Gökmoğol, Ayşe Özlem MestçioğluErarpat, Hira2024-11-152024-11-152024https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=UjlM15wKZGQW6TLC0pvCt1tFK5p2IU2F4WcrBte6YADoRIiFG3Yha3XOus4CliNvhttps://hdl.handle.net/20.500.14517/7462Bu araştırmanın ana amacı; ruminasyon ile dijital oyun bağımlılığı arasındaki ilişkide yaşantısal kaçınmanın aracı rolünün incelenmesidir. Araştırmanın yan amaçları ise ruminasyon, dijital oyun bağımlılığı ve yaşantısal kaçınma arasındaki ilişkiyi belirlemek, araştırma değişkenlerinin demografik özelliklere göre nasıl farklılaştığını saptamak, oynanılan süre ve tercih edilen oyun türlerine göre bu değişkenlerin nasıl farklılaştığını incelemektir. Araştırmanın örneklemini yaşları 18-37 arasında değişen 307'si erkek (%83) ve 63'ü kadın (%17) olmak üzere toplamda 370 kişi oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak Ruminatif Düşünce Biçimi Ölçeği, Oyun Bağımlılığı Ölçeği, Çok Boyutlu Yaşantısal Kaçınma Ölçeği-30 ve Sosyo-Demografik Bilgi Formu kullanılmıştır. Verilerin normal dağıldığının tespitinden sonra araştırma değişenleri arasındaki ilişkileri incelemek adına Pearson korelasyon analizi, demografik özelliklerin, oyun saatlerinin ve oyun türlerinin farklılaşıp farklılaşmadığını incelemek adına bağımsız örneklem t-testi analizi, tek yönlü ANOVA analizi ve Post-hoc yöntemi kullanılmıştır. Aracılık etkilerinin analizi için Yapısal Eşitlik Modellemesi Analizi ve Bootstrap yöntemi gerçekleştirilmiştir. Yapılan analizler sonucunda ruminasyon, dijital oyun bağımlılığı ve yaşantısal kaçınma arasında pozitif yönde ve anlamlı düzeyde ilişki olduğu görülmektedir. Aracılık analizi sonucunda ruminasyon ile dijital oyun bağımlılığı arasındaki ilişkide yaşantısal kaçınmanın anlamlı düzeyde dolaylı etkisi olduğu belirlenmiştir. Araştırmanın değişkenlerinin bazı alt boyutları ile demografik özellikler, oyun oynama süresi ve oyun türleri arasında farklılıklar bulunurken, bazı alt boyutlarda herhangi bir farklılık görülmemiştir. Çalışma kapsamında elde edilen bulgular, ilgili alanyazın ışığında tartışılmış ve öneriler sunulmuştur.The primary objective of this study is to examine the mediating role of experiential avoidance in the relationship between rumination and digital game addiction. The secondary aims of the research are to determine the relationship between rumination, digital game addiction, and experiential avoidance, to identify how research variables differ according to demographic characteristics, and to investigate how these variables vary based on the duration of play and preferred game genres. The sample of the study consists of a total of 370 individuals, with 307 males (83%) and 63 females (17%), aged between 18 and 37. The research utilized the Ruminative Thought Style Scale, Game Addiction Scale, Multidimensional Experiential Avoidance Scale-30, and a Socio-Demographic Information Form as data collection instruments. After confirming the normal distribution of the data, Pearson correlation analysis was employed to examine relationships between research variables, independent sample t-test analysis was conducted to investigate differences in demographic characteristics, gaming hours, and game genres, and one-way ANOVA analysis along with the Post-hoc method were employed. Structural Equation Modeling Analysis and the Bootstrap method were carried out for the analysis of mediation effects. The results of the analyses indicate a positive and significant relationship between rumination, digital game addiction, and experiential avoidance. The mediation analysis reveals a significant indirect effect of experiential avoidance in the relationship between rumination and digital game addiction. While some sub-dimensions of the research variables exhibit differences among demographic characteristics, gaming hours, and game genres, no differences were observed in certain sub-dimensions. The findings of the study are discussed in the light of relevant literature, and recommendations are provided.trPsikolojiPsychologyRuminasyon ile dijital oyun bağımlılığı arasındaki ilişkide yaşantısal kaçınmanın aracı rolüThe mediating role of experiential avoidance in the relationship between rumination and digital game addictionMaster Thesis185890727https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=UjlM15wKZGQW6TLC0pvCt1tFK5p2IU2F4WcrBte6YADoRIiFG3Yha3XOus4CliNv