Dahiliye yoğun bakım ünitelerinde yatan hasta yakınlarının gereksinim ve memnuniyet düzeylerinin ilişkisi

No Thumbnail Available

Date

2019

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Open Access Color

OpenAIRE Downloads

OpenAIRE Views

Research Projects

Organizational Units

Organizational Unit

Journal Issue

Events

Abstract

Bu araştırmada yoğun bakım ünitesinde yatmakta olan hasta yakınlarının gereksinimleri ve memnuniyet düzeyleri ile bunlar üzerinde etkili olan faktörlerin belirlenmesi amaçlandı. Bu amaç doğrultusunda 200 hasta yakınıyla görüşüldü. Araştırmadan elde edilen veriler SPSS 21.0 paket programı ile analiz edildi. Yapılan istatistiksel analizler neticesinde hasta yakınlarının en önemli gereksiniminin 'güven' olduğu, bunu sırasıyla 'bilgi', 'destek', 'yakınlık' ve 'konforu'n takip ettiği belirlendi. Hasta yakınlarının yaşı ile bilgi gereksinimi arasında negatif yönlü, düşük düzeyde ve anlamlı bir ilişki olduğu saptandı. Bekar olan hasta yakınlarının bilgi gereksinimlerinin evli olan hasta yakınlarından anlamlı şekilde yüksek olduğu belirlendi. Hastaya yakınlık derecesine göre 'güven' ve 'yakınlık' gereksinimleri açısından gruplar arasında anlamlı farklılık olduğu saptandı. Bu araştırmada, hasta yakınlarının en fazla memnun oldukları konunun 'hasta yakınının bilgilendirilmesi', en az memnun oldukları konunun ise 'karar verme süreci' olduğu belirlendi. 'Yaş' ile 'hasta yakınının bilgilendirilmesi', 'algılama' ve 'hasta yakınının duygusallığına etki' arasında pozitif yönlü, zayıf ve anlamlı bir ilişki olduğu belirlenmiştir. Çalışan hasta yakınlarının algılamaya yönelik memnuniyet düzeylerinin çalışmayan hasta yakınlarından anlamlı şekilde yüksek olduğu belirlenmiştir. Orta gelir düzeyindeki hasta yakınlarının 'algılama'ya ilişkin memnuniyet düzeylerinin anlamlı şekilde düşük olduğu belirlenmiştir. 'Yatış süresi' ile 'hasta yakınının bilgilendirilmesi' ve 'hasta yakınının duygusallığına etki' alt boyutları arasında negatif yönlü, çok zayıf ve anlamlı bir ilişki olduğu belirlenmiştir. Hastaya yakınlık derecesine göre 'hastanın bakım ve tedavisi', 'hasta yakınının bilgilendirilmesi' ve 'hasta yakınının duygusallığına etki' (p<0,05) alt boyutlarında anlamlı farklılık tespit edilmiştir.Yoğun bakım ünitesinde yatan akrabası olduğunu ifade eden hasta yakınlarının 'hasta yakınının bilgilendirilmesi', 'algılama' ve 'hasta yakınının duygusallığına etki' alt boyutlarına ilişkin memnuniyet düzeylerinin anlamlı şekilde düşük olduğu belirlenmiştir. Hastayla birlikte yaşadığını ifade eden hasta yakınlarının 'hasta yakınının bilgilendirilmesi'ne yönelik memnuniyet düzeylerinin anlamlı şekilde yüksekolduğu belirlenmiştir.
In this study, it was aimed to determine the needs and satisfaction levels of the relatives of the patients in the critical care units and the factors affecting them. For this purpose, 200 patients' family were interviewed. The data obtained from the study were analyzed with SPSS 21.0 package program. As a result of the statistical analyzes, it was seen that the most important requirement of the patients' relatives was 'assurance',followed by 'information', 'support', 'proximity' and 'comfort' respectively. There was a negative, low level and significant relationship between the age of the patient's relatives and the need for information. It was seen that the 'information' requirements of single relatives were significantly higher than the married relatives. There was a significant difference between the groups in terms of 'assurance' and 'proximity' requirements according to the degree of closeness to the patient. As a result of this study, it was found that the most satisfied patients' relatives were 'informed' and the least satisfied ones were the 'decision-making process.' A positive, weak and significant relationship between 'age' and 'informing the patient's relatives', 'perception' and 'the affect on the emotionality of the patient's relatives'. Perceived satisfaction levels of working relatives were significantly higher than non-working relatives. Perceived satisfaction levels of middle income patients' relatives were found to be significantly lower. It was found that there was a negative, very weak and significant relationship between hospitalization period and informing the patient's relatives and effect dimensions on the emotionality of the patient's relatives. Significant differences were found in the dimensions of care and treatment of the patient, information of the patient's relatives and the affect on the emotionality of the patient's relatives (p <0,05). It was observed that the satisfaction levels of the relatives of the patients who stated that they were in-patient relatives in the ICU, and the dimensions of perception and effect on the emotionality of the patient's relatives were significantly lower. It was observed that the satisfaction levels of the relatives of the patients who stated that they were living with the patient were significantly higher.

Description

Keywords

Hemşirelik, Bilgi gereksinimleri, Hasta memnuniyeti, Hasta yakınları, Nursing, Hemşire-hasta ilişkileri, Information requirements, Patient satisfaction, Yatan hastalar, Patient nearness, Nurse-patient relations, Yoğun bakım, Inpatients, Yoğun bakım üniteleri, Intensive care, Intensive care units, İhtiyaçlar, Needs

Turkish CoHE Thesis Center URL

Fields of Science

Citation

WoS Q

Scopus Q

Source

Volume

Issue

Start Page

End Page

97