Gümüşeli, Ali IlkerEr, ÇiğdemEğitim Yönetimi, Teftişi, Planlaması ve Ekonomisi / Educational Administration, Supervision Planning And Economics2024-05-272024-05-272016https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/undefinedhttps://hdl.handle.net/20.500.14517/2970Sürekli değişen ve insan psikolojisinin ön plana çıktığı eğitim kurumlarında en önemli unsurlardan biri olan öğretmenlerin psikolojik sözleşme algıları önemsenmektedir. Diğer taraftan eğitim kurumlarının yöneticileri olan okul müdürlerinin dönüşümcü liderlik davranışlarını göstermeleri beklenilmektedir. Bu iki durumun birbiri ile ilişkisinin yüksek olması eğitim kurumlarının verimliliğini arttıracağı düşünülmektedir. Bu çalışmada ortaokul müdürlerinin dönüşümcü liderlik davranışları ile öğretmenlerin psikolojik sözleşme algıları arasındaki ilişki belirlenmeye çalışılmıştır. Bu çalışmanın teorik kısmında liderlik, dönüşümcü liderlik davranışları, psikolojik sözleşme, psikolojik sözleşmenin oluşumu, ihlali ve psikolojik sözleşme türleri başlıkları detaylı bir şekilde açıklanmıştır. Çalışmanın ampirik kısmında ise, teorik kısmında verilen bilgileri sınamak amacıyla, ortaokullarda görev alan öğretmenleri kapsayan ankete dayalı bir araştırmaya yer verilmiştir.74 maddelik anket uygulanmıştır. Dağıtılan 424 anketten 301 tanesi doldurularak geri gönderilmiştir. Verilerin analizinde yüzde, frekans hesaplamaları, aritmetik ortalama, standart sapma, t- testi, anova ve korelasyon istatistiksel yöntemleri kullanılmıştır. Araştırmanın sonucunda elde edilen bilgiler doğrultusunda, okul müdürlerinin dönüşümcü liderlik davranışları ile öğretmenlerin psikolojik sözleşme algıları arasındaki ilişki tespit edilmeye çalışılmış ve sonuçlara ilişkin değerlendirmeler yapılmıştır.Psychological contract perceptions of teachers, which are one of the most important factors in the educational institutions which are constantly changing and in which human psychology comes forefront, are cared. On the other hand, school directors, who are the managers of the educational institutions, are expected to demonstrate the transformational leadership behaviors. A high relationship of these two cases will increase the efficiency of the educational institution. In this study, the relationship between transformational leadership behaviors of directors working at secondary schools and psychological contract perceptions has been tried to be determined. In the theoretical part of this study, titles such as leadership, transformational leadership behaviors, psychological contract, the formation and breach of psychological contract, and psychological contract types have been expressed in detail. In the empirical part of the study, in order to examine the information provided in the theoretical part, a research based on the survey covering the teachers working in the secondary schools has been performed. A survey with 74 questions has been applied. 301 of 424 surveys, which have been distributed, have been filled and returned. In the analysis of the data, frequency counting, arithmetic mean, standard deviation, t-test, ANOVA and correlation statistical methods have been used. According to the information obtained as a result of the research, the relationship between transformational leadership behaviors of directors working at secondary schools and psychological contract perceptions has been tried to be determined and assessments have been made in accordance with the results.trEğitim ve ÖğretimEducation and TrainingOrtaokullarda görev yapan öğretmenlerin algılarına göre okul müdürlerinin dönüşümcü liderlik davranışları ile öğretmenlerin psikolojik sözleşmeleri arasındaki ilişki (Üsküdar ilçesi örneği)Relationship between transformational leadership behaviors of directors working at secondary schools and psychological contract perceptions of teachers (Üsküdar district sample)Master Thesis122https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/undefined