Çelikten, MustafaTezer, Aslı2024-05-272024-05-272015https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=WY5CM7tPNE2z_YM6pBu0t6-DxMCpy9m6k2IlkgenxpRxnEUyfauT-cHd2-Md_aHVhttps://hdl.handle.net/20.500.14517/3040Örgütlerin başarısı ve devamlılığı için motivasyon ve buna bağlı olarak da iş görenlerin gönüllülük esasına dayanan örgütsel vatandaşlık davranışları önem kazanmaktadır. Bu araştırmada ilkokullarda görev yapan öğretmenlerin örgütsel vatandaşlık davranışları ile motivasyonları arasındaki ilişkiyi saptamak amaçlanmıştır. Araştırmanın örneklemi; 2013-2014 eğitim öğretim yılında İstanbul ili, Kartal ilçesindeki ilkokulların bulunduğu farklı bölgelerden random (tesadüfî örneklem) yöntemi ile seçilen, 16 resmi ilkokulda bulunan 271 öğretmenden oluşmaktadır. Tarama modelinde olan bu çalışmada, anket tekniği ile elde edilen veriler değerlendirilip, bu veriler sonucunda ulaşılan bulgular ışığında öneriler getirilmiştir. Araştırma verileri incelendiğinde ulaşılan bazı önemli sonuçlar şunlardır: Çalışma motivasyonu boyutunda kadınlar, erkeklere oranla çalışma ortamında daha pozitif davranmaktadırlar. Bulgulara göre yaşça büyük olan öğretmenlerin (41 yaş ve üzeri) Motivasyonel Davranışlar açısından daha yüksek puana ulaştığı görülmektedir. Kıdeme göre Çalışma Motivasyonu açısından anlamlı farklılık belirlenmiştir. Bulgulara göre kıdemi 6-10 yıl olanlar daha olumlu görüş belirtmişlerdir.Eğitim düzeyine göre Örgütsel Vatandaşlık Davranışında anlamlı farklılıklar belirlenmiştir. Bulgulara göre ön lisans mezunu olanlar daha olumlu görüş belirtmişlerdir. Örgütsel Vatandaşlık Davranışları boyutunda madde madde yapılan değerlendirmelerde, anlamlı olan 4 maddenin tümünde bulunduğu okulda daha çok kalan öğretmenler daha olumlu görüşe sahiptirler. Çalışma Motivasyonu, Motivasyon Düzeyi, Motivasyonel Davranışlar ve Örgütsel Vatandaşlık Davranışları boyutlarının puanları arasında anlamlı bir ilişki vardır. Değişkenler arasında doğru yönlü pozitif anlamlı bir ilişki (korelasyon) vardır. Motivasyon boyutlarının puanı artıkça Örgütsel Vatandaşlık Davranışlarının da puanı artmaktadır. Sonuç olarak, ilkokul öğretmenlerinin örgütsel vatandaşlık davranışları ile motivasyonları arasındaki ilişki anlamlı bir düzeydedir. Öğretmenlerin motivasyonları arttıkça, örgütsel vatandaşlık davranışları da artmaktadır. Bu sonuçlara göre motivasyonile örgütsel vatandaşlık arasında anlamlı düzeyde bir ilişki olması, beklenen bir durumu ortaya koymaktadır. Anahtar Kelimeler: İlkokul, öğretmen, motivasyon, örgütsel vatandaşlık davranışıThe motivation, for the successand continuity of the organization and, consequently, voluntary basis organizational citizenship behavior of those who do work is gaining importance. In this research we aimed to assess on the effects of their organizational citizenship behaviors of motivations of teachers in primary schools. The sample of the study; in the 2013-2014 academic year in Istanbul's Kartal district primary school from different areas randomly selectedfrom 16 official school consists of 271 teachers. The screening model in this study, with questionnaire technique, the data obtained has been evaluated, and recommendations in light of this data have been introduced. Some important results are achieved when survey data are analyzed as follows: Dimension of work motivation that women have more positive view than men in the work environment. According to the findings of older teachers (41 years and over) achieved higher scores in terms of motivational behaviour, as it seems. Work by seniority in terms of motivation, significant differences have been identified. According to the findings indicated that those with 6-10 years of seniority had a more positive opinion.Significant differences were determined by education level in Organizational Citizenship Behavior.According to findings, the stated opinions of associate degree graduates are more positive. In size of Organizational Citizenship Behavior in the assessment item by itemin all four articles that make sensethe remaining teachers in the school where they have a more positive view. There is a significant relationship between the scores ofWork Motivation, Level ofmotivation, Motivational behaviors and the dimensions of organizational citizenship behavior. A significant positive functional relationship between the variables (correlation). The score of motivation dimension increases as the score of organizational citizenship behavior is increasing. As a result, the effect of motivation on organizational citizenship behavior of elementary school teachers demonstrate a significant level.The motivation of the teachers increases as organizational citizenship behaviors increases.According to these results, reveals a situation that is expected to be a significant relationship between motivation and organizational citizenship. Keywords: High School, teacher, motivation, organizational citizenship behaviortrEğitim ve ÖğretimMotivasyonVatandaşlıkEducation and TrainingÖrgütsel vatandaşlık davranışıMotivationCitizenshipÖğretmen davranışıOrganizational citizenship behaviorÖğretmenlerTeacher behaviorTeachersİlkokul öğretmenleriPrimary school teachersİlkokul öğretmenlerinin örgütsel vatandaşlık davranışları ile motivasyonları arasındaki ilişkiThe relationship between primary school teachers' organizational citizenship behaviors and motivations of themMaster Thesis129https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=WY5CM7tPNE2z_YM6pBu0t6-DxMCpy9m6k2IlkgenxpRxnEUyfauT-cHd2-Md_aHV