Hematoloji Onkoloji servisinde izlenen 6-12 yaş grubu çocuklarda kalıcı kateter girişimi öncesi terapötik oyun kullanımının anksiyete ve korku düzeyine etkisi: randomize kontrollü çalışma

No Thumbnail Available

Date

2023

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Open Access Color

OpenAIRE Downloads

OpenAIRE Views

Research Projects

Organizational Units

Journal Issue

Events

Abstract

Bu çalışma hematoloji onkoloji servisinde izlenen 6-12 yaş grubu çocuklarda kalıcı kateter girişimi öncesi terapötik oyun kullanımının anksiyete ve korku düzeyine etkisini değerlendirmek amacıyla randomize kontrollü, deneysel olarak gerçekleştirildi. Çocukların gruplara atanmasında basit randomizasyon yöntemi kullanıldı. Araştırma ile ilgili etik kurul ve kurum izni alındı. Araştırma verileri Ekim 2022-Ağustos 2023 tarihleri arasında, İstanbul Tıp Fakültesi Çocuk Hematoloji Onkoloji Servisinde yatan 40 müdahale ve 40 kontrol olmak üzere toplam 80 çocuktan elde edildi. Verilerin toplanmasında; bilgi formu, çocuk izlem formu, Çocuk Anksiyete Skalası-Durumluluk (ÇAS-D) ve Çocuk Korku Ölçeği (ÇKÖ) kullanıldı. Müdahale grubundaki çocuklara kalıcı kateter girişimi öncesinde işlemi anlatan terapötik oyun oynatıldı. Kontrol grubundaki çocuklara kalıcı kateter girişimi öncesinde hastanenin normal prosedürü dışında herhangi bir girişim uygulanmadı. Veriler SPPS 26 (IBM Corp. IBM 1989, 2019. SPSS Statistics for Windows, Version 26.0. Armonk, NY: IBM Corp.) paket programı kullanılarak değerlendirildi. Müdahale grubundaki çocukların ÇKÖ ve ÇAS-D puanlarının, kontrol grubuna göre anlamlı düzeyde daha düşük olduğu tespit edildi (p˂0,01). Müdahale grubundaki çocukların uygulamandan hemen önce ve iki saat sonra KTA ve uygulamadan hemen önce solunum sayısı ortalamalarının kontrol grubuna göre daha düşük olduğu belirlendi (p<0,001). Araştırma sonucunda 6-12 yaş arasındaki çocuklarda kalıcı kateter girişimi öncesinde, uygulanan terapötik oyunun çocukların anksiyete ve korkusunu azaltmada etkili bir yöntem olduğu belirlendi.
This study was carried out as a randomized controlled experimental study in order to evaluate the effect of therapeutic game use on anxiety and fear levels before indwelling catheter intervention in children aged 6-12 years followed in the hematology oncology service. A simple randomization method was used to assign children to groups. Ethics committee and institutional permission was obtained for the research. Research data were obtained from a total of 80 children, 40 interventions and 40 controls, hospitalized in Istanbul Medical Faculty Pediatric Hematology Service between October 2022 and August 2023. Data; It was evaluated with the information form, child follow-up form, Child Anxiety Scale-State (ÇAS-D) and Child Fear Scale (CCS). For those assigned to the intervention group among the mother and child who signed the informed consent form; Before the indwelling catheter intervention, the children were shown the procedure on the amigrumi knitted baby developed by the researcher, the catheter application area was explained through the cardiovascular image and the catheter to be inserted was shown as an example. For those assigned to the control group; No intervention was applied other than the hospital's normal procedure. Data were evaluated using the SPPS 26 (IBM Corp. IBM 1989, 2019. SPSS Statistics for Windows, Version 26.0. Armonk, NY: IBM Corp.) package program. It was determined that the MCQ and ÇAS-D scores of the children in the intervention group were significantly lower than those in the control group (p˂0.01). It was determined that the mean CTA and respiratory rate of the children in the intervention group just before and 2 hours after the application were lower than the control group (p<0.001). According to the results of the research, it was determined that the therapeutic game applied before indwelling catheter intervention in children between the ages of 6-12 was effective in reducing children's anxiety and fear.

Description

Keywords

Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları, Child Health and Diseases

Turkish CoHE Thesis Center URL

Fields of Science

Citation

WoS Q

Scopus Q

Source

Volume

Issue

Start Page

End Page

107