Gökmoğol, Ayşe Özlem MestçioğluAksoy, Büşra2024-08-072024-08-072022https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=sELqxhTlFGAjsbjOuuiyCM7fdLIIq80CzO6zxCNE5u0YJU5p_9EYva2PVmG2RRljhttps://hdl.handle.net/20.500.14517/5630İnsanların iletişim teknolojisini gereğinden fazla kullandıkları göz önüne alındığında, siber zorbalık ve bu davranışa maruz kalmanın yaygın olacağına inanılmaktadır. Siber zorbalık bireyleri ve toplumu olumsuz etkilediği için araştırmacılar siber zorbalığın temel nedenlerini araştırmaya yönelmişlerdir. Bu nedenlerin bir tanesinin, bireylerin sorun çözme ve zorlukların üstesinden gelebilme becerilerinin düşük olduğu düşünülmektedir. Bu çalışmada amaç, siber zorbalıkla problem çözme becerileri ile başa çıkma davranışları ve depresyon arasındaki ilişkileri incelemektir. Bu nedenle, çalışmanın insanların hayatta kalma stratejilerine yanıtlarını belirlemek için gerekli olduğuna inanılmaktadır. Çalışmanın temel amacı siber zorbalığa uğramanın problem çözme becerisi ve depresyon ile ilişkisinin tespit edilmesidir. Bu doğrultuda anket uygulaması yapılmıştır. Bu çalışmada araştırmanın evrenini 18-30 yaş aralığındaki Okan Üniversitesi öğrencileri oluşturmaktadır. Söz konusu bu sayı yaklaşık olarak 25000 olmakla birlikte yapılan örneklem hesabına göre formüldeki 0.05 hata payı ile en az 378 öğrenciye anket uygulanması gerekmektedir. Örneklem yöntemi ile toplanan katılımcılara ilişkin bilgilerin elde edilebilmesi için 'demografik bilgi formu, problem çözme envanteri, siber zorbalık ölçeği ve Beck Depresyon Ölçeği' kullanılmıştır. Verilerin analizi IBM SPSS 24.0 ile yapılmıştır. Yapılan analizler sonucunda; Beck Depresyon Ölçeği puanı yaşa göre istatistiksel olarak anlamlı farklılık göstermektedir (p<.05). Ortalama puanlara göre 25 yaş ve altı olma puanı 26 yaş ve üstü olmaya göre daha yüksektir. 25 yaş altındaki kişilerde depresyon puanı anlamlı düzeyde daha düşük bulunmuştur. Siber zorbalık envanterinin değişiminin %40'ı problem çözme envanteri ve Beck Depresyon Ölçeği tarafından açıklanmaktadır. Araştırmadan elde edilen bulgular söz konusu kavramlara ilişkin literatür kapsamında ele alınıp tartışılmıştır. Bu bağlamda bu çalışmanın siber zorbalığa maruz kalmanın depresyon ve problem çözme becerisi ile ilişkisinin daha iyi anlaşılması adına literatüre katkı sağlayacağı düşünülmektedir.Given that people use communication technology more than necessary, it is believed that cyberbullying and exposure to this behavior will be widespread. Since cyberbullying negatively affects individuals and society, researchers have turned to investigating the main causes of cyberbullying. One of these reasons is considered to be the low ability of individuals to solve problems and overcome difficulties. The aim of this study is to examine the relationships between problem solving skills and coping behaviors and depression Dec cyber bullying. Therefore, it is believed that the study is necessary to determine people's responses to survival strategies. The main purpose of the study is to determine the relationship between cyber bullying and problem solving skills and depression. In this direction, a survey was conducted. In this study, the universe of the research is composed of Okan University students aged 18-30 years. Although this number is approximately 25000, according to the sample calculation, at least 378 students should be surveyed with a margin of error of 0.05 in the formula. 'Demographic information form, problem solving inventory, cyberbullying scale and Beck Depression Scale' were used to obtain information about the participants collected by the sample method.The analysis of the data was performed using IBM SPSS 24.0. As a result of the analyzes carried out, the Beck Depression Scale score differs statistically significantly according to age (p<.05). According to the average scores, the score of being 25 years old and under is higher than that of being 26 years old and over. it was found that the depression score was significantly lower in people under the age of 25. 40% of the change in the cyberbullying inventory is explained by the problem solving inventory and the Beck Depression Scale. The findings obtained from the research have been discussed and discussed within the scope of the literature on these concepts. In this context, it is thought that this study will contribute to the literature in order to better understand the relationship between cyber bullying exposure and depression and problem solving skills.trPsikolojiPsychologySiber zorbalığa uğramanın problem çözme becerisi ve depresyon ile ilişkisiThe relationship between cyberbullying and problem solving skills and depressionMaster Thesis108https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=sELqxhTlFGAjsbjOuuiyCM7fdLIIq80CzO6zxCNE5u0YJU5p_9EYva2PVmG2RRlj