Okul öncesi öğretmenlerinin çocuk ihmal ve istismarı belirti ve riskleri konusunda bilgi düzeylerinin incelenmesi.

No Thumbnail Available

Date

2019

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Abstract

Çocuk ihmal ve istismarı, günümüzde toplumun en önemli sorunlarının başında gelmektedir. İhmal ve istismar; çocuğu fiziksel, ruhsal ve duygusal bakımdan yaralarken, aile ve toplumu derinden sarsacak travmalara neden olmaktadır. Okul öncesi öğretmenleri, çocuğa yönelik ihmal ve istismarın tespit edilmesinde ve önlenebilmesinde önemli bir rol oynamaktadır. Bu nedenle araştırmada; okul öncesi öğretmenlerinin, çocuk ihmali ve istismarı belirti ve riskleri konusundaki bilgi düzeylerinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Araştırma betimsel türde olup tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın evrenini Kartal, Maltepe, Pendik ve Tuzla'da bulunan 13 bağımsız anaokulunda görev yapan öğretmenler oluşturmuştur. Araştırmanın örneklemini, basit rastgele örnekleme yöntemiyle seçilmiş kadrolu okul öncesi 90 kadın öğretmen oluşturmuştur. Erkek öğretmenlerin araştırmaya katılmalarına İstanbul İl Milli Eğitim Müdürlüğü izin vermemiştir. Araştırmada veri toplamak amacıyla kişisel bilgi formu ve ölçek kullanılmıştır. Araştırmacı tarafından geliştirilen kişisel bilgi formunda, öğretmenlerin demografik özellikleri ile eğitim etkinliklerini içeren kişisel bilgiler yer almaktadır. Araştırmada kullanılan ve Uysal (1988) tarafından geliştirilen 'Çocuk İstismarı ve İhmalinin Belirti ve Risklerini Tanılama Ölçeği' isimli ölçek ise 6 alt boyuttan ve likert tipinde 67 maddeden oluşmaktadır. Elde edilen verilerin analizinde tek yönlü Anova analizi ve T-testi kullanılmıştır. Araştırmada, öğretmenlerin çocuk ihmali ve istismarı konusunda bilgi düzeyleri; öğretmenlerin yaşlarına, öğrenim hayatlarında konu hakkında eğitim almalarına, ihmal ve istismar vakası ile karşılaşma durumlarına ve bilgi düzeylerini değerlendirmelerine göre değişmezken; hizmet sürelerine, eğitim durumlarına, öğrenim hayatı sonrasında konu hakkında eğitim almalarına ve seminer/konferanslara katılma durumlarına göre farklılık göstermiştir. Araştırma sonucunda çocuk ihmal ve istismarının belirti ve riskleri konusunda okul öncesi öğretmenlerinin bilgi eksikliklerinin mevcut olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Öğretmenlere yönelik eğitimlerde konu ile ilgili eğitim içeriklerinin oluşturulması konusunda önerilerde bulunulmuştur. Anahtar Kelimeler: Çocuk İhmali, Çocuk İstismarı, Okul Öncesi Eğitim, Bilgi Düzeyi, Öğretmen.
ABSTRACT EXAMINATION OF KNOWLEDGE LEVELS OF PRESCHOOL TEACHERS ON SYMPTOMS AND RİSKS OF CHİLD NEGLECT AND ABUSE Child neglect and abuse today is one of the most important problems of society. Neglect and abuse leads to traumas that will shake the family and society deeply while injuring the child physically, mentally and emotionally. Preschool teachers play an important role in determining and preventing child neglect and abuse. Therefore, it was aimed to determine the level of knowledge of preschool teachers about signs and risks of child neglect and abuse. Therefore, it was aimed to determine the level of knowledge of preschool teachers about symptoms and risks of child neglect and abuse. The research was descriptive and the screening model was used. The study population consisted of teachers working in 13 independent preschools in Kartal, Maltepe, Pendik and Tuzla. The sample of the study consisted of 90 preschool female teachers who were selected by simple random sampling method. Istanbul Provincial Directorate of National Education did not allow male teachers to participate in the study. Personal information form and scale were used to collect data. The personal information form contains personal information including the demographic characteristics of teachers and educational activities. Used in the research and developed by Uysal (1988) the scale called 'The Diagnosis Scale of the Risks and Symptoms of Child Abuse and Neglect' consists of six sub-dimensions and 67 items of One-way Anova analysis and t-test were used for the analysis of the obtained data. The level of knowledge of teachers about child neglect and abuse; While teachers did not change their ages according to their ages, their education life, neglect and abuse cases and their level of knowledge, they differed according to their length of service, their educational status, their education after their education and their participation in the seminar/conference. As a result of the research, it was concluded that there is a lack of knowledge of preschool teachers about symptoms and risks of child neglect and abuse. In the training for teachers, suggestions have been made on the creation of educational content related to the subject. Keywords: Child Abuse, Child Neglect, Preschool Education, Knowledge

Description

Keywords

Eğitim ve Öğretim, Bilgi düzeyi, Okul öncesi eğitim, Okul öncesi öğretmenler, Education and Training, Level of knowledge, Çocuk gelişimi, Preschool education, Preschool teachers, Çocuk ihmali, Child development, Çocuk istismarı, Child negligence, Child abuse, Öğretmenler, Teachers

Turkish CoHE Thesis Center URL

WoS Q

Scopus Q

Source

Volume

Issue

Start Page

End Page

104