Laozi ahenk ve yönetim bilimleri: Kavramsal çıkarımlar
No Thumbnail Available
Date
2022
Authors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Open Access Color
OpenAIRE Downloads
OpenAIRE Views
Abstract
Yönetim bilimlerinde kavramsal becerilere ilişkin mevcut çalışmalar, doğasında yetersizlik taşır ve bilişsel kodların eksikliği ile şişmiş beklentiler arasındaki boşluklar, kapsayıcılık eğilimleri, katılımcı zihinlere duyulan ihtiyaçlar dahil olmak üzere ortaya çıkan zorluklarla karşı karşıya kalır. Bu çalışma, açınsamalar ve detaylandırmalar yoluyla, doğu medeniyetlerini ele almak konusunda yerel geleneğe özgün bir yaklaşımı tercih etmekte ve halihazırda yönetim bilimlerinde yaşanan yetersizliğe ve zorluklara yanıt vermek adına, köklü, gelişmiş ve kabul görmüş olan Çin ahenk geleneğinden gelen Laozi ahenk geleneğini önermektedir. Çalışmada Laozi ahenk, kapsamlı bir tanımlayıcı araştırma çalışmasıyla ile sistematik şekilde izah edilir. Ardından, önde gelen dört bilim insanı tarafından temsil edilen Batı bağlamından tanıdık literatür ışığında, Laozi ahenk ile bu bilim insanları ve onların Batı bağlamından yönetim bilimlerindeki kavramsal mimari açısından etkili olmuş başlıca düşünceleri arasında karşılaştırmalı bir çalışma yapılır. Yönetim bilimlerinde kavramsal çıkarımlara potansiyel katkı sağlamak adına başvurulan ahenk kavramına dikkat çekmekte bir başlangıç girişimi olarak bu çalışma yapılmıştır. Laozi ahenk dışında Çin'deki ve dünyadaki diğer ahenk geleneklerinden geliştirilebilecek farklı yaklaşımlar üzerine yeni keşifler ve araştırma yapılmasını önermektedir.
Available studies on conceptual skills in management bear inherent inadequacy and undergo emerging challenges including gaps between lack of cognitive codes and inflating expectations, trends of inclusiveness and needs of collaborative minds. This study, through explorations and elaborations on oriental approaches, proposes an indigenous approach: Laozi harmony from rooted, well-established Chinese harmony tradition to respond to existent inadequacy and challenges conceptual skills in managements. Laozi harmony, is delineated in a systematical way by a comprehensive descriptive study, followed by a comparative study between Laozi harmony and familiar literature under West context represented by four prominent scholars and their renowned thoughts fundamentally influential for conceptual architecture in management under West context. As an initial effort to draw attention to harmony concept for its potential contribution to conceptual implications for management, besides Laozi harmony, this study also suggests further studies on explorations on other approaches out of Chinese harmony, as well as out of other harmony traditions in the world.
Available studies on conceptual skills in management bear inherent inadequacy and undergo emerging challenges including gaps between lack of cognitive codes and inflating expectations, trends of inclusiveness and needs of collaborative minds. This study, through explorations and elaborations on oriental approaches, proposes an indigenous approach: Laozi harmony from rooted, well-established Chinese harmony tradition to respond to existent inadequacy and challenges conceptual skills in managements. Laozi harmony, is delineated in a systematical way by a comprehensive descriptive study, followed by a comparative study between Laozi harmony and familiar literature under West context represented by four prominent scholars and their renowned thoughts fundamentally influential for conceptual architecture in management under West context. As an initial effort to draw attention to harmony concept for its potential contribution to conceptual implications for management, besides Laozi harmony, this study also suggests further studies on explorations on other approaches out of Chinese harmony, as well as out of other harmony traditions in the world.
Description
Keywords
İşletme, Business Administration
Turkish CoHE Thesis Center URL
Fields of Science
Citation
WoS Q
Scopus Q
Source
Volume
Issue
Start Page
End Page
201