Bal, ServetKöse, Nazife Hülya BilginYusoğlu, Nida NurÇocuk Gelişimi / Child Development2024-08-072024-08-072022https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=r4I1HnmXxFQovUpyAyUmxB6DwkeVces-rLNtzksWntt5C4C3DDwt637mEeUh3YtYhttps://hdl.handle.net/20.500.14517/5703Bu çalışmada, farklı alanlardaki eğitimcilerin (okul öncesi öğretmeni, çocuk gelişimi ve eğitimcisi, rehber öğretmeni ve sınıf öğretmeni) mesleki olarak dünya genelinde yaşanan Covid-19 salgınından etkilenme durumlarının ve kaygı düzeylerinin incelenmesine yönelik olup tarama yöntemi kullanılmıştır. Bu araştırmanın çalışma grubunu; İstanbul ilinin Anadolu yakasındaki Kadıköy, Ümraniye ve Üsküdar ilçelerindeki okul öncesi öğretmenleri, rehber öğretmenler, çocuk gelişimi ve eğitimcileri ile sınıf öğretmenleri oluşturmaktadır. Çalışmanın örneklemini 250 eğitimci oluşturmaktadır ve çalışma gönüllülük esasına dayanmaktadır. Çalışmada araştırmacı tarafından hazırlanan 29 tane kapalı uçlu sorudan oluşan 'bilgi formu' ve 'Koronavirüs Kaygı Ölçeği' kullanılmıştır. Koronavirüs Kaygı Ölçeği için; iç tutarlılık düzeylerinin incelenmesi sonucunda Cronbach Alpha değeri 0,80 olarak hesaplanmıştır. Elde edilen bulgular ölçüm aracının güvenilirliğe sahip olduğunu göstermektedir. Çalışmada, Koronavirüs Kaygı Ölçeği için hesaplanan çarpıklık (1,02) ve basıklık (0,11) değerlerinin incelenmesinin sonucunda parametrik testlerin kullanılmasına karar verilmiştir. Çalışmada en yüksek koronavirüs kaygısı hissedenlerin çocuk gelişimi ve eğitimcisi ünvanı ile çalışan eğitimciler olduğu görülmektedir. Kadın ve erkek olmanın koronavirüs kaygı durumuna bir etkisi bulunmamaktadır. Farklı yaş gruplarındaki eğitimcilerin, evli ve bekar eğitimcilerin, çocuk sayılarına göre eğitimcilerin, eğitim durumlarına (lisans/ön lisans ve yüksek lisans/doktora mezunu) göre eğitimcilerin, mesleki kıdem sürelerine göre eğitimcilerin, özelde ve devlette çalışan eğitimcilerin koronavirüs kaygı düzeyleri benzer bulunmuştur. Kronik rahatsızlığı olan eğitimcilerin kronik rahatsızlığı olmayanlara göre koronavirüs kaygısının daha yüksek olduğu tespit edilmiştir. Covid-19'un hayatını 'oldukça etkilediğini' düşünen eğitimcilerin koronavirüs kaygısının 'biraz etkilediğini' düşünen eğitimcilerden daha yüksek olduğu görülmektedir. Covid-19 hastalığını geçiren ve geçirmeyen eğitimcilerin, karantinada kalmış ve kalmamış eğitimcilerin, ailesinde ve yakınlarında Covid-19 öyküsü olan ve olmayan eğitimcilerin, Covid-19 nedeni ile yakınını kaybeden ve kaybetmeyen eğitimcilerin koronavirüs kaygılarının benzer olduğu saptanmıştır. Covid-19 sürecinde mesleği ile ilgili 'oldukça kaygılanmış' olan eğitimcilerin koronavirüs kaygıları en yüksek, 'hiç kaygılanmayan' eğitimcilerin koronavirüs kaygıları ise en düşük bulunmuştur. Pandemi sürecinde çalışan veya çalışmayan eğitimcilerin, öğrencilerin eğitime ilgisinin azaldığını düşünen eğitimcilerin ve değişmediğini düşünen eğitimcilerin ve pandemide öğrencilerinin eğitime uyumlu veya uyumsuz olmaları koronavirüs kaygıları benzerdir. Eğitimcilerin pandemide eğitime uyumlarına bakıldığında 'uyumsuz' olduğunu düşünenlerin 'uyumlu' olduğunu düşünenlere göre daha yüksek koronavirüs kaygısı yaşadıkları görülmektedir. Pandemide mevcut bilgilerini eskisi gibi sunabildiğini veya sunamadığını düşünen eğitimcilerin, pandemi sürecinde derslerin veriminin öğrenciler için azaldığını ve değişmediğini düşünen eğitimcilerin, pandemide öğrencilerin derslerinde gerileme olduğunu düşünen ve düşünmeyen eğitimcilerin, pandemide veliler ile iletişimde azalma olduğunu düşünen ve düşünmeyen eğitimcilerin, öğrencilerle iletişimdeki değişimlerine göre eğitimcilerin ve öğrencilerin eşit imkana sahip olmasındaki değişim kategorileri (azaldı, arttı, değişmedi) için eğitimcilerin koronavirüs kaygı düzeyleri benzerdir. Pandemi sürecinde 'tüm öğrencileri' eğitim materyali sağlama sorunu yaşayan eğitimcilerin koronavirüs kaygıları anlamlı şekilde 'en yüksekken', 'bazı öğrencileri' sorun yaşayan eğitimcilerin anlamlı şekilde koronavirüs kaygılarının 'en düşük' olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Pandemi sürecinde öğrencilerin derse uyumunda azalma olduğunu düşünen ve düşünmeyen eğitimcilerin koronavirüs kaygı puanlarında herhangi bir farklılık bulunmamıştır. Ayrıca pandemi sürecinde öğrencilerin derse isteksiz olduğunu düşünen ve düşünmeyen eğitimcilerin koronavirüs kaygı puanlarında herhangi bir farklılık görülmemiştir. Bulunduğu kurumun pandemi dönemi içerisinde yeterli şekilde önlem almadığını düşünen eğitimcilerin koronavirüs kaygılarının daha yüksek olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Anahtar Kelimeler: okul öncesi öğretmeni, çocuk gelişimi ve eğitimcisi, rehber öğretmen (psikolojik danışman), sınıf öğretmeni, koronavirüs, kaygı, pandemiIn this study, the occupational exposure and anxiety levels of educators in different field (preschool teachers, teachers of child development and education, guidance counselor and class teachers) are affected by the Covid-19 epidemic worldwide were examined and the screening method was used for this. The working group consists of pre-school teachers, guidance teachers, child development and educators and classroom teachers in this research in Kadıkoy, Umraniye and Uskudar districts on the Anatolian side of Istanbul. The sample of the study consists of 250 educators selected and it is based on volunteerism. It is used an 'information form' consists of 29 closed-ended questions prepared by the researcher and the 'Coronavirus Anxiety Scale ' in the study. For the Coronavirus Anxiety Scale, as a result of examining the internal consistency levels, the Cronbach Alpha value was calculated as 0.80. The findings show that the measurement tool has reliability. In the study, after examining the skewness (1.02) and kurtosis (0.11) values calculated for the Coronavirus Anxiety Scale, it was decided to use parametric tests. In the study, it is seen that those who feel the highest coronavirus anxiety are the educators working with the title of teachers of development and education. Being a woman or a man has no effect on coronavirus anxiety. It is discovered that the coronavirus anxiety levels of educators is similar according to the different age groups, being married or single, number of children, educational status (bachelor/associate degree and master's/doctorate graduates), proffessional seniority, working in private sector or state sector. It has been found that educators with chronic illness have higher coronavirus anxiety than those without chronic illness. It is seen that educators who think that Covid-19 'has affected their life quite a lot' are higher than those who think that coronavirus anxiety 'has a little impact'. Furthermore, it is understood that educators who have or have not had the Covid-19 disease, those who have or have not been in quarantine, educators with or without a history of Covid-19 in their family and who lost their relatives or not due to Covid-19 have similar concerns. Educators who are 'highly worried' have the highest coronavirus concerns, while 'unanxious' ones have the lowest. The coronavirus concerns of educators who work or not during the pandemic, those who think that students' interest in education has decreased or not changed and their students are compatible or incompatible with education are similar. In addition, when the adaptation of educators to education in the pandemic is examined, it is seen that those who think they are 'incompatible' have higher coronavirus anxiety than 'compatible' ones. Educators who think that they can or cannot present their current information as before during the pandemic, educators who think that the efficiency of the lessons has decreased and has not changed for students during the pandemic process, educators who think or not that students' lessons have regressed during the pandemic, educators who think or not that there is a decrease in communication with parents in the pandemic, educators according to the changes in communication with students and The coronavirus anxiety levels of educators are similar for the categories of change (decreased, increased, unchanged) in students' equal opportunities. It has been concluded that while the coronavirus concerns of educators who have students that 'all of them' have problems about providing educational material are significantly 'highest', educators whose 'some students' have problems are significantly 'lowest'. There is no difference in the coronavirus anxiety scores of educators who consider that there is a decrease in students' adaptation to the lesson or do not. In addition, there is no difference in the coronavirus anxiety scores of educators who think or do not think that students are reluctant to teach during the pandemic process. It has been concluded that educators who think that their institution did not take adequate precautions during the pandemic period have higher coronavirus concerns. Keywords: preschool teacher, child development and educator, guidance teacher (psychological counselor), classroom teacher, coronavirus, anxiety, pandemictrEğitim ve ÖğretimEducation and TrainingFarklı alanlardaki eğitimcilerin; mesleki olarak koronavirüsten etkilenme durumları ve kaygı düzeylerinin incelenmesiInvestigation of the situations and anxiety levels of educators in different field of their vocational affection by coronavirusMaster Thesis97https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=r4I1HnmXxFQovUpyAyUmxB6DwkeVces-rLNtzksWntt5C4C3DDwt637mEeUh3YtY