Baskan, Gülsün AtanurAnnakkaya, Eda Elif2024-08-072024-08-072022https://hdl.handle.net/20.500.14517/5801Araştırmanın amacı Giresun ilindeki mesleki ve genel liselerde görev yapan öğretmenlerin algılarına göre örgütsel destek, psikolojik sermaye ve iş doyumu arasındaki ilişkileri incelemektir. Bu doğrultuda araştırmanın değişkenlerine ilişkin öğretmen algılarının cinsiyet, yaş, medeni durum, mesleki kıdem, kurumdaki kıdem, eğitim durumu, branş ve görev yapılan lise türü değişkenlerine göre anlamlı bir farklılık gösterip göstermediği incelenmiştir. Araştırma ilişkisel tarama modelinde tasarlanmıştır. Araştırmaya 2018-2019 eğitim ve öğretim yılında Giresun'un 16 ilçesindeki toplam 60 lisede görev yapan 552 öğretmen katılmıştır. Araştırmada 'Algılanan Örgütsel Destek Ölçeği', 'Psikolojik Sermaye Ölçeği' ve 'İş Doyumu Ölçeği' kullanılmıştır. Araştırmada toplanan verilerin betimsel istatistikler, Pearson korelasyon, regresyon, Sobel testi ve Bootstrap testi kullanılmıştır. Araştırma kapsamında yapılan analizler sonucunda, öğretmenlerin örgütsel destek, psikolojik sermaye ve iş doyumu algı düzeylerinin yüksek olduğu görülmüştür. Ayrıca öğretmenlerin örgütsel desteğe ait algılarının mesleki kıdeme göre farklılık gösterdiği saptanmıştır. Öğretmenlerin psikolojik sermayeye ait algılarının ise cinsiyet, yaş, mesleki kıdem ve kurumdaki kıdem değişkenlerine göre farklılık gösterdiği sonucuna ulaşılıştır. Bununla birlikte öğretmenlerin iş doyumuna ait algıları ise cinsiyet, yaş ve mesleki kıdem yönünden anlamlı farklılık göstermiştir. Bununla birlikte, korelasyon analizi sonucuna göre öğretmenlerin örgütsel destek algı düzeyi ile psikolojik sermaye düzeyi arasında pozitif yönde, orta düzeyde ve anlamlı; örgütsel destek algı düzeyi ile iş doyumu düzeyi arasında pozitif yönde, orta düzeyde ve anlamlı; psikolojik sermaye düzeyi ile iş doyumu düzeyi arasında pozitif yönde, orta düzeyde ve anlamlı bir ilişki bulunmuştur. Son olarak psikolojik sermayenin algılanan örgütsel destek ve iş doyumu ilişkisinde kısmi ara değişken etkisine sahip olduğu görülmüştür.This research aims to analyze the relationship between organizational support, psychological capital and job satisfaction according to the perceptions of teachers serving in vocational and general high schools in Giresun province. In this context, it is investigated whether there is significant difference in the perception of teachers according to the variables of the study, consisting of gender, age, marital status, professional seniority, seniority in the institution, educational status, branch and the type of high school served. The research is designed based on the correlational survey model. In the 2018-2019 academic year, 552 teachers working in a total of 60 high schools in 16 districts of Giresun participated in the study. The study benefited from the 'Perceived Organizational Support Scale', 'Psychological Capital Scale' and 'Job Satisfaction Scale'. The data collected were analyzed through descriptive statistics, Pearson correlation, regression, Sobel and Bootstrap tests. As a result of the analyses conducted within the scope of the research, it was found that teachers had a high perception level of organizational support, psychological capital and job satisfaction. In addition, it was found that the perceptions of teachers about organizational support differed according to professional seniority. It is concluded that the perceptions of teachers about psychological capital differ according to the variables of gender, age, professional seniority and seniority in the institution. Furthermore, teachers' perceptions of job satisfaction differed significantly according to gender, age and professional seniority. According to the correlation test analysis results, there is a positive, midlevel and significant relationship between teachers' perception level of organizational support and psychological capital level; a positive, midlevel and significant relationship between the perception level of organizational support and the level of job satisfaction; and also a positive, midlevel and significant relationship between the psychological capital level and the level of job satisfaction. Finally, it was observed that psychological capital had a partial intervening variable effect on the relationship between perceived organizational support and job satisfaction.trEğitim ve ÖğretimEğitimEğitim yönetimiLise öğretmenleriEducation and TrainingEducationPsikolojik sermayeEducational administrationHigh schools teachersÖrgütsel destekPsychological capitalÖğretmenlerOrganizational supportTeachersİş doyumuJob satisfactionLise öğretmenlerinin algılarına göre örgütsel destek ve psikolojik sermaye ile iş doyumu arasındaki ilişkiThe relationship between organizational support, pysychological capital and job satisfaction according to the perceptions of high school teachersDoctoral Thesis217https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=5XiSE4yCP_gmnukpMEp65Tew45TrZDp4F1xxqMBGj4DGuPSLgu_egoSq3WXSMNHB