Yıldırım, BilalKızıl, Şule2024-05-272024-05-272014https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=1zw6GvYMe-q3Hf6HR-3US2PXNJBvq2iFB3rI2fIMJVhzWi5yWC6NZRA7g2s1R_kuhttps://hdl.handle.net/20.500.14517/2969ÖĞRETMENLERİN DUYGUSAL ZEKÂLARI ILE ÖRGÜTSEL ADANMIŞLIKLARI ARASINDAKİ İLİŞKİ (BALIKESİR İLİ ÖRNEĞİ) Bu araştırma, öğretmenlerin duygusal zekâları ile örgütsel adanmışlıkları arasındaki ilişkiyi incelemek amacıyla yapılmıştır. Bu çalışmanın evrenini 2012-2013 yılında Balıkesir il Milli Eğitim Müdürlüğü'ne bağlı okullarda çalışan 11.172 öğretmen oluşturmaktadır. Araştırma eğitim kademesi kriter alınarak random olarak seçilen 28 okul ve 550 öğretmen üzerinde gerçekleştirilmiştir. Veriler; 'Duygusal Zekâ Ölçeği', 'Örgütsel Adanmışlık Ölçeği' ve 'Kişisel Bilgi Formu' ile toplanmıştır. Toplanan veriler araştırmacı tarafından SPSS 15.0 paket programı kullanılarak analiz edilmiştir. Araştırmada; normal dağılıma uygun olup olmadığını belirlemek için tek örneklem Kolmogorov Smirnov Testi, örneklemin dağılımlarını belirlemek için; frekans ve yüzde hesaplamaları, duygusal zekâ ve örgütsel adanmışlık düzeyini belirlemek amacıyla; yüzde, frekans, aritmetik ortalama, standart sapma değerleri, duygusal zekâ ve örgütsel adanmışlık düzeyinin cinsiyete göre değişimini incelemek için bağımsız gruplar t-testi, duygusal zekâ ve örgütsel adanmışlık düzeyinin bağımsız değişkenlere (yaş, okul kademesi, branş, eğitim düzeyi ve mesleki kıdem) göre farklılaşıp farklılaşmadığını belirlemek üzere tek yönlü varyans analizi(ANOVA), hangi gruplar arasında farklılaştığını araştırmak için ise post-hoc Scheffe testi uygulanmıştır. Öğretmenlerin duygusal zekâ ve örgütsel adanmışlık düzeyleri arasındaki ilişkiyi saptamak için Pearson korelasyon katsayısı hesaplanmıştır. Son olarak örgütsel adanmışlığın yordanmasına ilişkin basit doğrusal regresyon analizi uygulanmıştır. Elde edilen bulgulara göre aşağıdaki sonuçlara ulaşılmıştır: 1)Öğretmenlerin örgütsel adanmışlık ve duygusal zekâ düzeylerinin yüksek olduğu, 2)Öğretmenlerin duygusal zekâ düzeyleri; cinsiyet, yaş, okul kademesi, branş, kıdem bağımsız değişkenlerine göre anlamlı farklılık gösterirken; eğitim düzeyi değişkenine göre anlamlı farklılık göstermediği , 3)Öğretmenlerin örgütsel adanmışlık düzeyleri; yaş, okul kademesi, eğitim düzeyi, branş, kıdem bağımsız değişkenlerine göre anlamlı farklılık gösterirken; cinsiyet değişkenine göre anlamlı farklılık göstermediği , 4)Öğretmenlerin duygusal zekâ düzeyleri ile örgütsel adanmışlık düzeyleri arasında pozitif yönde anlamlı bir ilişki bulunduğu, 5)Öğretmenlerin duygusal zekâlarının, örgütsel adanmışlıklarının anlamlı bir yordayıcısı olduğu sonuçlarına ulaşılmıştır. Anahtar Kelimeler: Duygusal Zekâ, Örgütsel Adanmışlık, Zekâ, AdanmışlıkTHE RELATIONSHIP BETWEEN TEACHER'S EMOTIONAL INTELLIGENCE AND ORGANIZATIONAL COMMITMENT ( A CASE STUDY İN BALIKESİR CENTRAL ) This study was conducted for the purpose of observe to the relationship between teacher's emotional intelligence and organizational commitment. 11.172 teachers who work depending on Balıkesir Provincial Directorate for National Education form of the universe of this study in 2012 - 2013. The study has been performed on 28 schools and 550 teachers which were elected as random with based on educational levels. The data was collected with emotional intelligence scale, organizational commitment scale and personal informational form. The data collected were analyzed using the SPSS 15.0 program package by researcher. In research, one sample test Kolmogorov Smirnov for determine whether normally distributed, frequency and percentage calculations for determine the distribution of the sample, frequency, percentage, arithmetic mean, standard devration in order to determine the level of emotional intelligence and organizational commitment, independent groups T Test for examine changes of emotional intelligence and organizational commitment levels by sex, one way analysis of variance (ANOVA) for determine whether emotional intelligence and organizational commitment levels vary according to the independent variables (age, school level, branch, educational level and seniority) Posthoc Scheffe test for research which differed between groups have been carried out. Pearson correlation coefficient was calculated in order to determine the relationship between levels of emotional intelligence and organizational commitment of teachers. Finally, Simple linear regression analysis was carried out related to the prediction of organization commitment. The following conclusions were reached according to the findings obtained; 1)Teachers' organizational commitment and levels of emotional intelligence is high, 2)Teachers' emotional intelligence levels; there were significiant differences according to the independent variables (gender, age, school level, branch, seniority); did not differ significantly according to education level, 3)Teachers' organizational commitment levels; there were the independent variables (age, school level, education level, branch, senority); did not differ significantly according to gender variable, 4)There was a significant positive relationship between teachers' emotional intelligence levels and organizational commitment levels, 5)Teachers' emotional intelligence was a significant predictor of organizational commitment of has been concluded. Keywords: Emotional Intelligence, Organizational Commitment, Intelligence, DedicationtrEğitim ve ÖğretimDuygusal zekaEducation and TrainingÖlçeklerEmotional intelligenceÖrgütsel adanmaScalesOrganizational commitmentÖğretmenlerTeachersÖğretmenlerin duygusal zekaları ile örgütsel adanmışlıkları arasındaki ilişki (Balıkesir ili örneği)The relationship between teacher's emotional intelligence and organizational commitment (A case study in Balıkesi̇r central)Master Thesis151https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=1zw6GvYMe-q3Hf6HR-3US2PXNJBvq2iFB3rI2fIMJVhzWi5yWC6NZRA7g2s1R_ku