Göğüş, AytaçKaraağaç, Sabriye İremEğitim Bilimleri / Educational Sciences2024-08-072024-08-072021https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=RjZwH00oMG4iNa5Sgvlgg8V4kVYYND9k87RZgI4KAziCdLecJv-cC9QjRjkWLZWyhttps://hdl.handle.net/20.500.14517/5320Bu araştırma, okul öncesi eğitim kurumlarında ailelere gönderilen ev etkinliklerine ilişkin aile görüşlerinin incelenmesini amaçlayan nitel bir çalışmadır. Araştırmanın modelinde nitel araştırma deseni olan olgubilim deseni kullanılmıştır. Olgubilim deseniyle okul öncesi eğitim kurumlarından ailelere gönderilen ev etkinliklerine ilişkin ailelerin konuyla ilgili deneyim ve görüşlerini aktarmaları amaçlanmaktadır. Araştırmanın çalışma grubunu 2020 yılında covid-19 salgın hastalığı nedeniyle pandemi sürecinde evde online eğitim veya anaokulunda yüz yüze eğitim gören İstanbul'un çeşitli ilçelerinde yaşayan 3 ve 6 yaş arası çocuğu olan 32 ebeveyn oluşturmaktadır. Veri toplama aracı olarak online ortamda gerçekleşen görüşmelerde, görüşme öncesi bilgilendirilmiş onam formu ile ilgili araştırmacı tarafından bilgi verildikten sonra ebeveynlere 10 soruluk yarı yapılandırılmış görüşme soruları aynı sıra ile yöneltilerek verdikleri cevaplar kayıt altına alınmıştır. Verilerin analizi içerik analizi ile çözümlenerek kodlar belirlenmiş, kodların analizi ile alt tema ve temalar oluşturulmuştur. Bulguların aktarımında araştırmanın alt amaçları da göz önünde bulundurularak içerik analizi ile elde edilen kodlar, alt tema ve temalar doğrultusunda tablolar oluşturulup, ebeveynlerin görüşmelerde sorulara verdikleri cevaplardan doğrudan alıntılara yer verilerek araştırmacı tarafından yorumlanmıştır. Araştırmanın alt amaçları dikkate alınarak elde edilen veriler doğrultusunda okul öncesi eğitim kurumlarından eve gönderilen ev etkinliklerinin çocuklar üzerindeki etkileri, okul öncesi eğitim kurumları tarafından eve gönderilen ev etkinliklerinin neler olduğunun incelenmesi, ebeveynlerin süreç içerisinde yaşadıkları durumları değerlendirmeleri, eve gönderilen etkinlikleri planlama ve uygulama sürecinin yönetimi hakkındaki görüşleri ve ev etkinlikleri ile ilgili ebeveynlerin okullara ve öğretmenlere görüş ve önerileri, ebeveynlerin doğrudan aktarımları ile desteklenerek yorumlanmıştır. Araştırma sonuçlarına göre, ev etkinliklerinin çocukların gelişimleri üzerinde olumlu etkileri olduğu gibi, etkinlik sınırlılığından ve yaşa uygun olmayışından kaynaklı olumsuz etkilerinin de olduğu sonucuna varılmıştır. Ebeveynlerin etkinlikleri uygularken herhangi bir ortam belirlemedikleri ve ne zaman müsait olurlarsa ya da çocuklarının hazır bulunuşluk durumuna göre uygulamaları yaptıkları görülmüştür. Ev etkinlikleri ile ilgili okul öncesi eğitim kurumlarının genel bir planlama yaptığı ve herkese eşit davrandığı görülmüştür. Etkinlikler ile ilgili bilgilendirme sürecinde sıklıkla cep telefonu uygulamaları kullanılarak iletişime geçildiği sonucu elde edilmiştir. Ebeveynlerin görüş ve önerilerinden elde edilen sonuçlar ise; etkinlik çeşitliliğinin daha çok olması, ailecek yapılabilecek sosyal aktivite önerilerinin gerekliliği, etkinlik planlamalarının çocukların gelişimsel özellikleri ve yaş seviyeleri göz önünde bulundurularak yapılıp yollanması, anne baba çocuğun aynı anda aktif olduğu etkinliklerin yollanması gerektiğidir. Bu araştırmada ailelerin ev temelli aile katılım çalışmaları ile ilgili düşünceleri incelenmiştir ve bu sayede öğretmenlere ve ebeveynlere okul öncesi eğitim kurumlarından eve gönderilen ev etkinliklerine ilişkin farklı bakış açıları sunulmakla beraber, ileride gerçekleştirilebilecek araştırmalara da öncülük edecek öneriler sunmaktadır. Anahtar Kelimeler: Okul Öncesi Dönem, Aile Katılımı, Aile Katılımı Etkinlikleri, Ev Etkinlikleri, Okul, Ebeveyn ve Çocuk ilişkisiThis study is a qualitative investigation that aims to examine the parent's perspectives on home activities sent to the families by preschools preschool education institutions. As one of the qualitative research designs, Phenomenological pattern was conducted in this study. The aim of using a phenomenological design is to allow the parents to express their experiences and perspectives about the home activities which are sent by preschool education institutions. Subjects of this study constitute of 32 parents from various towns of Istanbul with children between 3 to 6 years of age who received online educations in their homes or in-person education in the institutions due to Covid-19 pandemic in 2020. As the means of data collection, during virtual interviews, parents were asked 10 semi-structured interview questions in the same order and their responses were recorded after the investigator informed the subjects using the consent form prior to the meetings. Data analysis was conducted using content analysis in order to establish the codes and sub-theme and themes were created after the analysis of the codes. For the presentation of the results, the codes that obtained by content analysis considering the sub-purposes of the research, sub-theme, and themes that were obtained from the content analysis were presented in tabular form and the responses from the parents in the interviews were directly cited and interpreted by the investigator. In line with the data obtained by considering the sub-objectives of the research, the effects of home activities sent home from pre-school education institutions on children, examination of home activities sent to home by pre-school education institutions, parents' evaluation of the situations they experienced during the process, their views on the management of the planning and implementation process of the activities sent home and parents' opinions and suggestions to schools and teachers about home activities were interpreted with the support of the direct cites from the parent's interviews. According to research results, it was concluded that home activities have both positive on children's development as well as negative effects caused by the limited number of activities and activities not being suitable for children's age group. It has been observed that parents did not specify any environment while implementing the activities, and they do the activities whenever they are available or according to the readiness of their children. It has been observed that preschool education institutions make a general planning regarding home activities and treat everyone equally. It was concluded that during the information process about the activities, communication was frequently made using mobile phone applications. The results obtained from the opinions and suggestions of the parents are that the necessity of more variety of activities, the necessity of social activity suggestions that can be done as a family, the need of consideration of children's developmental features and age levels during the process of planning of the activities, the need of the activities in which the parents and the children are active at the same time. This research offers different perspectives to teachers, families and researchers on home-based family involvement studies in preschool education. In this study, the thoughts of families about home-based family involvement studies were examined and, in this way, teachers and parents are presented with different perspectives on home activities sent home from pre-school education institutions, and it also offers suggestions that will lead to future research. Key Words: The Preschool Period, Parent Participation, Parent Participation Activities, Home Activities, School, Parent, and Children Relationships.trEğitim ve ÖğretimAile katılımıEbeveynlerEducation and TrainingEv etkinlikleriFamily participationParentsOkul dışı etkinliklerHome activitiesOkul öncesi eğitimExtracurricular activitiesPreschool educationOkul öncesi çocuklarPreschool childrenOkul öncesi eğitim kurumlarında ailelere gönderilen ev etkinliklerine ilişkin aile görüşlerinin incelenmesiThe investigation of parent's on home activities sent to home by preschool education institutionsMaster Thesis161https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=RjZwH00oMG4iNa5Sgvlgg8V4kVYYND9k87RZgI4KAziCdLecJv-cC9QjRjkWLZWy