Girgin, NurayKaya, Bilgehan Duran2025-12-152025-12-152025https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=V-oEQd0LkkqRGCXNzJWCTYc3Qs3w6_UOAp0Wytf3U1nXAI1wknPoB35x2d1y_JsQhttps://hdl.handle.net/20.500.14517/8670Bu çalışma, pandemi öncesi (2019 ve öncesi) ile pandemi sonrası (2020 ve sonrası) mezun olan fizyoterapistlerin mesleki profesyonellik algıları arasındaki farklılıkları belirlemeyi amaçlamaktadır. Araştırma kapsamında, katılımcılar gönüllü fizyoterapistlerden oluşmuş ve pandemi öncesi ile sonrası mezunlar olarak iki gruba ayrılmıştır. Çalışmaya pandemi sonrası mezunların tamamı 22 ile 26 yaş arasında, pandemi öncesi mezunların tamamı ise 27 ile 31 yaş arasında olmak üzere toplamda 206 gönüllü fizyoterapist katılmıştır. Dahil etme kriterleri, pandemi öncesi mezunların son 5 yıl içinde (2014-2019) mezun olmuş olması ve pandemi sonrası mezunların pandemi başlangıcından itibaren 5 yıl içinde (2020-2025) mezun olmuş olmasıdır. Dahil edilmeme kriterleri ise pandemi öncesi 5 yıldan daha önce mezun olan veya pandemi sonrası 5 yıldan daha uzun süre sonra mezun olan fizyoterapistlerdir. Katılımcılar yaş gruplarına göre de incelenmiştir; Veri toplama aracı olarak Fizyoterapide Profesyonellik: Temel Değerler Öz Değerlendirme Ölçeği kullanılmıştır. Veriler çevrimiçi anket yoluyla toplanmış ve IBM SPSS Statistics programı kullanılarak analiz edilmiştir. Araştırmanın bulguları, pandemi sonrası mezunların mesleki profesyonellik algısında belirgin düşüşler olduğunu ortaya koymuştur. Özellikle hasta odaklı bakım, mesleki etik ve hesap verebilirlik boyutlarında anlamlı farklar bulunmuştur (p<0.05). Pandemi öncesi mezunlar, yüz yüze eğitim ve klinik deneyimler ile profesyonellik algılarını güçlendirirken, pandemi sonrası mezunlar dijital platformlar ve uzaktan eğitim sistemleri ile mesleki gelişimlerini sürdürmek zorunda kalmışlardır. Uzaktan eğitim sürecinde pratik uygulama eksikliğinin, mesleki etik değerler ve sorumluluk algısında zayıflamaya yol açtığı belirlenmiştir (p<0.05). Ayrıca, sosyo-demografik faktörlerin de profesyonellik algısını etkilediği tespit edilmiştir. Genç fizyoterapistlerin hesap verebilirlik ve etik karar alma süreçlerinde daha düşük puan aldığı belirlenmiştir (p<0.05). Meslek içi deneyim arttıkça, profesyonellik algısının güçlendiği görülmüştür (p<0.01). COVID-19 pandemisi, fizyoterapistlerin mesleki profesyonellik algısını önemli ölçüde etkilemiştir. Pandemi sonrası mezunlar, klinik deneyim eksikliği ve dijital platformlara bağımlılık nedeniyle mesleki profesyonellik konusunda bazı zorluklarla karşılaşmıştır. Bu bulgular ışığında, fizyoterapistlerin mesleki profesyonellik düzeylerini artırmak için hibrit eğitim modelleri, meslek içi eğitimler ve dijital sağlık uygulamalarına yönelik özel eğitimler geliştirilmesi önerilmektedir. Anahtar Kelimeler: Mesleki Profesyonellik, Fizyoterapist, COVID-19, Uzaktan Eğitim, Etik Değerler.This study aims to determine the differences in professionalism perceptions among physiotherapists who graduated before the pandemic (2019 and earlier) and after the pandemic (2020 and later). Within the scope of this study, the participants were volunteer physiotherapists divided into two groups: pre-pandemic and post-pandemic graduates. A total of 206 volunteer physiotherapists participated in the study, with all post-pandemic graduates aged between 22 and 26, and all pre-pandemic graduates aged between 27 and 31. The inclusion criteria required that pre-pandemic graduates had completed their education within the five years preceding the pandemic (2014–2019) and that post-pandemic graduates had completed their education within the five years following the onset of the pandemic (2020–2025). The exclusion criteria eliminated physiotherapists who graduated more than five years before the pandemic or more than five years after the pandemic. Participants were also analyzed based on their age groups. The Professionalism in Physiotherapy: Core Values Self-Assessment Scale was used as the data collection instrument. Data were collected through an online survey and analyzed using software. The findings of the study revealed significant declines in the perceptions of professionalism among post-pandemic graduates. Notable differences were observed particularly in the dimensions of patient-centered care, professional ethics, and accountability (p<0.05). While pre-pandemic graduates enhanced their perceptions of professionalism through face-to-face education and clinical experiences, post-pandemic graduates were compelled to rely on digital platforms and distance education systems for their professional development. It was identified that the lack of practical application during the distance education process contributed to a weakening of professional ethical values and a diminished sense of responsibility (p<0.05). Moreover, socio-demographic factors were found to significantly influence professionalism perceptions. Younger physiotherapists scored lower in accountability and ethical decision-making processes (p<0.05). On the other hand, professionalism perceptions were observed to improve as professional experience increased (p<0.01). The COVID-19 pandemic has significantly impacted physiotherapists' professionalism perceptions. Post-pandemic graduates faced challenges in occupational professionalism due to a lack of clinical experience and reliance on digital platforms. These findings highlight the importance of implementing hybrid education models, in-service training programs, and specialized training in digital healthcare practices to enhance professionalism among physiotherapists. Keywords: Professionalism, Physiotherapist, COVID-19, Remote Education, Ethical Values.trFizyoterapi ve RehabilitasyonPhysiotherapy and RehabilitationPandemi Öncesi ve Sonrası Mezun Olan Fizyoterapistlerin Mesleki Profesyonellik Algıları Arasındaki FarklarA Comparative Study on the Perceived Professionalism of Physiotherapy Graduates Before and After the COVID-19 PandemicMaster Thesis84975855