Polat, Nusret2024-11-152024-11-15202001302-29382687-4857[TRDIZIN-DOI-BELIRLENECEK-76]https://search.trdizin.gov.tr/en/yayin/detay/432679/estetigin-ideolojisi-ve-sosyolojishttps://hdl.handle.net/20.500.14517/7363Bu makalede Kantçı estetiğin sosyolog Pierre Bourdieu tarafından sosyolojik bir perspektiften yapılan eleştirisi ele alınmaktadır. Bourdieu’ye göre Aydınlanma’nın evrensel insan anlayışının bir uzantısı olan Kantçı estetik beğeni anlayışı, toplumsal sınıfların estetik beğenideki rolünü görememektedir. Da-hası, Kantçı yaklaşımın evrensel saf beğeni anlayışının kendisi de sınıfsal bir karakter arz etmektedir; burjuvaziye ait bir estetik beğeni tarzı evrenselleştirilerek ideolojik bir maskelemeyle tüm toplumsal sınıflar için normatif kılınmaktadır. Böylece, aslında ayrıcalıklı sınıfların ulaşabildiği bir kültürel ka-zanım, sanki doğal olarak, sınıfsal konumlarından bağımsız, her bireyin sahip olabileceği bir gerçeklik-miş gibi sunulmaktadır. Bourdieu sosyolojisi, estetik beğeni yargısının kültürel ve sosyolojik doğasını açığa çıkararak, sadece sosyolojik bir söylemi değil, aynı zamanda etik bir söylemi de dile getirmektedir.trinfo:eu-repo/semantics/openAccessBeşeri BilimlerSosyolojiSanatEdebi Teori ve EleştiriESTETİĞİN İDEOLOJİSİ VE SOSYOLOJİSReview2020356569432679