Yemen üniversitelerinde otantik liderliğin etik iklim ve çalışanın ses davranışına etkisi
No Thumbnail Available
Date
2022
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Abstract
Bu çalışma, Yemen Üniversitelerinde otantik liderliğin ve dört boyutunun (öz farkındalık, ilişkisel şeffaflık, dengeli işleme, içselleştirilmiş ahlaki perspektif) etik iklim beş boyutu (bakım, hukuk ve kod, kurallar, araçlar, bağımsızlık) ve çalışanların ses davranışı üzerindeki etkisini araştırmayı amaçlamaktadır. Verilerin analizinde tanımlayıcı istatistik yöntem kullanılmıştır. Araştırmanın örneklemini Yemen üniversitelerinde çalışanlar oluşturmaktadır. Veri toplama aracı olarak anket kullanılmıştır. Yemen üniversitelerindeki akademisyenlere ve çalışanlarına 350 anket dağıtılmış, 300 (%85,71) anket geri dönmüştür. Çalışmanın sonuçları, otantik liderliğin, önceki ve mevcut çalışmalarda da bulunduğu gibi, etik iklim ve çalışan ses davranışı üzerinde olumlu bir etkiye sahip olduğunu ortaya koymuştur. Liderler, çalışanın ses davranışlarından etkilenir. Etik iklim, otantik liderlik ile olumlu çalışan sesi davranışı arasındaki ilişkiye aracılık eder. Böylece üniversitelerde iyi bir ortam oluşturulabilir ve liderler iş hayatında doğru kararlar alabilirler. Bu değişiklik, liderlerin çalışan için etik bir ortam sağlamasından sonra gerçekleşmektedir. Çalışmanın bulguları, otantik liderlerin etik bir iklim yaratmalarına yardımcı olan güçlü bir değerler sistemi ve etik standartlar oluşturduğunu göstermektedir. Çalışma şunları önermektedir: Üniversite çalışanları arasında otantik liderlik davranışlarına duyulan ihtiyacın vurgulanması, otantik değerlerin ve geleneklerin yayılması yoluyla bunları Yemen üniversitelerindeki çalışanlar arasında güçlendirmek, geliştirmek ve yaymak için çalışılması gerekmektedir. Anahtar Kelimeler: otantik liderlik, etik iklim, çalışanların ses davranışı.
This study aims to explore the effect of authentic leadership and its four dimensions (self-awareness, relational transparency, balanced processing, internalized moral perspective) on the ethical climate five dimensions (caring, law and code, rules, instrumental, independence) and employee voice behavior in in Universities of Yemen. A descriptive analytical method was used for the data analysis. The population of the study consisted of employees from the Yemen universities. A closed-ended questionnaire was used as a main tool for data collection, 350 questionnaires were distributed to academics and employees in the Yemen universities, and 300 questionnaires were retrieved at a rate (85.71%). The results of the study revealed that authentic leadership has a significant positive effect on the ethical climate and employee voice behavior of the subordinates-as previous and current studies mentioned. The leaders are impacted by the employee voice behavior, and ethical climate mediates the relationship between authentic leadership and employee voice behavior positively. Thus, can create a good environment in universities and make correct decision from leaders in work, this change happens directly after the leaders finds area for employee to work. Our findings reflect the critical results of this study indicate that authentic leaders establish a powerful, system of values and ethical standards that help them create an ethical climate. The study recommends the following: emphasizing the necessity of having authentic leadership behaviors among university employees and working to strengthen, develop and disseminate them among Yemeni university employees through the promotion of authentic values and traditions Keywords: authentic leadership, ethical climate, employee voice behavior.
This study aims to explore the effect of authentic leadership and its four dimensions (self-awareness, relational transparency, balanced processing, internalized moral perspective) on the ethical climate five dimensions (caring, law and code, rules, instrumental, independence) and employee voice behavior in in Universities of Yemen. A descriptive analytical method was used for the data analysis. The population of the study consisted of employees from the Yemen universities. A closed-ended questionnaire was used as a main tool for data collection, 350 questionnaires were distributed to academics and employees in the Yemen universities, and 300 questionnaires were retrieved at a rate (85.71%). The results of the study revealed that authentic leadership has a significant positive effect on the ethical climate and employee voice behavior of the subordinates-as previous and current studies mentioned. The leaders are impacted by the employee voice behavior, and ethical climate mediates the relationship between authentic leadership and employee voice behavior positively. Thus, can create a good environment in universities and make correct decision from leaders in work, this change happens directly after the leaders finds area for employee to work. Our findings reflect the critical results of this study indicate that authentic leaders establish a powerful, system of values and ethical standards that help them create an ethical climate. The study recommends the following: emphasizing the necessity of having authentic leadership behaviors among university employees and working to strengthen, develop and disseminate them among Yemeni university employees through the promotion of authentic values and traditions Keywords: authentic leadership, ethical climate, employee voice behavior.
Description
Keywords
İşletme, Business Administration