Soygür, Arif HaldunBeyen, SelenPsikoloji / Pshchology2024-10-152024-10-152024https://hdl.handle.net/20.500.14517/6935Araştırmanın amacı, İstanbul'da öğrenim gören üniversite öğrencilerinde olumsuz değerlendirilme korkusu ve ruminasyonun, akademik ertelemeye etkisinde kendini sabotajın aracı rolünü incelemektir. Araştırma sonucunda 411 kişiye ulaşılmıştır. Araştırmanın örneklemi, 18-46 yaş aralığını oluşturmakta olup, toplamda 403 kişinin yanıtları kabul edilmiştir. Katılımcıların %74.4'ü kadınken %25.6'ı erkektir. Araştırmada kullanılan sosyo demografik formla katılımcıların cinsiyet, yaş, eğitim durumu, öğrenim gördükleri bölüme dair bilgilerin içerdiği sorulardan oluşmaktadır. Araştırmada değişkenleri ölçmek için Olumsuz Değerlendirilme Korkusu Ölçeği Kısa Formu (ODKÖ), Ruminatif Yanıt Ölçeği, Akademik Erteleme Ölçeği ve Kendini Sabotaj Ölçeği kullanılmıştır. Verilerin normal dağıldığı sonucuna ulaşıldıktan sonra araştırmadaki değişkenlerin arasındaki ilişkilerin incelenmesi için Pearson korelasyon analizi, olumsuz değerlendirilme korkusu ve ruminasyonun akademik ertelemeye etkisinde kendini sabotajın aracı rolünü incelemek için regresyon analizi yapılmıştır. Katılımcıların olumsuz değerlendirilme korkusu, ruminasyon, akademik erteleme ve kendini sabotaj düzeylerinin demografik değişkenlere göre farklılaşıp farklılaşmadığını belirlemek amacıyla Bağımsız değişkenler t testi, tek yönlü ANOVA ve Post-hoc tekniği kullanılmıştır. Araştırmanın bulgularına göre olumsuz değerlendirilme korkusu ve ruminasyonun akademik ertelemeye etkisinde kendini sabotajın kısmi aracılık rolüne sahip olduğu bulunmuştur. Araştırmanın değişkenlerinin birbirleriyle ilişkili olduğu bulunmuştur. Sosyo-demografik açıdan bakıldığında bazı değişkenlere göre farklılıklar mevcutken, bazılarında farkın olmadığı ortaya çıkmıştır.The aim of the research is to examine the mediating role of self-sabotage in the effect of fear of negative evaluation and rumination on academic procrastination among university students studying in Istanbul. As a result of the research, 411 people were reached. The sample of the research consists of the age range of 18-46, and the answers of a total of 403 people were accepted. 74.4% of the participants were women and 25.6% were men. The socio-demographic form used in the research consists of questions containing information about the participants' gender, age, educational status, and the department they study in. In the study, the Fear of Negative Evaluation Scale Short Form (FNES), the Ruminative Response Scale, the Academic Procrastination Scale and the Self-Handicapping Scale was used to measure the variables. After it was concluded that the data were normally distributed, Pearson correlation analysis was performed to examine the relationships between the variables in the study, and regression analysis was performed to examine the mediating role of self-handicapping in the effect of fear of negative evaluation and rumination on academic procrastination. Independent variables t test, one-way ANOVA and Post-hoc technique were used to determine whether the participants fear of negative evaluation, rumination, academic procrastination and self-sabotage levels differed according to demographic variables. According to the findings of the study, it was found that self-handicapping had a partial mediator role in the effect of fear of negative evaluation and rumination on academic procrastination. It was found that the variables of the study were related to each other. From a socio-demographic perspective, it was revealed that while there were differences according to some variables, there was no difference in others.trPsikolojiPsychologyOlumsuz değerlendirilme korkusu ve ruminasyonun akademik ertelemeye etkisinde kendini sabotajın aracı rolüThe mediating role of self-handicapping in the effect of fear of negative evaluation and rumination on academic procrastinationMaster Thesis160882313https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=usXiZIM9Lp0wk-YzRoaT-09Qlf6b0zVbKovIKx4o3uYMJdCmvWsiXWFOS8tpfPs0