conflict management strategies with managers to determine the relationship between organizational climate. Research in the 2013-2014 academic year Tire and flourishing towns in the province of Izmir working in the primary-secondary school teachers was conducted on a total of 230. The research data, developed by Şahin (2007) 'Conflict Management Strategies of School Principals Scale' and Enlightening and adapted to Turkish by Yalçınkaya (2000) developed; 'Organizational Climate Description Scale' was obtained. In the study, according to the school principals and teachers' perception of conflict of teachers who are using the method of gender, type of school in which they work, they are the most recent graduate school, while working in their institutions and their branches where there is a significant difference between; In the early years of the profession of teachers of school principals to have negative thoughts about methods of conflict over time and improve communications with schools recognize that to reconciliation; As the communication skills of school principals' conflict management method is an increase in the perception of; In addition, school principals conflict management methods they use in the perception by teachers, principals, methods of conflict in parallel with the increase in the success of organizational climate of schools showed an increase in the positive direction; The concept of domination and avoidance of conflict management strategies of managing principals' perceptions of organizational climate have a significant effect on the results reached. Keywords: Conflict, Conflict Management, Organizational Climate.

Description

Keywords

Eğitim ve Öğretim, Okul yöneticileri, Okul yönetimi, Çatışma, Education and Training, School administrators, Çatışma yönetimi, School administration, Conflict, Örgüt iklimi, Conflict management, Öğretmen algısı, Organizational climate, Teacher perception, İlköğretim okulları, Primary education schools

Turkish CoHE Thesis Center URL

Fields of Science

Citation

WoS Q

Scopus Q

Source

Volume

Issue

Start Page

End Page

75