Aydın, BetülMadanoğlu, İpek2024-08-072024-08-072020https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=fl0Kw4p1rmMDotyKRdYv1HUPpMNZ-U8eELndyPxE3XdGc-cfHp4VyucM__ntYPjGhttps://hdl.handle.net/20.500.14517/4953Araştırmanın amacı ergenlerde zorbalık ve alay edilmenin çatışma eğilimi ile ilişkisini belirlemektir. Araştırma İstanbul ili Kadıköy ilçesinde orta sosyoekonomik düzeyi temsil ettiği düşünülen üç ayrı anadolu lisesinde, 2018-2019 yıllarında 9. ve 10. sınıf düzeyinde eğitimine devam eden, 592 öğrenci ile gerçekleştirilmiştir. Veriler Akran Zorbalığı Belirleme Ölçeği (AZBÖ), Çatışma Eğilimi Ölçeği (ÇEÖ) ve Çocuk- Ergen Alay Edilme (ÇEAE) Ölçeği kullanılarak toplanmıştır. Veriler Pearson Korelasyon Testi, Bağımsız Örneklem T Testi ve Tek Yönlü Varyans Analizi kullanılarak değerlendirilmiştir. Katılımcılar akran zorbalığına uğrama puanları ve akran zorbalığına maruz bırakma puanlarına göre gruplara ayrılmış, zorbaların 72, kurbanların 88, zorba/kurbanların 35, karışmayanların ise 467 kişiden oluştuğu tespit edilmiştir. Çalışmada zorbalık, kurbanlık ve alay edilme puanlarının yükselmesiyle, çatışma eğilimi puanının da anlamlı bir şekilde arttığı görülmüştür. Ayrıca zorbalık rollerine göre zorbalık türleri değişmezken erkek öğrencilerin kızlara oranla daha çok zorbalık yaptığı ve zorbalığa uğradığı bulunmuştur. Buna karşın kız öğrencilerin çatışma eğilimi puanları erkeklere oranla daha yüksek tespit edilmiştir.The aim of the study is to determine the relationship between bullying, teasing and conflict tendency in adolescents. The research was carried out with 592 students studying in 9th and 10th grades in 2018-2019 academic year in three different anatolian high schools that are thought to represent the middle socio-economic level in Kadıköy District of Istanbul. In the research, Peer Bullying Determination Scale, Conflict Tendency Scale and Child-Adolescent Teasing Scale were used as data collection tools. The data were evaluated using Pearson Correlation test, Independent Sample T Test and One Way Variance Analysis. Participants were divided into groups according to their bullying scores, and it was determined that bullies were 72, victims were 88, bully / victims were 35, and noninvolved adolescents were 467 people. In the study, it was observed that as the scores of bullying, being a victim and teasing increased, the tendency to conflict increased significantly. In addition, while the types of bullying do not change according to their bullying roles, male students are more bullied and they bully more. On the other hand, the conflict tendency scores of female students were determined higher than males.trPsikolojiAkran zorbalığıAlayAlay etmekPsychologyPeer victimizationErgenlerIronieTeasingErgenlikAdolescentsZorbalıkPubertyBullyingÇatışmaConflictErgenlerde alay edilme ve akran zorbalığının çatışma eğilimi ile ilişkisiThe relationship between peer bullying, teasing and communicaton conflictMaster Thesis87https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=fl0Kw4p1rmMDotyKRdYv1HUPpMNZ-U8eELndyPxE3XdGc-cfHp4VyucM__ntYPjG