Güzel sanatlar lisesi çalgı eğitimi gitar ders kitaplarındaki klasik dönem etüt ve eserlerin incelenmesi

No Thumbnail Available

Date

2020

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Open Access Color

OpenAIRE Downloads

OpenAIRE Views

Research Projects

Organizational Units

Organizational Unit

Journal Issue

Abstract

Bu araştırma kapsamında Güzel Sanatlar Lisesi çalgı eğitimi gitar dersi kitaplarındaki Klasik Dönem etüt ve eserlerinin incelenmesi amaçlanmıştır. Bu amaç doğrultusunda, Güzel Sanatlar Liseleri için Milli Eğitim Bakanlığı'nca hazırlanmış olan klasik gitar eğitimi kitapları araştırmanın evrenini oluşturmuştur. Araştırmanın örneklemini Güzel Sanatlar Lisesi Çalgı Eğitimi gitar dersi kitabı 9-10-11 ve Güzel Sanatlar Lisesi 12 Türk ve Batı Müziği Çalgıları gitar dersi kitabındaki Klasik Dönem etüt ve eserleri oluşturmuştur. Araştırmada yöntem olarak tarama modeli kullanılmıştır. Verilerin toplanmasında Güzel Sanatlar Liseleri 2018-2019 eğitim-öğretim yılı gitar ders kitaplarından faydalanılmıştır. Analize başlamadan önce Klasik Dönemin stil özellikleri, gitarın bu dönemdeki gelişimi ve seçilen eser ve etütlerin bestecileri hakkında araştırmalar sonucu elde edilen verilere kuramsal çerçeve başlığı altında yer verilmiştir. Daha sonra kitaplarda belirlenen etüt ve eserler, kullanılan gitar teknikleri, armonik ve form yapıları açısından analiz edilmiştir. Elde edilen verilerin analizi sonucunda, bu etüt ve eserleri çalışırken dikkat edilecek noktalar belirtilerek, öğrenciler için daha bilinçli bir çalışma ön hazırlığı, öğretmenler için ise eserler hakkında detaylı bilgiler içeren bir öğretim rehberi ortaya çıkarılmıştır.
In this research, it is aimed to examine the Classical Period etudes and works in the Fine Arts High School instrument education guitar course books. For this purpose, the classical guitar education books prepared by the Ministry of National Education for Fine Arts High Schools constitute the universe of the research. The sample of the study consists of Classical Period etudes and works in the 'Fine Arts High School Instrument Education - Guitar Course Book' for 9th, 10th and 11th grades and in the 'Fine Arts High School Turkish and Western Musical Instruments - Guitar Course Book' for 12th grade. In this research, screening model was used as a method. The data were collected from the guitar textbooks of the Fine Arts High Schools for the 2018-2019 academic year. Before the analysis, the data obtained from the researches about the style characteristics of the Classical Period, the development of the guitar in this period and the composers of the selected works studies are presented under the headline 'Hypothetical Frame'. Then, the studies and works determined in the books were analysed in terms of guitar techniques as well as harmonic and form structures. As a result of the analysis of the data that has been collected; the important points while studying these etudes and the works have been pointed out and a more conscious preparation for students has been produced, along with a teaching guide containing detailed information about the work for teachers.

Description

Keywords

Müzik, Ders kitapları, Etüt, Gitar, Music, Güzel sanatlar liseleri, Textbooks, Klasik Dönem, Etude, Guitar, Müzik dersi, Fine arts high schools, Classical Period, Müzik eserleri, Music lesson, Müzik eğitimi, Music works, Music education, Çalgı eğitimi, Instrumental education

Turkish CoHE Thesis Center URL

Fields of Science

Citation

WoS Q

Scopus Q

Source

Volume

Issue

Start Page

End Page

160